Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex, objektivadaptrar m.m

Produkter
(logga in för att koppla)

ol-korv

Medlem
Tjena, har följt detta forum nu ett par månader men nu har det dykt upp frågor som jag inte riktigt hittat svar på så tänkte att det var lika bra att regga sig;)

Har en Sony Nex 5-r som jag försöker lära mig. Har en fråga angående objektivadaptrar och hur de fungerar. Om jag ex har ett Sony/Minolta objektiv med A-fattning och vill använda det på min Nex så finns det adaptrar för det. Har sett både dyra och väldigt billiga adaptrar. Är det någon skillnad på dessa? Fungerar autofokus och allt som vanligt med de dyra?

Om jag köper en billig adapter så får jag ställa fokus manuellt, men det bör väl vara ganska smidigt då jag kan använda pekskärmen för att lätt peka på en punkt som kameran ska fokusera på? Hur fungerar bländare m.m? Kommer jag (min flickvän) kunna använda autoläge på kameran och bara behöva ställa fokus på skärmen?

Kanske ska nämna att jag är sugen på att köpa ett zoomobjektiv med längre brännvidd och de med E-fattning är väldigt dyra. Därav har funderingarna kommit på att det kanske går att få tag på billigare..

Ex på dyr adapter: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-EA2
Ex på billig adapter: http://www.tradera.com/adapterringsony-alpha-minoltaaf-sony-nex-auktion_341693_159986878

Tack på förhand //Elias

Tjena, har följt detta forum nu ett par månader men nu har det dykt upp frågor som jag inte riktigt hittat svar på så tänkte att det var lika bra att regga sig;)

Har en Sony Nex 5-r som jag försöker lära mig. Har en fråga angående objektivadaptrar och hur de fungerar. Om jag ex har ett Sony/Minolta objektiv med A-fattning och vill använda det på min Nex så finns det adaptrar för det. Har sett både dyra och väldigt billiga adaptrar. Är det någon skillnad på dessa? Fungerar autofokus och allt som vanligt med de dyra?

Om jag köper en billig adapter så får jag ställa fokus manuellt, men det bör väl vara ganska smidigt då jag kan använda pekskärmen för att lätt peka på en punkt som kameran ska fokusera på? Hur fungerar bländare m.m? Kommer jag (min flickvän) kunna använda autoläge på kameran och bara behöva ställa fokus på skärmen?

Kanske ska nämna att jag är sugen på att köpa ett zoomobjektiv med längre brännvidd och de med E-fattning är väldigt dyra. Därav har funderingarna kommit på att det kanske går att få tag på billigare..

Ex på dyr adapter: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-EA2
Ex på billig adapter: http://www.tradera.com/adapterringsony-alpha-minoltaaf-sony-nex-auktion_341693_159986878

Tack på förhand //Elias

Jag har bara erfarenhet av billiga adaptrar exempelvis Fotga som man kan hitta på tradera och ebay till de flesta objektiv. Några hundralappar och de har fungerat bra.
Exponeringen fungerar med halvautomatik förutsatt att du har ett äldre objektiv där du kan ställa bländaren med bländarring. Kameran ställer därefter själv in lämplig tid i förhållande till vald bländare.

Du kan inte få autofokus. Men det är lätt att ställa skärpan manuellt i synnerhet med vidvinkliga objekt iv och om du bländar ner. Antingen ställer du skärpan genom att titta på skärmen eller så ställer uppskattar du avståndet till objektet och ställer in metersiffran på avståndsskalan på objektivet.

Denna bild tog jag i går med NEX 5 och manuell insställning av skärpan.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2857731.htm

Om du väljer den billigare varianten för AF-objektiv så får du problem med att ställa in bländare. Så vitt jag läst mig till så får du den bländare som du använde sist på en Alpha-kamera. Väljer du LA-EA2 dår du både autofokus och inställning av bländare eller exponeringsautomatik.

Väljer du adaptrar för objektiv till icke autofokuskameror har ingen autofokus och du får ställa in kameran på A och välja bländare på objektivets bländarring varefter kameran väljer lämplig tid.

Jag tror TS har missuppfattat lite hur skärpeinställningen fungerar på en billig adapter utan elektronik. Man får vrida på fokusratten på objektivet. Sedan ser man med focuspeaking eller "fokusfärgning" om skärpan sitter rätt. Det är alltså helt manuell fokus det handlar om. Det funkar inte att peka på skärmen. Isåfall skulle adaptern behöva en motor.
Det varande sagt är det ändå jättekul med gamla manuella objektiv, speciellt med en Nex där fokusfärgningen gör att det är ganska enkelt att sätta fokus rätt.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Okej, jag antog att man skulle kunna använda pekskärmen för att ställa fokus ändå...Men det blir alltså till att fota manuellt om jag ska använda en billig adapter. Jag lär mig ju gärna hur jag ska göra men tror att sambon är mindre inställsam till det. Får fundera lite hur jag ska göra. Tack så mycket för svaren.

Om du väljer den billigare varianten för AF-objektiv så får du problem med att ställa in bländare. Så vitt jag läst mig till så får du den bländare som du använde sist på en Alpha-kamera. Väljer du LA-EA2 dår du både autofokus och inställning av bländare eller exponeringsautomatik.

Väljer du adaptrar för objektiv till icke autofokuskameror har ingen autofokus och du får ställa in kameran på A och välja bländare på objektivets bländarring varefter kameran väljer lämplig tid.

Har en LA-EA2. Den funkar rent tekniskt utmärkt, men blir i praktiken väldigt klumpig. Genom att använda "peak-focus", dvs att det som är skarp ändrar färg, blir det mycket lätt att ställa skärpan manuellt, nästan alltid mer exakt än med autofokusen. Att även ställa bländaren manuellt har jag aldrig upplevt som något problem.

En adapter till Nikons gamla objektiv som funkar utmärkt för mig är:
http://www.ebay.com/itm/Nikon-F-AI-...R-NEX-6-NEX-7-AINEX-/281052107007?refid=store
De är snabba på leveransen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar