J Tjerneng
Aktiv medlem
Jag kör med Sony a100 och använder helst RAW. Problemet är att jag har en lite äldre laptop med Windows XP. För att importera Sonys RAW-format (som ges filförkortningen ARW) vill XP att jag laddar hem ett program från Sony som tillåter mig att se RAW-filerna och öppna dem i till exempel photoshop. Programet som föreslås funkar dock endast med Vista (som min laptop inte fixar på grund av de prestandakrav som Vista har).
Har någon något bra tips på nedladdningsbara program som antingen kan konvertera Sonys RAW till något format som bibehåller kvalitén, som t ex TIFF, eller som låter mig arbeta med RAW utan att uppgradera till Vista? (det sista vore det bästa, såklart)
(Min skiva med konverteringsprogram som jag fick med kameran är tyvärr kvar hemma i Sverige)
Har någon något bra tips på nedladdningsbara program som antingen kan konvertera Sonys RAW till något format som bibehåller kvalitén, som t ex TIFF, eller som låter mig arbeta med RAW utan att uppgradera till Vista? (det sista vore det bästa, såklart)
(Min skiva med konverteringsprogram som jag fick med kameran är tyvärr kvar hemma i Sverige)