Annons

Sony och gamla objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

fringie

Aktiv medlem
Sitter idag på en Pentax och älskar att jag kan köra alla mina gamla objektiv från analoga tiden med en ny Pentax.

Sneglar lite på att komplettera med en spegellös A6x00.
Som jag förstått det så ska den med adapter kunna köra mina gamla Pentax-objektiv (några begränsningar?)

Hur ser det ut med gamla Minolta-objektiv. Fungerar alla eller finns det olika generationer/begränsningar? Ser ibland begagnade gamla manuella Macro-objektiv som går billigt som är lite lockande om de fungerar.

Har du bara en adapter med rätt fattning fungerar alla gamla manuella objektiv på Sonys spegelösa kameror.

Kanon. Betyder att så fort jag ser ett gammalt Minolta-objektiv på en loppis så kan jag shoppa loss. Så jag har en hög den dagen jag köper en Sony spegelllös. :)

Här har du några tester med bla NEX3 och Sony A7. De flesta gamla objektiv kräver nerbländning till 5.6 eller 8. Där är nya objektiv betydligt bättre.

http://erphotoreview.com/wordpress/

Om det är så att man är ute efter bra skärpa ja och traditionell mjuk bokeh. Då är t.ex. Sony 55/1.8ZA bland de bästa kameraobjektiven någonsin.

Men folk verkar nu för tiden också vara ute efter en gammal känsla, t.ex. för att få blekta färger i motljus av ett objektiv utan multicoating, kraftig vignettering, eller "bubbelbokeh" som från Meyer-Optik Trioplan 100/2.8 eller roterande kattögonbokeh (Swirly Bokeh). Att gå ut en solig dag med Helios 44 58/2 och se om du kan få några användbara bilder. Så för att utforska vad man kan åstadkomma med begränsningar rekommenderar jag att du i alla fall provar något gammalt objektiv på din kamera. Vill du prova knivskarp skärpa och vacker mjuk bokeh sä köp Sony 55/1.8 ZA.

Om det är så att man är ute efter bra skärpa ja och traditionell mjuk bokeh. Då är t.ex. Sony 55/1.8ZA bland de bästa kameraobjektiven någonsin.

För APS-C som Sony 6000 och 6300 skulle jag nog leta efter något billigare. Sigma 60mm/2.8 är riktigt skarp även på bländare 2.8 och 4. Gamla objektiv från Nikon och Minolta typ 50-55 mm är ganska mjuka vid jämförelse.

För APS-C som Sony 6000 och 6300 skulle jag nog leta efter något billigare. Sigma 60mm/2.8 är riktigt skarp även på bländare 2.8 och 4. Gamla objektiv från Nikon och Minolta typ 50-55 mm är ganska mjuka vid jämförelse.

Fast å andra sidan är 55/1,8 det skarpaste porträttobjektiv som går att köpa till en Sony APS-C. Jag tycker inte alls det är dumt även om man inte använder hela bildcirkeln.

Fast å andra sidan är 55/1,8 det skarpaste porträttobjektiv som går att köpa till en Sony APS-C. Jag tycker inte alls det är dumt även om man inte använder hela bildcirkeln.

Det kan nog stämma, men skillnaden jämfört med 50mm f/1,8 är ganska marginell på APS-C, i alla fall enligt DxOMark. Särskilt med tanke på den allt annat än marginella prisskillnaden.

Ja, E50/1,8 är riktigt bra optiskt. Mitt höll för 1300 exponeringar, och sedan dess går det inte att ha stabilisering aktiverat, och det lyckas ställa in skärpan ibland.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar