Är dina fasta 24, 35, 50 och 100 mm objektiv äldre Minolta AF-gluggar?
I så fall har jag lite erfarenheter som kanske kan vara av intresse för dig. Man har kunnat observera en stegvis förbättring av AF-noggrannheten för varje ny kamerageneration från Sony. Av de kameror jag haft (och följaktligen har störst egen erfarenhet av) så uppvisade A200:an både snabbare och noggrannare AF än D7D. A550:an var i sin tur tydligt förbättrad gentemot A200 - den var inte bara snabbare och noggrannare, utan den trollade också med knäna...
De flesta av mina gamla Minolta AF-objektiv uppvisade viss BF/FF på alla mina kameror innan A550:an. Men med denna var plötsligt BF/FF-problemen puts väck för alla mina objektiv utom för ett enda speciellt svårt fall. Det var som om jag skulle ha lämnat in sk*iten och fått alltihopa fokusjusterat... Sony har i och för sig bekräftat att de stegvis förbättrar AF-systemet, men just detta har jag inte sett att de sagt någonting om. Dock har samma sak rapporterats av användare såväl här som på andra forum. Har även kunnat konstatera att om objektivet är rejält Out Of Focus, så körde de tidigare kamerorna nästan alltid först åt fel håll ända till stoppet, och vände sedan och körde i full fart tillbaka. Men då missades fokusplanet lätt. A550:ans AF-modul är bättre, kameran kör nästan alltid åt rätt håll (åtminstone om det inte är alltför stor fokusavvikelse - det måste ju gå att se åtminstone nåt för att AF:en ska kunna veta åt vilket håll den ska köra).
A550:an har naturligtvis inte per se någon slags förmåga att "kalibrera om AF:en" på objektiv med BF/FF, så man får väl anta att A550:ans (och senare modellers) AF-modul är "intelligentare" när det gäller att förstå olika objektivs individuella AF-karakteristiker och hantera dessa.
Du undrar hur du bäst ska hantera din situation. Det finns ju några alternativ.
1) Du kan förstås skicka in A700:an och 16-50/2,8 SSM-objektivet för AF-justering, och ange att du enbart vill ha objektivet justerat, eftersom din kamera f.n. stämmer med dina övriga objektiv. Du får förstås först mejla / kontakta Sony och fråga ifall det går att justera 16-50 objektivets AF så mycket som verkar behövas i ditt fall (om det nu går att AF-justera dessa objektiv öht). En nackdel med denna lösning torde vara att din kamera nu antagligen avviker från "korrekt" kalibrering, vilket gör att du sannolikt kommer att få problem med de nya objektiv du ev. kan komma att skaffa senare.
2) Ett annat alternativ är ju att skicka A700:an och 16-50 objektivet till Sony pss som i första fallet, men nu be att Sony justerar båda till att var för sig ligga så nära det nominella värdet som möjligt. Om det var så att din A700 låg fel från början och du sedan lyckades kalibrera den rätt genom att använda dina objektiv som normaler, så är ju allt gott och väl. Då är det enbart 16-50 objektivet som behöver kalibreras, och det kommer inte att bli några problem med de nya korrekt justerade objektiv du ev. kan komma att skaffa dig senare.
Men ifall din A700 just nu ligger fel efter din egenkalibrering, så kommer den förstås att justeras av Sony. I så fall lär du få tillbaka problemen med dina fyra andra objektiv. 16-50 objektivet kommer att justeras enbart ifall detta också skulle ligga fel. I detta fall kommer du också eventuellt att få tillbaka problemen med dina andra objektiv. Du får fråga Sony ifall de kan kalibrera även dina fyra andra objektiv (vet inte ifall det går med dessa, men jag tror att det kanske kan gå att göra en begränsad justering - hur mycket skulle kunna vara olika för olika objektiv) så att alla fem stämmer, och ifall detta kommer att vara ekonomiskt vettigt. Ifall det skulle vara enbart 16-50 objektivet som behöver kalibreras, så är ju allting frid och fröjd, som sagt.
3) A700:an är en av de allra härligaste digitala systemkameror som någonsin gjorts (mycket underskattad utanför Sony-världen) tillsammans med A850/A900, men någon gång kommer du att byta till en modernare. Du skulle kunna tidigarelägga detta byte och satsa på en A65 eller helst A77 (som har bättre AF - åtminstone betydligt fler korssensorer). Förutsatt att såväl denna eventuella A77:a som ditt 16-50 objektiv har bra justerad AF så finns, enligt mina erfarenheter, förutsättningar för att A77:an kan klara att fokusera även dina fyra gamla objektiv tillfredsställande.
OK, jag förstår förstås att du högst ogärna vill pensionera din A700:a, men det handlar ju också om att ta reda på orsaken här. Ifall du råkar bo i närheten av mig (göteborg), så föreslår jag att du tar med dig dina fem objektiv och testar dem på min A550. Klarar den att fokusera alla fem tillfredsställande (vilket jag tror att den kan göra ifall dina gamla objektiv inte ligger alltför galet), så kan du vara säker på att A77:an kommer att fixa allting minst lika bra.
Det kan ju också visa sig att min kamera (eller någon annan som du har på närmare håll) fokuserar OK med de gamla, men inte med det nya. Vilket indikerar att det är detta som liger fel. I så fall är det bara att skicka in och få det kalibrerat. Problem solved.
.