bentelkalb
Aktiv medlem
Är det någon som vet hur man får en Sony rx 100 MK alla, att sluta skapa dessa irriterande datum-mappar? Dvs att bilder läggs i en ny mapp för varje dag?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, du går in någonstans i menyn och ställer in sk-ten som du vill ha det.
Direkt ur minnet. Visserligen från A77 II - men det råder numera en tämligen stor "jämlikhet" i menystrukturerna från Sonys stora FF och ner till dess små kompaktkameror, så jag kör friskt på.
Efter att ha tryckt på "Meny"-knappen:
Gå till "Playback" och klicka på "View Mode".
Välj sedan "Folder View (Still)" i stället för "Date View", som du uppenbarligen har nu. Möjligen att det senare är default i kameran (obegripligt för mig i så fall, men förstås lätt avhjälpt).
Sedan har du ytterligare en sak du bör kolla. Gå in på "Setup" och klicka på "Folder Name".
Försäkra dig om att "Standard Form" är vald, inte "Date Form".
Detta bör fixa det hela åt dig.
Nä, det ser du aldrig såvida inte kameran är inställd på att skapa datummappar i stället för standardmappar.Mappar i datumform har jag aldrig sett. Hoppas jag inte missförstår totalt nu..
Testa med att följa mina råd, det kostar ju ingenting. Framförallt råd 2), det bör lösa ditt problem så att du inte får en mapp per datum, utan får alla stillbilder i en mapp typ 100MSDCF eller nåt.
Däremot känner jag inte till något sätt att redan från kameran få såväl stillbilder som videoklipp instoppade i samma mapp. Att Sony har delat upp detta i olika undermappar tror jag inte alls har med något "feltänkk" att göra, utan efterfrågan från vissa användare. Folk har olika uppfattningnar och det kommer aldrig gå att tillfredsställa alla - t.ex. tycker jag själv att det är mycket bättre att ha stillbilder och videosnuttar uppdelade i olika mappar precis som Sony har gjort - det blir så rörigt annars.
Klart jag ska testa, jag håller på och provar Te xi i min Nikon hamnar allt i samma mapp, så kan man sortera som man själv vill. Där är det en mapp DCIM och där ligger allt. Sedan för jag över till datorn till mina projektspecifika mappar.
Sony börjar med 3 mappar, PRivate, MP_ROOT, DCIM, och under varje mapp finns ett antal undermappar.... under DCIM blir det olika MSDCF-mappar.... Det verkar vara för olika datum. Men ännu värre blir det för film.
Där finns det filmer både under MP_ROOT och PRIVATE, plus att varje av dessa mappar har ett gäng undermappar,, där läggs filmerna i olika mappar beroende på vilket filmformat, helt vansinnigt...Snurrigt värre.
Jag ska se om jag kan få bort detta, jag antar att de vill att man ska installera deras programvara och föra över filerna, men det vill jag ju icke.
Känns som lite apple-varning här, krånglar till saker i onödan och tvingar in användaren i deras programvara.