... och det finns inga tredjepartsobjektiv till Samsung medan det finns ett fåtal till Sony E.
"Ett fåtal"? Det förefaller mig handla om lite tunnelseende här...
Det finns i alla fall mer än 40 tredjepartsobjektiv till Sonys E-mount, och ett ökande antal är på väg. Detta är en följd av att Sony är det mest sålda spegellösa systemet. Samsung är däremot ett av de mindre - syns knappt i försäljningsstatistiken någon annanstans i världen än i deras hemland, Syd-Korea, och kanske Sverige möjligen då (fast troligen på sista plats bland de spegellösa även här). Och inte ens i Syd-Korea lyckas Samsung toppa, de ligger tvåa i försäljningen efter Sonys E-mount.
Och skall man se på den framtida utvecklingen så ser den lite osäker ut för Samsungs kameraavdelning. Det är ingen hemlighet att Samsungs chefer är missnöjda med försäljningen av Samsung-kamerorna, och överväger att lägga ner kameradivisionen. Men dessa får tydligen en chans till i och med den nyligen lanserade NX1. Blir den ingen framgång så är det nog kört. Själv tror jag att det kommer att bli tufft för dem, NX1 är rejält dyr. Och Samsung har en ordentlig uppförsbacke framför sig - de har "kämpat" om sistaplatsen med Pentax Q-systemet i de länder jag sett statistik från.
Men att Sony satsar stenhårt på E-mount är det väl ingen som svävar i tvivel om...
Nu menar jag inte att man ska välja uteslutande efter försäljningsstatistik, verkligen inte! Gillar man ett system så är det bara att köra på. Förr eller senare har utvecklingen sprungit iväg så långt att man förmodligen kommer att vilja byta kamera ändå, oavsett vilket system man har satsat på... Jag håller förstås också med om att det det finns ett hyfsat urval av trevliga objektiv till Samsung. F.ö. finns det faktiskt en tredjepartstillverkare (Samyang, också sydkoreansk) som tillverkar (manuella) objektiv också till Samsung, även om detta inte är en av de ledande tredjepartstillverkarna.
Kan ju avslutningsvis komplettera med uppgiften om att det finns åtminstone tre andra "namnkunniga" tillverkare av spegellösa system på marknaden - som exakt noll tredjepartstillverkare har nappat på att tillverka objektiv till - Canon M, Nikon Series 1 och Pentax Q. Orsaken torde huvudsakligen vara att väldigt få kameraanvändare är intresserade av något av dessa system, efter att ha tittat lite närmare på dem. Anser för min del tveklöst att Samsung är ett mycket bättre val än något av dessa tre...
Och till sist, personligen tycker jag att de flesta spegellösa Samsung-kamerorna har ett väldigt dåligt grepp. Det gäller förvisso även en del andra - som t.ex. Nikon Series 1, vilka för min del också känns ostadiga och glatta som tvålar.