ANNONS
Annons

Sony RX100iii - import av RAW och videofiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Har en nyköpt Sony RX100iii och försöker få in bilderna i datorn. Kortet är ett Sandisk SDXC Extreme Pro 95 Mb/s 64 Gb. Har senaste uppdateringen av Lightroom CC 2015. Datorn är en Macbook Pro late 2013 med senaste versionen av El Capitan. Har anslutit SDXC-kortet i datorn. Jpg-filerna hittas men inte filmerna i XAVCS eller RAW-filerna (fotat RAW+JPG fine).
Hur får jag in filmer + RAW-filer i datorn? Någon som har denna kamera som vet? Har prövat att googla och söka här på fotosidan och DPReview men hittar inget om detta.

RAW-filerna hade gått in ser jag. Finns både på hårddisken när jag kollar i Finder och i Lightroom. Däremot kan jag inte importera videofilerna. Hur gör jag det?

Nu har jag ingen mac så har ingen koll på den datorn, men jag har själv haft problem när jag ska importera mina bilder till min PC.

Så nu brukar jag helt enkelt bara koppla upp den med sladd mot datorn sen flytta allt i utforskaren, det är lätt att hitta vart alla bilder är och det funkar klockrent.
Du borde kunna göra samma manöver på din mac

Importera videofiler

LR har begränsade möjligheter att importera videofiler. Videoformat som AVCHD och XAVC S som din kamera stöder kan inte importeras av LR. Du måste istället använda ett videoredigeringsprogram för denna import. Det fick också separata program för videokonvertering för att läsa in och konvertera klippen till ett format som bättre passar det videoredigeringsprogram du brukar använda. För t.ex. Final Cut så är Prores ett bra format.

Du kan också kopiera videofilerna med t.ex. Finder. Om du kollar på minneskortet finns en mapp som heter PRIVATE. I den mappen finns en mapp för AVCHD och en mapp som heter M4ROOT där XAVC S ligger.

Kopiera hela mappstrukture, alltså mappen AVCHD eller M4ROOT till din hårddisk. Hela strukturen behövs senare när du ska importera klippen till din videoredigerare.

Låter det komplicerat? Ja, tyvärr är det ett gissel med alla dessa format så något enkelt svar finns inte.

Tackar för tips. Då förstår jag att inte LR funkade. Imovie har jag ju. Får pröva den.
Följdfråga, vad bör man ha för inställningar? Ställde in 100 bps. Jag är inte alls van vid att filma med stillbildskamera.

Tackar för tips. Då förstår jag att inte LR funkade. Imovie har jag ju. Får pröva den.
Följdfråga, vad bör man ha för inställningar? Ställde in 100 bps. Jag är inte alls van vid att filma med stillbildskamera.

IV har 100bps, III 50bps.

Framerate: samma som ev. annat material, eller så det passar in. Tex 50/25 om du även filmar/ska blanda film från en kamera som spelar in i 50.

IV har 100bps, III 50bps.

Framerate: samma som ev. annat material, eller så det passar in. Tex 50/25 om du även filmar/ska blanda film från en kamera som spelar in i 50.

Vad ska man bäst ställa in det på? Nu har jag 100 bps oach AVCHS (tror jag det heter). Är inte alls van att filma med stillbildskameran, tidigare mest gjort det med Iphonen och där kan man inte ställa in något (vad jag vet) i filmväg. Vad har Iphone 5 för framerate?
Men tacksam för tips. Ska försöka komma igång med Imovie.

Vad ska man bäst ställa in det på? Nu har jag 100 bps oach AVCHS (tror jag det heter). Är inte alls van att filma med stillbildskameran, tidigare mest gjort det med Iphonen och där kan man inte ställa in något (vad jag vet) i filmväg. Vad har Iphone 5 för framerate?
Men tacksam för tips. Ska försöka komma igång med Imovie.

5:an har 30fps (6/6+ och nyare kan köra 60fps, men inte 25/50).
En film kan bara ha en framerate, så lägger du ett 25 klipp i en 30 film så måste FCPX skapa 5 extra bilder för varje sekund. Det går men är inte optimalt.
Frameraten är dels en teknisk fråga, men även en artistisk fråga. Vilket budskap vill du förmedla?
Lägre fps ger mer rörelseoskärpa, vilket i lagom mängder är "vackert". (Högst personlig åsikt).

Sida som simulerar olika fps: länk.

Samma problem här. Sony är bedrövliga, allt läggs i en mängd mappar som är svåra att hitta.

Valet av inställningar är i högsta grad beroende på vad man vill få ut. Vill man ha 4K eller mindre, smidiga filmer? Ska man blanda materialet med video från andra kameror? Vill man uppnå en "filmisk" effekt, och isåfall vilken? Skall materialet redigeras, isåfall hur? Eller ska minneskortet in i datorn och filmen upp på en videotjänst direkt? 4K 100Mbps 60fps är inte nödvändigtvis det bästa för alla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar