Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony rx 100 undermappar

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur man får en Sony rx 100 MK alla, att sluta skapa dessa irriterande datum-mappar? Dvs att bilder läggs i en ny mapp för varje dag? :(

Ja, du går in någonstans i menyn och ställer in sk-ten som du vill ha det. :)

Direkt ur minnet. Visserligen från A77 II - men det råder numera en tämligen stor "jämlikhet" i menystrukturerna från Sonys stora FF och ner till dess små kompaktkameror, så jag kör friskt på.
:)

Efter att ha tryckt på "Meny"-knappen:

Gå till "Playback" och klicka på "View Mode".
Välj sedan "Folder View (Still)" i stället för "Date View", som du uppenbarligen har nu. Möjligen att det senare är default i kameran (obegripligt för mig i så fall, men förstås lätt avhjälpt).

Sedan har du ytterligare en sak du bör kolla. Gå in på "Setup" och klicka på "Folder Name".
Försäkra dig om att "Standard Form" är vald, inte "Date Form".

Detta bör fixa det hela åt dig.

Ja, du går in någonstans i menyn och ställer in sk-ten som du vill ha det. :)

Direkt ur minnet. Visserligen från A77 II - men det råder numera en tämligen stor "jämlikhet" i menystrukturerna från Sonys stora FF och ner till dess små kompaktkameror, så jag kör friskt på.
:)

Efter att ha tryckt på "Meny"-knappen:

Gå till "Playback" och klicka på "View Mode".
Välj sedan "Folder View (Still)" i stället för "Date View", som du uppenbarligen har nu. Möjligen att det senare är default i kameran (obegripligt för mig i så fall, men förstås lätt avhjälpt).

Sedan har du ytterligare en sak du bör kolla. Gå in på "Setup" och klicka på "Folder Name".
Försäkra dig om att "Standard Form" är vald, inte "Date Form".

Detta bör fixa det hela åt dig.

nja, alltså, jag pratar om mapparna på minneskortet, när jag ska öppna den på datorn, inte titta på bilderna på kameran så jag tror inte det har med view menyn att göra....

Samma sak när man ska hitta videofilerna, en jäkla massa klickande innan man hittar fram, förstår inte hur Sony har tänkt faktiskt, förmodligen inte alls....

jag vill bara ha allt i samma mapp liksom, max en klick bort :)

Testa med att följa mina råd, det kostar ju ingenting. Framförallt råd 2), det bör lösa ditt problem så att du inte får en mapp per datum, utan får alla stillbilder i en mapp typ 100MSDCF eller nåt.

Däremot känner jag inte till något sätt att redan från kameran få såväl stillbilder som videoklipp instoppade i samma mapp. Att Sony har delat upp detta i olika undermappar tror jag inte alls har med något "feltänkk" att göra, utan efterfrågan från vissa användare. Folk har olika uppfattningnar och det kommer aldrig gå att tillfredsställa alla - t.ex. tycker jag själv att det är mycket bättre att ha stillbilder och videosnuttar uppdelade i olika mappar precis som Sony har gjort - det blir så rörigt annars.

Ja det gör dom. Helt oavsett vilken kamera du använder. :)

Anledningen är att Japan år 2003 specifierade DCF, "Design rule for Camera File system", en standard för hur digitala bilddata skulle lagras. Den blev snabbt industristandard. Används även för kompaktkameror, kameraförsedda mobiltelefoner och tabletter.

DCIM-mappen som du hittade står för "Digital Camera IMages". Varje bildbibliotek måste innehålla denna huvudmapp (skapas av kameran när kortet formatteras). I denna kan sedan, skapas undermappar, upp till 899 olika, som 100ANDRO upp till 999ANDRO. Du kan lagra bilderna antingen enligt Standard form, som i Sony-kameror går från 100MSDCF och uppåt, eller, som du upptäckt, i Date Form. I dessa undermappar lagras sedan bildfilerna, upp till max 9999 st i varje mapp. Strukturen klarar således att skilja på runt 9 miljoner olika bilder, vilket brukar räcka gott i de flesta fall.

En länk till en kort beskrivning från Sony om deras minneskortsfilstruktur:
https://us.en.kb.sony.com/app/answe...n-rule-for-camera-file-system-(dcf)-standards

Här är en bild på hur filstrukturen ser ut på minneskort från Sony-kameror när du har valt "Standard Form":
https://docs.sony.com/release/hyperlinks/tvas0527.jpg
Fotar du i RAW blir det andra suffix, som arw.

Den första mappen som skapas med "Standard Form" kommer alltså, som jag skrivit tidigare, att benämnas 100MSDCF, den andra 101MSDCF osv.
Skapar du efter dessa två en tredje mapp t.ex. idag med "Date Form" kommer den att heta 10250719

102 = nytt mappnr
5 = 2015 (endast en siffra)
07 = månaden juli
19 = dagens datum

Till sist, erinrar mig att jag sett någonstans att när antalet bilder i en mapp kommer upp till 4000 st, så skapas en ny mapp automatiskt.

Hoppas du kan ha någon nytta av dessa upplysningar.

Mappar i datumform har jag aldrig sett. Hoppas jag inte missförstår totalt nu..
Nä, det ser du aldrig såvida inte kameran är inställd på att skapa datummappar i stället för standardmappar. :)

Föreslår att du inte gör detta heller, det blir mindre rörigt att i stället skapa mappar för olika projekt e.d. efteråt i datorn. Såvida man inte brukar ta ett väldigt stort antal bilder varje dag, då kan jag tänka mig att att det kan vara meningsfullt att välja undermappar i datumformat.

Testa med att följa mina råd, det kostar ju ingenting. Framförallt råd 2), det bör lösa ditt problem så att du inte får en mapp per datum, utan får alla stillbilder i en mapp typ 100MSDCF eller nåt.

Däremot känner jag inte till något sätt att redan från kameran få såväl stillbilder som videoklipp instoppade i samma mapp. Att Sony har delat upp detta i olika undermappar tror jag inte alls har med något "feltänkk" att göra, utan efterfrågan från vissa användare. Folk har olika uppfattningnar och det kommer aldrig gå att tillfredsställa alla - t.ex. tycker jag själv att det är mycket bättre att ha stillbilder och videosnuttar uppdelade i olika mappar precis som Sony har gjort - det blir så rörigt annars.

Klart jag ska testa, jag håller på och provar :) Te xi i min Nikon hamnar allt i samma mapp, så kan man sortera som man själv vill. Där är det en mapp DCIM och där ligger allt. Sedan för jag över till datorn till mina projektspecifika mappar.

Sony börjar med 3 mappar, PRivate, MP_ROOT, DCIM, och under varje mapp finns ett antal undermappar.... under DCIM blir det olika MSDCF-mappar.... Det verkar vara för olika datum. Men ännu värre blir det för film.

Där finns det filmer både under MP_ROOT och PRIVATE, plus att varje av dessa mappar har ett gäng undermappar,, där läggs filmerna i olika mappar beroende på vilket filmformat, helt vansinnigt...Snurrigt värre.

Jag ska se om jag kan få bort detta, jag antar att de vill att man ska installera deras programvara och föra över filerna, men det vill jag ju icke.

Känns som lite apple-varning här, krånglar till saker i onödan och tvingar in användaren i deras programvara.

Klart jag ska testa, jag håller på och provar :) Te xi i min Nikon hamnar allt i samma mapp, så kan man sortera som man själv vill. Där är det en mapp DCIM och där ligger allt. Sedan för jag över till datorn till mina projektspecifika mappar.

Sony börjar med 3 mappar, PRivate, MP_ROOT, DCIM, och under varje mapp finns ett antal undermappar.... under DCIM blir det olika MSDCF-mappar.... Det verkar vara för olika datum. Men ännu värre blir det för film.

Där finns det filmer både under MP_ROOT och PRIVATE, plus att varje av dessa mappar har ett gäng undermappar,, där läggs filmerna i olika mappar beroende på vilket filmformat, helt vansinnigt...Snurrigt värre.

Jag ska se om jag kan få bort detta, jag antar att de vill att man ska installera deras programvara och föra över filerna, men det vill jag ju icke.

Känns som lite apple-varning här, krånglar till saker i onödan och tvingar in användaren i deras programvara.

Bilder lagras i en mapp tills den är full (max 4000bilder per mapp) eller tills du skapar en ny mapp.

Video kan sparas i två olika format med kameran, antingen MP4 eller AVCHD. Dessa två sparar i olika mappstrukturer, varar AVCHD är lite invecklat då den går efter BlueRay standard för att fungera direkt i apparater som kan läsa den standarden.

Själv importerar jag med iMovie eller FCPX och ser aldrig den här röran av mappar och filer. Någon får gärna rätta mig om jag går miste om någon information när jag endast importerar videofilerna med FCPX.

Det är inte vansinne och det är inte snurrigt. Här ser man filstrukturen efter att jag tagit en JPG+RAW bild, en MP4 film och en AVCHD film. Vi ser att jag är uppe i mappnummer 104 eftersom jag skapat ett par mappar manuellt i kameran, eller så har jag tagit mer än 4000 bilder utan att tömma kortet några gånger.

SD-kort:
DCIM:
-104MSDCF:
--DSC00783.ARW
--DSC00783.JPG
MP_ROOT:
-104ANV01:
--MAH00784.MP4
--MAH00784.THM
PRIVATE:
-SONY:
-AVCHD

(semikolon : betyder mapp)

Min gissning är att du får datumsortering då du har Finder inställt på att ordna (gruppera) efter datum. Dubbelkolla i Finder så att det står "Inget" under "Innehåll -> Ordna efter"

För att säkerställa att vi pratar samma sak så har jag en RX100 MK II med version 1.00, OS X 10.10.4.

Och nej, du vill nog inte installera PlayMemories. Det tog jag bort direkt, Ligthroom och FCPX är skapade för sådant. Sony och andra hårdvarutillverkare är i regel kassa när det gäller mjukvara. Bättre med ett program för en sak (bild/video) än ett program för varje kameratillverkare!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar