Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex5

Produkter
(logga in för att koppla)

andreaze

Aktiv medlem
Hejsan

Jag är en nybörjare vad gäller foto. Jag har mest fotat med kompaktkameror med auto inställningar. Men jag är sugen på att lära mig fota lite bättre och har fått tag på en Sony nex5 med orginal kit objektiv.

Jag är sugen på att köpa ett till objektiv men hur vet jag vilket jag ska välja??

Är det nån som kan tipsa om ett bra prisvärt objektiv. Jag fotar mest landskap men även lite annat.
 
Bästa stället att börja på när man funderar på ett nytt objektiv till en sonykamera:
http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

Läs infotexten till vänster, dyk sedan in i databasen och kolla vilka objektiv som finns. Det finns gott om filter att använda för att lista den typ av objektiv som du är nyfiken på.

Din NEX-5 har E-mount. Objektiven med A-mount passar om du skaffar en adapter, t ex LA-EA1 eller LA-EA2.

Gå gärna in på Dyxums forum, under Lens Talk finns gott om trådar där diverse objektivfunderingar vädras.
 
Testa annars att köra med kitobjektivet ett tag innan du köper något annat, så får du en känsla för vad du behöver. Körde själv den kombon på ett par resor och tyckte att den var helt ok.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.