Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-7 kvalitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Nu har jag haft min NEX-7 i ca en månad. Ögonmusslan har fallit av utan att jag märkt det och nu börjar gummit vid greppet att släppa, efter en månad och normal användning. Den känns solid, men är det tydligen inte. Extremt lättrepad lcd bak dessutom, blir repig av en skinnjackas skinnkanter, sanslöst dåligt. Men bilderna blir tack och lov toppen.

Nu har jag haft min NEX-7 i ca en månad. Ögonmusslan har fallit av utan att jag märkt det och nu börjar gummit vid greppet att släppa, efter en månad och normal användning. Den känns solid, men är det tydligen inte. Extremt lättrepad lcd bak dessutom, blir repig av en skinnjackas skinnkanter, sanslöst dåligt. Men bilderna blir tack och lov toppen.

Min ögonmussla klarade sig en dryg vecka. Ditt inlägg påminner mig om att kameror borde långtidstestas. Det är väldigt stor skillnad på hur kameror klarar lite strapatser.

Har haft NEX5 och nu 5N som vad jag känner till har samma typ av display som Nex7. På 5:an började ytbelaget, ett slags filter släppa runt hela displayen efter ca. ett år. Fick den utbytt på garantin utan problem.
Ett litet råd! Använd INTE en microfiberduk av generell typ för rengörning av display eller optik. Dess fibrer är som tusentals nålar och rena terrorn på känsliga ytor. Jag vågar bara använda en sliten och vältvättad bomullstrasa (kökshanduk) på en NEX ;(

/Stephan

Jag blir lite orolig när jag läser att gummit kan trilla av (vilken man skulle inte bli det?), eftersom jag just blivit med NEX-7 - är det ett känt fenomen?

Ögonmusslan ligger kvar i min kartong - såna brukar mest bara vara i vägen för mina glasögon tycker jag, men det är förstås trist att den trillar av lätt (och jag testade och konstaterade att den är rätt lätt att peta loss).

Mikrofiberdukar har jag använt till mina glasögon i en herrans massa år utan att repa dem, och de kostar mer och är framför allt viktigare för mig än displayen på en kamera, så det fortsätter jag med på NEX:en - däremot är det förstås viktigt att duken är ren, så man ska nog inte ha den i byxfickan ... :) Att en kamera slits går inte att undvika, och bekymrar mig inte så mycket så länge den fungerar. Jag är dock oftast väldigt försiktig med prylarna med tanke på att jag ofta säljer dem så småningom, men inte på den nivån att jag inte vågar använda dem på vanligt sätt ...

Jag blir lite orolig när jag läser att gummit kan trilla av (vilken man skulle inte bli det?), eftersom jag just blivit med NEX-7 - är det ett känt fenomen?

Ögonmusslan ligger kvar i min kartong - såna brukar mest bara vara i vägen för mina glasögon tycker jag, men det är förstås trist att den trillar av lätt (och jag testade och konstaterade att den är rätt lätt att peta loss).

Mikrofiberdukar har jag använt till mina glasögon i en herrans massa år utan att repa dem, och de kostar mer och är framför allt viktigare för mig än displayen på en kamera, så det fortsätter jag med på NEX:en - däremot är det förstås viktigt att duken är ren, så man ska nog inte ha den i byxfickan ... :) Att en kamera slits går inte att undvika, och bekymrar mig inte så mycket så länge den fungerar. Jag är dock oftast väldigt försiktig med prylarna med tanke på att jag ofta säljer dem så småningom, men inte på den nivån att jag inte vågar använda dem på vanligt sätt ...

Använder också microfiber till optiken men då dukar avsedda för optik. Den känsliga ytfilmen på NEX:ens display däremot är ett kapitel för sig. Bilden visar min gamla NEX5. Inte en repa på displayen men ytskiktet flagade av runt om efter ca. 10 månader.

/Stephan

Bilagor

• LX3.2011-06-12.display.jpg
    LX3.2011-06-12.display.jpg
    90.9 KB · Visningar: 859
Använder också microfiber till optiken men då dukar avsedda för optik. Den känsliga ytfilmen på NEX:ens display däremot är ett kapitel för sig. Bilden visar min gamla NEX5. Inte en repa på displayen men ytskiktet flagade av runt om efter ca. 10 månader.

/Stephan

Det där ser inte vackert ut, och är något Sony borde fixa på garantin, eller?'

Jag använder samma dukar till min iPhone, iPad 3, glasögon och Nikon D3 (fast den fuskar ju med safirglas). - har dock inte gjort några repor ännu.

Frågan är om man vågar köpa en ny Sony, så otroligt dålig kvalitet till det yttre, fast det känns förtroendegivande när man håller i den i början. Först tappas ögonmusslan direkt hela tiden på Nex-7, bristfällig konstruktion. Sedan släpper gummit runt hela kamerakroppen, hände efter ett halvår, fick den utbytt efter en massa strul, men nu händer samma med utbyteskameran sedan i somras. Nu händer tredje grejen. Luckan till usb-sladden börjar fladdra, "knäppningen" mot kamerahuset när man stänger är borta! Skall jag tejpa och limma kameran, den är uttagen för 15 månader sedan! Ingen garanti kvar, men antar att de får fixa det på den treåriga reklamationsrätten för ursprungsfel. Men så irriterande, måste ju bero på kvalitetsbrister. Uselt faktiskt.

vad har sony för service ställen? Finns det som till Nikon/canon även lånekameror etc vid inlämning. Såg riktigt dåligt ut med färgsläppen runt displayen. Att gummit släpper det har det gjort på mina samtliga Nikon kameror däremot gjorde det inte på canon nu har mina D800 gått över 100000 expo o det är bara en som varit inne på lagning klart bättre än dom D700 jag haft.

Frågan är om man vågar köpa en ny Sony, så otroligt dålig kvalitet till det yttre, fast det känns förtroendegivande när man håller i den i början. Först tappas ögonmusslan direkt hela tiden på Nex-7, bristfällig konstruktion. Sedan släpper gummit runt hela kamerakroppen, hände efter ett halvår, fick den utbytt efter en massa strul, men nu händer samma med utbyteskameran sedan i somras. Nu händer tredje grejen. Luckan till usb-sladden börjar fladdra, "knäppningen" mot kamerahuset när man stänger är borta! Skall jag tejpa och limma kameran, den är uttagen för 15 månader sedan! Ingen garanti kvar, men antar att de får fixa det på den treåriga reklamationsrätten för ursprungsfel. Men så irriterande, måste ju bero på kvalitetsbrister. Uselt faktiskt.

Min NEX och RX100II fungear bra, men det säger förstår inte så mycket.

vad har sony för service ställen? Finns det som till Nikon/canon även lånekameror etc vid inlämning. Såg riktigt dåligt ut med färgsläppen runt displayen. Att gummit släpper det har det gjort på mina samtliga Nikon kameror däremot gjorde det inte på canon nu har mina D800 gått över 100000 expo o det är bara en som varit inne på lagning klart bättre än dom D700 jag haft.

Sony har (än så länge) inga serviceställen, så där vinner Nikon och Canon stort.

Senast ändrad:
Ögonmusslan är den sämsta tekniska lösning jag sett på en kamera så jag har aldrig sörjt att den försvann. Jag gick med det problemet till Sony Center bara för att jag tyckte att kameran skulle vara "komplett" men meddelade efter en vecka att den inte fanns som reservdel och så var den saken "utagerad".

Värre är väl att NEX7:ans gummit lossnat i omgångar och att coatingen på skärmen inte sitter kvar. Jag tror Sony skulle satsat på mer syntetgummi som inte är känsligt för exv. olja. Jag har noterat att mitt faktiskt blivit större och jag misstänker att det kan vara sololja som gjort det. Men jag har inga problem med det egentligen för det är enkelt fixat med lite avfettningsmedel typ rödsprit, en tops och lite kontaktlim. Jag har nog aldrig brytt mig riktigt om hur mina kameror ser ut. Ni skulle se hur min gamla Pentax ME ser ut decennier på resor. Även den hade ju något "konstmaterial" klistrat på mässingsplåten på baksidan och den ramlade ju bort den med, så jag ser absolut inte det att påklistrade grejor på kamerahus som lossnar som något nytt fenomen.

Beträffande Sonys kvalitet i övrigt, så tycker jag NEX 7 i övrigt varit bra mekaniskt. A7r verkar också väldigt solid. Kollar vi övrig mekanisk kvalitet och precision, så har jag inte haft några andra kameror som varit ens i närheten av det.

Ögonmusslan är den sämsta tekniska lösning jag sett på en kamera så jag har aldrig sörjt att den försvann. Jag gick med det problemet till Sony Center bara för att jag tyckte att kameran skulle vara "komplett" men meddelade efter en vecka att den inte fanns som reservdel och så var den saken "utagerad".

Det är samma ögonmussla för NEX-7 som för FDA-EV1S, alltså den lösa sökaren för NEX-5N & co. Den finns visst som reservdel, artikelnummer är FDA-EP10. Jag har själv skaffat en ny (men tappat bort även denna nummer två). eBay är generellt sett några gånger billigare än Sony själva, annars kan du hitta en på Scandinavian Photo och säkert andra välsorterade fotoaffärer.

Min NEX-5N är med mig jämt och ser ut därefter. Jag bytte efter drygt ett år ut den sönderrepade plasten som täcker displayen mot en glasvariant från eBay. Snyggare och bättre (och ja, touch funkar som det ska, dvs lika illa som innan). Mitt glas kostade $3.73 inklusive frakt (hur kan det löna sig?) från Hong Kong. Bytet tog en minut och var busenkelt.

Ögonmusslans infästning är inte bra. Det håller jag verkligen med om och monterade bort musslan (jag har den kvar dock).

I övrigt har jag inte haft några problem likt de som redovisas i andra inlägg. Tror det beror på att jag inte använt NEX-7 som någon direkt "allväderskamera", men tiden går och visst tusan är klädseln ganska känslig. Det märks speciellt i greppets undre del som är rundad.

Mekaniskt i övrigt upplever jag NEX-7 som ett hyfsat kvalitetsbygge. Men Sony kunde valt samma klädselmaterial som till A850/A900 som verkar sitta lika bra som på Canons kameror.

Utseendeflärden som i början ger ett lyxigt intryck ger ofta efter hand ett skabbigt intryck. Har dock inte hänt mig. Tråkigt att se hur "släppet" på displayen drabbat vissa.

Genrellt sett tyckor jag att de små plast- och gummiluckor som ska skydda kontakter är alldeles för klent tillverkade på de flesta märken (även på en del s k promodeller). Gäller även batteri- och minneskortluckor som ju används ganska ofta. Här kan inte heller Nikon/canon svära sig fria. 1D-serien och D3/D4 är trevliga undantag, fast på Nikonkamerorna släpper ju som tidigare debatterats flitigt just gummit.

//Lennart

Slälv beställde jag en NEX-7 från Cyberphoto när dom hade extrapris utan att känt på den tidigare. Returnerade den direkt när jag fick den i min hand, smäckig och ingen kvalitetskänsla alls tyckte jag. Läst mycket om hur bra den är men det räckte tyvärr inte för mig om man inte trivs/gillar känslan den förmedlar.

????????

Jag har haft min 2 år och inga som helst problem. Erkännas dock att jag köpte till originalskyddsfilmen för skärmen och beställde ett Gariz fodral. Med andra ord är jag supernöjd. Senast skaffade jag en Lens Turbo till mina Canon fd-linser. Så nära fullformat som möjligt utan att vara det. Skärpan i bilderna är fantastisk. Minimala korrektioner i Lightroom.

Jag rättade mitt inlägg och tog bort de skojfriska kommentarerna kring stavningen. Jag ska sluta skriva inlägg från telefonen ;)

Det är samma ögonmussla för NEX-7 som för FDA-EV1S, alltså den lösa sökaren för NEX-5N & co. Den finns visst som reservdel, artikelnummer är FDA-EP10. Jag har själv skaffat en ny (men tappat bort även denna nummer två). eBay är generellt sett några gånger billigare än Sony själva, annars kan du hitta en på Scandinavian Photo och säkert andra välsorterade fotoaffärer.

Min NEX-5N är med mig jämt och ser ut därefter. Jag bytte efter drygt ett år ut den sönderrepade plasten som täcker displayen mot en glasvariant från eBay. Snyggare och bättre (och ja, touch funkar som det ska, dvs lika illa som innan). Mitt glas kostade $3.73 inklusive frakt (hur kan det löna sig?) från Hong Kong. Bytet tog en minut och var busenkelt.

Ja men inte då i december 2011

Jag har haft min 2 år och inga som helst problem. Erkännas dock att jag köpte till originalskyddsfilmen för skärmen och beställde ett Gariz fodral. Med andra ord är jag supernöjd. Senast skaffade jag en Lens Turbo till mina Canon fd-linser. Så nära fullformat som möjligt utan att vara det. Skärpan i bilderna är fantastisk. Minimala korrektioner i Lightroom.

Förhoppningsvis är inte alla måndagsexemplar, även den värsta produkt har väl några som fått ett schyst exemplar?????

Men man kan väl konstatera att om Sony skall minsta chans att konkurrera med Canon och Nikon i Sverige så måste de bygga upp en ordentlig service. Att som tidigare skicka grejerna till Norge och ibland månader av väntan lär inte duga om de vill vara i toppskicktet, inte ens om det gäller oss amatörer.

Fixar inte Assist Workshop i Linköping service på Sonys kameror och objektiv längre? De fixade prylar rätt bra och det gick att hålla mailkontakt med servicekillarna.

Om så inte är fallet och tillgången på service är som beskrivs ovan är nog Sony dömda att förbli ett marginalmärke här i Sverige.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar