Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SAL-1650 Frontfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Barkismats

Aktiv medlem
Fick i dag hem ett länge efterlängtat 16- 50 /2,8 från Scandinavian photo. Jag blev dock grymt besviken när jag började prova och upptäckte ett ganska grovt frontfokus, framför allt på 16 mm.
När jag ringer Scandinavian svarar de att de ska undersöka hur vi löser det på bästa sätt, men det skulle kunna vara så att både hus och objektiv måste in och justeras.

Det som är tråkigt är att jag just justerat huset, en A700 (på egen hand) för backfokusfel på samtliga fasta gluggar (24, 35, 50 & 100).
Kommer det innebära att detta kommer tillbaks om zoomen och huset justeras tillsammans?

Det har skrivits andra trådar om och av er andra som hamnat i fokusfelsträsket. Jag vet att jag antagligen inte kan få några säkra svar, men jag måste bara få ut min oro och frustration någonstans och börjar jag tjata om det hemma åker väl både jag och kamera ut med linserna först.

Är det någon av er som kan dela med er av era erfarenheter av att hantera fokusfel, historier som slutat lyckligt, eller bara lite glada tillrop skulle det sitta fint.

Är dina fasta 24, 35, 50 och 100 mm objektiv äldre Minolta AF-gluggar?

I så fall har jag lite erfarenheter som kanske kan vara av intresse för dig. Man har kunnat observera en stegvis förbättring av AF-noggrannheten för varje ny kamerageneration från Sony. Av de kameror jag haft (och följaktligen har störst egen erfarenhet av) så uppvisade A200:an både snabbare och noggrannare AF än D7D. A550:an var i sin tur tydligt förbättrad gentemot A200 - den var inte bara snabbare och noggrannare, utan den trollade också med knäna... :)

De flesta av mina gamla Minolta AF-objektiv uppvisade viss BF/FF på alla mina kameror innan A550:an. Men med denna var plötsligt BF/FF-problemen puts väck för alla mina objektiv utom för ett enda speciellt svårt fall. Det var som om jag skulle ha lämnat in sk*iten och fått alltihopa fokusjusterat... Sony har i och för sig bekräftat att de stegvis förbättrar AF-systemet, men just detta har jag inte sett att de sagt någonting om. Dock har samma sak rapporterats av användare såväl här som på andra forum. Har även kunnat konstatera att om objektivet är rejält Out Of Focus, så körde de tidigare kamerorna nästan alltid först åt fel håll ända till stoppet, och vände sedan och körde i full fart tillbaka. Men då missades fokusplanet lätt. A550:ans AF-modul är bättre, kameran kör nästan alltid åt rätt håll (åtminstone om det inte är alltför stor fokusavvikelse - det måste ju gå att se åtminstone nåt för att AF:en ska kunna veta åt vilket håll den ska köra).

A550:an har naturligtvis inte per se någon slags förmåga att "kalibrera om AF:en" på objektiv med BF/FF, så man får väl anta att A550:ans (och senare modellers) AF-modul är "intelligentare" när det gäller att förstå olika objektivs individuella AF-karakteristiker och hantera dessa.

Du undrar hur du bäst ska hantera din situation. Det finns ju några alternativ.

1) Du kan förstås skicka in A700:an och 16-50/2,8 SSM-objektivet för AF-justering, och ange att du enbart vill ha objektivet justerat, eftersom din kamera f.n. stämmer med dina övriga objektiv. Du får förstås först mejla / kontakta Sony och fråga ifall det går att justera 16-50 objektivets AF så mycket som verkar behövas i ditt fall (om det nu går att AF-justera dessa objektiv öht). En nackdel med denna lösning torde vara att din kamera nu antagligen avviker från "korrekt" kalibrering, vilket gör att du sannolikt kommer att få problem med de nya objektiv du ev. kan komma att skaffa senare.

2) Ett annat alternativ är ju att skicka A700:an och 16-50 objektivet till Sony pss som i första fallet, men nu be att Sony justerar båda till att var för sig ligga så nära det nominella värdet som möjligt. Om det var så att din A700 låg fel från början och du sedan lyckades kalibrera den rätt genom att använda dina objektiv som normaler, så är ju allt gott och väl. Då är det enbart 16-50 objektivet som behöver kalibreras, och det kommer inte att bli några problem med de nya korrekt justerade objektiv du ev. kan komma att skaffa dig senare.

Men ifall din A700 just nu ligger fel efter din egenkalibrering, så kommer den förstås att justeras av Sony. I så fall lär du få tillbaka problemen med dina fyra andra objektiv. 16-50 objektivet kommer att justeras enbart ifall detta också skulle ligga fel. I detta fall kommer du också eventuellt att få tillbaka problemen med dina andra objektiv. Du får fråga Sony ifall de kan kalibrera även dina fyra andra objektiv (vet inte ifall det går med dessa, men jag tror att det kanske kan gå att göra en begränsad justering - hur mycket skulle kunna vara olika för olika objektiv) så att alla fem stämmer, och ifall detta kommer att vara ekonomiskt vettigt. Ifall det skulle vara enbart 16-50 objektivet som behöver kalibreras, så är ju allting frid och fröjd, som sagt.

3) A700:an är en av de allra härligaste digitala systemkameror som någonsin gjorts (mycket underskattad utanför Sony-världen) tillsammans med A850/A900, men någon gång kommer du att byta till en modernare. Du skulle kunna tidigarelägga detta byte och satsa på en A65 eller helst A77 (som har bättre AF - åtminstone betydligt fler korssensorer). Förutsatt att såväl denna eventuella A77:a som ditt 16-50 objektiv har bra justerad AF så finns, enligt mina erfarenheter, förutsättningar för att A77:an kan klara att fokusera även dina fyra gamla objektiv tillfredsställande.

OK, jag förstår förstås att du högst ogärna vill pensionera din A700:a, men det handlar ju också om att ta reda på orsaken här. Ifall du råkar bo i närheten av mig (göteborg), så föreslår jag att du tar med dig dina fem objektiv och testar dem på min A550. Klarar den att fokusera alla fem tillfredsställande (vilket jag tror att den kan göra ifall dina gamla objektiv inte ligger alltför galet), så kan du vara säker på att A77:an kommer att fixa allting minst lika bra.

Det kan ju också visa sig att min kamera (eller någon annan som du har på närmare håll) fokuserar OK med de gamla, men inte med det nya. Vilket indikerar att det är detta som liger fel. I så fall är det bara att skicka in och få det kalibrerat. Problem solved.
.

Senast ändrad:
Eftersom jag blev avbruten så hann jag inte korrekturläsa och korrigera precis allting innan tiden löpte ut, men det får du stå ut med...
.

Det ENKLASTE för att undvika för mycket besvär i nuläget eftersom din A700 ligger rätt med samtliga dina övriga objektiv är att klart och tydligt betona att enbart 16-50:an ska justeras så den anpassas till A700.an utan att någon ändring görs på A700:an.

Sedan längre fram, om du byter kamera, så är det bara att se om allt är lugnt då. Är det inte det så ta problemet därifrån.

Men jag slänger in en brasklapp: Hur fasiken har du justerat en A700 själv? Mitt råd kommer nämligen enbart att fungera om du ställt kameran hyfsat fackmannamässigt.

//Lennart

Det kan förstås vara det enklaste - det var också därför jag valde det som alternativ 1) i mitt inlägg ovan. Det förutsätter dock att det går att justera 16-50 mm-objektivet tillräckligt mycket "fel", och över hela zoomområdet.

Barkismats,
På vidvinkelzoom är det alltid svårt för autofokusen att få till det bra i det vidvinkligaste läget.
.

Det kan förstås vara det enklaste - det var också därför jag valde det som alternativ 1) i mitt inlägg ovan. Det förutsätter dock att det går att justera 16-50 mm-objektivet tillräckligt mycket "fel", och över hela zoomområdet.

Barkismats,
På vidvinkelzoom är det alltid svårt för autofokusen att få till det bra i det vidvinkligaste läget.
.

Enl Magnus Kazen som servar kameror och objektiv på Assisst Workshop i Linköping stämmer det sistnämnda med modifikation: Alltså kan det vara lika svårt att få till det längsta läget. verkar som om altid något av dem blir lidande. Med lidande behöver inte betyda att det blir dåligt, men aningen mjukare än det andra läget.

Egentligen skulle ju det bästa vara om Barkismats kunde få testa sitt objektiv på en annan kamera, gärna med LV med förstorad MF-assist för att se hur det fungerar på den kameran i såvält manuellt läge som i vanligt AF-läge. Skulle även fungera med en A850/A900 i APS-C läge där man kan ställa objektivet på referensavstånd via mikrojustering. Inte för att det rättar till felet, men avvikelsen skulle kunna ses genom antalet streck plus eller minus objektivet ligger fel.

Handlar om 3-6 streck fel brukar det inte vara några problem, men objektivet kan ju vara felcentrerat också.

Vid närmare eftertanke skulle jag personligen komma överens med SC om en retur/utbyte av objektivet OM jag var säker på att A700:an låg rätt. Men jag vet fortfarande inte hur han själv justerat den.

SC borde ju kunna kolla gluggen på en annan kamera också. På längsta, kortaste och mittemellanbrännvidd.

Hoppas Barkismats har någon polare i närheten som har en Sonykamera han kan korstesta med.

//Lennart

Tack för att ni hjälper mig med hur jag kan komma ur mitt problem.
Har en pressad arbetssituation i kväll och hinner därför inte vare sig svara så ordentligt som er inlägg kräver (i positiv bemärkelse) eller testa så noga som jag skulle vilja.

Har fått låna en (min gamla) A100 av min arbetskamrat och har fotograferat av en autofokustavla jag skrivit ut från nätet i 45graders vinkel med den och A700 med 24, 35, 50 fast och samma lägen på zoomen. Verkar som om jag ev kan ha skruvat för mycket på fokusjusteringen. Ska analysera bilderna de närmaste dagarna.

När jag justerade fokus på huset förra gången använde jag alla fasta gluggar på två olika avstånd (på stativ, "trådutlösare", avslagen SS) och med fyra olika bländare mot en uppsättning kartonger med text. Avståndet mellan de olika kartongsidorna var ca 10 cm.

Justeringen gjordes med en torx-mejsel med en tejpflärp som markerade läge. Samma vridning på alla tre justerskruvar. Omfoto. Liten vridning tillbaks. Klar och jag var nöjd med hur skärpan satt.

Jag berättar senare vad jag kommer fram till vid bildanalys.
Bor i gästrikland så jag kan inte tyvärr inte anta ditt erbjudande om kameralån, FlyerOne. Skulle varit intressant att prova med en som var nyare i stället för den ända som är äldre.

OK, alla kan ju inte bo i Göteborg...

Även om jag själv tycker att det är ganska kul här... :)

Nåväl, det kommer säkert att gå alldeles utmärkt för din del att kolla dina objektiv med en A550 eller A580. Den enda senare modell som vi säkert vet har ett förbättrat AF-system är ju A77 (A65 kanske något), men den är ju som bekant inte så lätt att hitta ute ännu pga av tragedierna i Sydostasien.

A77:ans AF kan helt klart hantera snabbare serietagning och kvickare motiv bättre än de tidigare kameramodellerna, men det är inte säkert att det finns några förbättringar utöver A550 eller A580 när det gäller noggrannheten för statiska motiv för det, då man kör med AF-S. Vilket ju är vad du behöver göra. Tror att du i princip kan ta allt fr.o.m. A550 och och senare, eller vilken SLT-kamera som helst som du kan få tillgång till.
.

Har tyvärr bara tillgång till en A 100, men det verkar som om det är min A700 som ligger lite fel :(
A100 fokuserade mer rätt med alla fasta och samma brännvidder på 16-50 :( :(

Jag är inte riktigt säker än. Måste kolla mer.

Nu ska jag försöka reda ut läget.

Flyer One -
Jo, det är som du skriver i ditt första inlägg så att jag kommer att byta hus så småningom. Jag kommer med största sannolikhet att skaffa en A77. Den största orsaken till att det dröjer är att de inte går att få tag på med 16-50 och det är den jag behöver mer än ett nytt hus just nu. Därför objektivet först och huset när det sjunkit tillräckligt i pris så att jag i alla fall inte betalar mer sammanlagt än vad kitet kostar från början.

Min plan har varit att när jag väl fått hem en A77 så ska jag skicka min A700 på service och byte av rattarna som blivit glappa, vilket får inställningarna att hoppa okontrollerat ibland. Detta under förutsättning att det inte blir allt för mycket dyrare än att köpa en bra begagnad A700 förstås. Vet inte om den planen håller nu. Vill inte vara utan kamera, det får mig att känna mig naken, generad, och osäker.

Efter test med A100 och A700 så visar det sig att A100 ligger ganska rätt med 16-50 men att A700 inte gör det.
Fortsatt testande ger vid handen att A700 ligger litelitelite framför med de fasta gluggarna också. Alltså ny justering.
Nu ligger A700 lite i bakkant med de fasta, men fortfarande alldeles fel med zoomen. Det är som allra värst på 24mm. Det handlar inte om lite mjukt, utan om missad skärpa med över metern på ca tre meters håll. Jag kompletterade mina focus test chart-tester med en "randig trasmatte-test. Jag ska försöka länka till den längst ner i inlägget.

Om jag använder 24mm som referens ett tag så ligger 16-50 14mm framför på ”focus test chart V2.0”, medan mitt fasta objektiv ligger lika mycket bakom. Jag glömde att testa de fasta objektiven på andra avstånd med A100 innan jag lämnade tillbaks den.
Med A700 ligger den fasta 24:an spot on med samma testkarta, medan 16-50 ligger 30mm framför.
Bilderna från testerna på trasmattan får tala för sig själva.

Photocon-
Jag tvivlar på allt just nu. Tills jag satte på min nya 16-50 var jag övertygad om att jag lyckats justera min A700 så perfekt att jag kunde känna mig trygg och nöjd och veta att jag alltid skulle komma hem med skarpa bilder.

Saken är den att jag tror att oskärpan kom över tid. När jag köpte min 35mm /2,0 tyckte jag att skärpan hamnade där jag förväntade mig, men att det blev sämre allt efter att månaderna gick. Till slut var jag övertygad om att det var objektivet det var fel på och jag började leta efter någon att skicka det till för justering. Innan jag kom så långt gjorde jag en grundlig test med alla mina fasta gluggar och insåg att felet låg i huset.

Själva justeringen gjorde jag så noga jag kunde med stöd av en DIY jag hittade på nätet. Fackmannamässigt? Absolut inte. Noga och försiktigt? Ja. Nöjd med resultatet? Mycket. Läget nu? En nervös geleklump som vare sig vet ut eller in.
Jag känner mig fruktansvärt osäker vare sig jag har kameran hemma eller inte just nu, så det bästa är antagligen att skicka in zoom, kamerahus och en fast glugg som referens och se vad de kan göra åt saken. Vad tror ni?

Då blir jag utan kamera ända till nästa år, jag har inte ens en kompakt som backup i nuläget. Blää!

Här är först en bild av trasmattan med 24 mm inställd på zoomen. Fokus med mittsensorn är inriktad på linjalen. som ni ser ligger skärpan längst ner på bilden.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2527546.htm?set=mp

Här kommer en med min fasta 24mm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2527544.htm?set=mp

Sist i den här serien kommer en med zoomen inställd på 24mm tagen med A100
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2527545.htm?set=mp

Nu kommer två stycken med 35mm på 5-6 meters avstånd. Gissa vilken som är vilken.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2527548.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2527547.htm?set=mp

Senast ändrad:
Det är ett ambitöst test i sig. Och jag kan förstå frustrationen. Nu tror jag faktiskt att det enda du kan göra som en början är att låta en fackman justera A700:an efter ett referensexemplar. Sedan har du den som en nollpunkt att utgå ifrån.

Visst, det är jobbigt men efter det kan du i lugn och ro gå igenom gluggarna och se vilka som ligger rätt och fel. Det verkar vara det enda sättet att få ordning i slutänden.

I annat fall kommer du antagligen att bara hamna i en konstig cirkelgång. När man ska justera något är det absolut nödvändigt med en indexpunkt att utgå ifrån. I detta fall tror jag det är bäst att låta kamerahuset bli den indexpinkten efter justering.

Stort Lyca Till!

//Lennart

Dags att avsluta tråden och summera

Så här har det blivit.
Det dröjde innan Scandinavian hörde av sig, eller rättare sagt, jag fick ringa tillbaks själv. Fick där beskedet att jag skulle skicka objektivet till service och helst skicka med huset också. Detta var så pass sent på fredag eftermiddag att det inte gick att få tag i Sonys service, så jag fick hela helgen på mig att grubbla.

Jag började lördagen med kompletterande tester. Kom på att jag inte provat mitt sony orgiginal - en 18-250 som jag införskaffat för att använda på fisketurer, skidåkning och vandringar, där verksamheten är viktigare än bildkvalitet.
A700 + SAL-18250 = skärpan på rätt ställe.

Nu sitter jag alltså här med ett kamerahus som ger rätt fokus med fyra fasta och en superzoom och en vidvinkelzoom, men inte med ett nyinskaffat 16-50 som jag slagit till på just nu för att jag är sugen på att använda det under helgerna.

Efter mycket funderande har jag kommit fram till att jag INTE vill vara utan kamera över jul och nyår och att jag INTE vill ha min A700 mixtrad med just nu. När jag nu på morgonen ringde till Inside fick jag det väntade beskedet att jag inte kan räkna med att återse objektivet på den här sidan årsskiftet.
Ringde då till Scandinavian som erbjöd mig att välja avbryta köp eller skicka in objektivet och få ett nytt från dem. Tomas, som jag pratade med, tror att jag kommer ha samma problem med ett annat exemplar (men det tror inte jag). Vi kommer ändå överens om att jag skickar objektivet och river fakturan.

Nu känns (foto)livet lite lugnare. På minussidan finns att jag får klara mig utan normalzoom längre än jag egentligen har lust med. På plussidan finns att jag vet att jag kan få skarpa bilder med grejorna jag har och att jag fick ett schysst bemötande som bevarar mitt förtroende för Scandinavian photo.

Jag får se när och om jag gör ett nytt försök. Det troliga är väl att jag väntar tills det går att få tag i A77 i paket med 16-50. Jag har inga tveksamheter mot objektivet i sig, bara mot det ex jag fått hem. Det känns fantastiskt fint på kameran med lagom trög zoomring och en bra ring för manuell fokus om man vill använda det. Det ser skarpt och fint ut, bara på lite fel ställe.

Tack Lennart och Flyer One för era tankar. De var till hjälp även om jag inte följer alla råd.

Senast ändrad:
---
Efter mycket funderande har jag kommit fram till att jag INTE vill vara utan kamera över jul och nyår och att jag INTE vill ha min A700 mixtrad med just nu.
---
Förefaller mig vara en väl genomtänkt strategi att behålla det du har nu, eftersom allting utom ett enda objektiv funkar, och eftersom dess område täcks av andra objektiv du har - om än inte med samma höga ljusstyrka och snabbhet, och sannolikt inte heller med riktigt samma höga bildkvalitet.

---
Jag får se när och om jag gör ett nytt försök. Det troliga är väl att jag väntar tills det går att få tag i A77 i paket med 16-50.
---
Det troliga är att jag för min del väntar tills jag har fått ihop pengar till ett sånt paket. :)
Lär ta längre tid än det kommer att ta för Sony att bygga upp hela sin produktionskedja igen...

---
Jag har inga tveksamheter mot objektivet i sig, bara mot det ex jag fått hem.
---
En sansad och realistisk syn på det skedda. Mycket ovanligt.

---
Det {16-50/2,8 SSM-objektivet} känns fantastiskt fint på kameran med lagom trög zoomring och en bra ring för manuell fokus om man vill använda det. Det ser skarpt och fint ut, bara på lite fel ställe.
---
Uppenbarligen ett objektiv med potential. :)

Detta objektiv kommer i en (förhoppningsvis) ej alltför avlägsen framtid att avlösa mitt Tamron 17-50/2,8, som jag skaffade för inte så längesen. Även om detta i och för sig också är mycket bra. Men SSM är ett starkt kort, och kanske ännu lite bättre IQ. Miljöskyddet är inte avgörande för min del - jag har klarat mig helt utan detta i över ett halvt århundrade, men det är givetvis ingen nackdel heller...

---
Tack Lennart och Flyer One för era tankar. De var till hjälp även om jag inte följer alla råd.
Det är det ingen som gör! :)

Råden är ju mera idétips än regler.
.

Senast ändrad:
Rätt ska vara rätt!

Jag måste plocka upp den här tråden och avsluta den med en rättelse.
Nu har jag köpt kitet A77/SAL1650, och vad kom då i dagen, kan man fråga sig.

Jo, min nya 16-50 fokuserar fin-fint på A77. Den kameran sätter också skärpan på pricken med minolta 35/2,0 - 50/1,7 - 100/2,8 så allt är frid och fröjd då?

Nä, inte riktigt. Jag returnerade ju en 16-50 i december och var övertygad, alternativt hade övertygat mig själv, om att det var ett felaktigt exemplar. Det frontfokuserade ju som bara den med min A700 som satte fokus med andra objektiv.
Nu satte jag mitt nya 16-50 på A700 och samma sak upprepar sig. Frontfokus! Hur tusan kan det vara så??
Jag har fortfarande inga problem att få rätt fokus med de andra objektiven jag har.

Det verkar som om jag feltolkat mina resultat från december. Förmodligen var det exemplaret av 16-50 ett lika bra objektiv som det jag har nu. Hoppa inte mina skriverier om frontfokus fått någon att tveka. Jag kan verkligen rekommendera SAL1650.

Fick i dag hem ett länge efterlängtat 16- 50 /2,8 från Scandinavian photo. Jag blev dock grymt besviken när jag började prova och upptäckte ett ganska grovt frontfokus, framför allt på 16 mm.
När jag ringer Scandinavian svarar de att de ska undersöka hur vi löser det på bästa sätt, men det skulle kunna vara så att både hus och objektiv måste in och justeras.

Det som är tråkigt är att jag just justerat huset, en A700 (på egen hand) för backfokusfel på samtliga fasta gluggar (24, 35, 50 & 100).
Kommer det innebära att detta kommer tillbaks om zoomen och huset justeras tillsammans?

Jäkligt trist!
Skit att det ska vara så fortfarande. Hur fasiken kan de leverera grejer som inte ligger korrekt, fattar det inte. Det måste ju bara slå tillbaka mot tillverkaren.

Blanda inte in A700 och dina gamla minolta-objektiv i e´det här och det är INTE en lösning med en kamera och ett objektiv som båda ligger fel, fast tar ut varandra.

Om du har annan utrustning som du vet ligger rätt, objektiv och kamera, så kan du ta reda på om det är objektivet eller kameran som det är fel på och få enbart den felande delen justerad. trustningen ska kalibreras mot referensutrustning, inte ihop med varandra så att bara de funkar ihop.

Kameran ska ligga rätt och objektivet ska ligga rätt, annars drabbas du av problem i framtiden om du t.ex. skaffar fler objektiv.

Därför tycker jag det säkraste är att först verifiera var felet ligger och om det visar sig att kameran är rätt men objektivet fel så skicka enbart in objektivet för korrigering. Skulle det ändå ligga fel bara en eller två pinnar när du mäter upp det noga med din egen kamera så kan du justera det med microjustering, men mer än två streck ska inte vara acceptabelt tycker jag.

/Mats

Oj, hoppade in och svarade på huvudinlägget innan jag läste resten av tråden och ser nu att det hela började för rätt länge sedan. Mitt råd var dock generellt´, men är lite överspelat i det här fallet tydligen.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar