Annons

Sony R1, vad hände sen?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Såg en fotograf med en Sony R1 (tror jag) idag. Och så funderade jag på varför den inte blev en större milstolpe än den blev. Ful är den, och elektronisk sökare var väl inte så kul 2005, men kameran är ju helt tyst! Eller var det en 828 och inte R1 jag såg?

Det är nästan så jag funderar på att leta fram en på begagnatmarknaden, för stillsamma konserter, eller andra evenemang där man inte vill föra oväsen. Gillar också idén med ett fast monterat zoomobjektiv...Konstigt att det dröjt till Canon G1X tills det kom något liknande. Vad säger ni som till skillnad från mig använt den?
 
Det finns väl hur många tysta/diskreta kameror som helst. Exempelvis Canon Eos 5D Mark II i live view-läge. Nya Fujifilm X-pro1, Fujifilm X100, Leica M8, Canon 5D Mark III med flera.

Canon G1 X är väldigt tyst, men den har en del begränsningar.
 
Men det tog ändå ett tag. Det är mest anmärkningsvärt att R1:an inte blev en större succé än den blev, kanske framförallt bland yrkesfotografer. Det verkar på många sätt som en allroundapparat i ljudkänsliga lägen.
 
Och ta mig tusan, man kan synka blixt på 1/1000! Jag brukar ofta använda den lite märkliga kombinationen Panasonic LX3 och radiostyrda blixtar av den anledningen.
 
Problemet med R1 var nog att den var så förbaskat långsam, dög bara till stilleben. I övrigt var/är den ju topp, vilken optik. Tyvärr har jag bara en 828, och den går ju inte att jämföra med R1 mtp sensorn
 
Och ta mig tusan, man kan synka blixt på 1/1000! Jag brukar ofta använda den lite märkliga kombinationen Panasonic LX3 och radiostyrda blixtar av den anledningen.

Man kan blixtra med 1/2000 till och med, med inbyggda blixten. Vet inte om den kommunicerar med "vanliga" blixtar. Antar att det är centralslutare i gluggen.

Jag har haft min sen 2006 och har den fortfarande som vidvinkelkamera. Kör man med ISO160-200 så ser det bra ut. Ska man fota tex friidrott är det förfokusering som gäller. Dock ingen svår avtryckarfördröjning. EVFen är ju väldigt 2005 men ger lite info om högdagerutbränning och sånt som är användbart med tanke på den tidens DR. R1 har ca 1.67ggr brännviddsförlängning och rykten säger att de 10 Mpixlarna är av samma typ som de D2X hade 12MP av. Jpeggarna är förvånansvärt bra relativt rawfilerna för att vara en sony. (Eller så har Adobe bara skitit i bra omhändertagande av SR2-filer.)

Strax efter R1 kom ju lite hastigt och lustigt Minoltaövertagandet, så det var ju dead end för jättekompakter av det här slaget för sony. Om R1an sålde över eller under förväntan har jag ingen aning om. NEX är väl annars det närmsta Sony kommit en R1 sedan dess.

Spegelfriheten marknadsfördes ju hårt som det övertag en sån här jättekompakt hade över DSLR-er när det gäller designconstraints på objektiven. Vissa som testat hävdar att den 14-70/2.8-4.8 som sitter fast på kameran har klart bättre skärpa än 18-55an till NEX-en. Varför hjälpte spegelfriheten upp objektivprestandan 2005 men inte 2011?
 
Vilken kamera!

Såg en fotograf med en Sony R1 (tror jag) idag. Och så funderade jag på varför den inte blev en större milstolpe än den blev. Ful är den, och elektronisk sökare var väl inte så kul 2005, men kameran är ju helt tyst! Eller var det en 828 och inte R1 jag såg?

Det är nästan så jag funderar på att leta fram en på begagnatmarknaden, för stillsamma konserter, eller andra evenemang där man inte vill föra oväsen. Gillar också idén med ett fast monterat zoomobjektiv...Konstigt att det dröjt till Canon G1X tills det kom något liknande. Vad säger ni som till skillnad från mig använt den?

Hade en R1:a och har ännu inte hittat ett objektiv som kan mäta sig med den skärpan som R1:an gav.
Helt strålande krispighet i bilderna. Saknar den lite än idag.
 
Man kan blixtra med 1/2000 till och med, med inbyggda blixten. Vet inte om den kommunicerar med "vanliga" blixtar. Antar att det är centralslutare i gluggen.

Jag har haft min sen 2006 och har den fortfarande som vidvinkelkamera. Kör man med ISO160-200 så ser det bra ut. Ska man fota tex friidrott är det förfokusering som gäller. Dock ingen svår avtryckarfördröjning. EVFen är ju väldigt 2005 men ger lite info om högdagerutbränning och sånt som är användbart med tanke på den tidens DR. R1 har ca 1.67ggr brännviddsförlängning och rykten säger att de 10 Mpixlarna är av samma typ som de D2X hade 12MP av. Jpeggarna är förvånansvärt bra relativt rawfilerna för att vara en sony. (Eller så har Adobe bara skitit i bra omhändertagande av SR2-filer.)

Strax efter R1 kom ju lite hastigt och lustigt Minoltaövertagandet, så det var ju dead end för jättekompakter av det här slaget för sony. Om R1an sålde över eller under förväntan har jag ingen aning om. NEX är väl annars det närmsta Sony kommit en R1 sedan dess.

Spegelfriheten marknadsfördes ju hårt som det övertag en sån här jättekompakt hade över DSLR-er när det gäller designconstraints på objektiven. Vissa som testat hävdar att den 14-70/2.8-4.8 som sitter fast på kameran har klart bättre skärpa än 18-55an till NEX-en. Varför hjälpte spegelfriheten upp objektivprestandan 2005 men inte 2011?

Kitobjektiv är sällan superba! Det som siiter i R1 är ett som är av annan kaliber, och med dåtidens priseer får man nog säga det hade knappast kunnat vara vettigt sätta nåt "skräp" i kameran...
 
Det är lite som Olympus E-10, som var en suverän kamera på sin tid. Den var visserligen ganska dyr, men bra mycket biligare än de få DSLR som fanns att köpa då och hade ett riktigt bra objektiv. De fyra megapixlarna i den imponerar kanske inte lika mycket nu för tiden :)
 
Man kan blixtra med 1/2000 till och med, med inbyggda blixten. Vet inte om den kommunicerar med "vanliga" blixtar. Antar att det är centralslutare i gluggen.

Som jag har förstått det, finns ingen fysisk slutare alls. Jag har verkligen letat efter något som kan synka blixtar på väldigt korta tider. Visst funkar det bra med LX3an, även i professionella sammanhang, men det var lite otippat att det jag letat efter finns i en sju år gammal modell. Hittar jag en billigt är det inte alls osannolikt att jag köper en bara för ljussatta-porträtt-i-solsken-ändamål.
 
Som jag har förstått det, finns ingen fysisk slutare alls. Jag har verkligen letat efter något som kan synka blixtar på väldigt korta tider. Visst funkar det bra med LX3an, även i professionella sammanhang, men det var lite otippat att det jag letat efter finns i en sju år gammal modell. Hittar jag en billigt är det inte alls osannolikt att jag köper en bara för ljussatta-porträtt-i-solsken-ändamål.

Ingen supersensor med dagens mått mätt, men D70 / D70s (och, tror jag, D50) kör elektronisk slutare på alla korta tider (kortare än 1/125 tror jag det är) och har direkt i kameran blixtsynk på 1/500, men jag vet att det finns de som kör dem på 1/1000 - 1/2000 och ännu kortare med blixt.
 
---
Vissa som testat hävdar att den 14-70/2.8-4.8 som sitter fast på kameran har klart bättre skärpa än 18-55an till NEX-en. Varför hjälpte spegelfriheten upp objektivprestandan 2005 men inte 2011?
Visst har den. Man kan förstås inte jämföra ett billigt kitobjektiv med ett Zeiss T* objektiv, som är vad Sony R1 har.

Spegelfriheten har ingenting med detta att göra. Allt du behöver göra är att pröjsa för ett Zeiss T* objektiv. Sätt det sedan på en NEX (helst på en NEX-7:a) så kommer du att få se att den tekniska bildkvaliteten svinga sig upp till oanade höjder...
..
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar