Annons

Sony NEX 6 eller NEX 7

Produkter
(logga in för att koppla)

henkeers

Aktiv medlem
Jag försöker att bestämma mig för vilken NEX jag ska köpa.
Jag vill ha inbyggd sökare så NEX 6 eller NEX 7 är alternativen jag står mellan...

Klämt och känt på båda har jag gjort, och gillar NEX 7 något mer.
Jag har tänkt att använda gamla Olympus OM linser och fota i brännvidsområdet "28-135mm".

Jag har två frågor som många har delade åsikter om...

1. Är det någon som har upplevt detta "sensor-fel" på NEX 7 när man använder vidvinkellinser?

2. Vilken är bäst på höga ISO:n? Är dom väldigt jämnlika?

Tacksam för svar!

/H

Detta "sensor-fel" kan uppträda vid vissa kraftiga vidvinklar. Det går inte att säga en generell gränsbrännvidd, eftersom det beror på objektivets konstruktion. Ju närmare avståndet från dess utgångspupill ligger i förhållande till sensorn, ju snedare strålar, och ju mer färgskiftning blir det i bildkanterana som du kan behöva bildbehandla bort. En tumregel är att undvika att skaffa asymmetriska vidvinkelobjektiv. Ändläget på ditt zoomobjektiv, 28 mm, borde inte ge några större problem.

Det finns en del rapporter om att NEX-6 skulle uppvisa något lägre brus vid höga ISO än NEX-7. Som vanligt verkar dock dessa jämförelser vara gjorda med 100% för allt. Vilket blir 100% fel...

100% innebär ett 1 till 1 förhållande mellan pixlarna från bilden och punkterna på skärmen. Skulle man göra jämförelseutskrifter på samma sätt kommer ju NEX-7 utskriften att bli större än den från NEX-6, och ingen skulle drömma om att jämföra på detta sätt. Men vid jämförelse på datorskärmen gör de flesta helt glatt just så här. För att skärmjämförelser inte ska bli värdelösa måste man förstås skala ner bilden från NEX-7 till mindre än 100% (eller förstora upp NEX-6-bilden till över 100%) ifall man vill "pixel-peepa". Sker sällan..

Du behöver knappast oroa dig särskilt mycket över dessa båda "problem". Välj efter vad du tycker i övrigt. NEX-7 är ju de facto en kolossalt omtyckt kamera, och det finns helt enkelt ingenting liknande den på marknaden. Liten risk att du går fel ifall du väljer den. 24 Mp gör också att precisionen vid manuell fokusering blir större än med NEX-6:ans 16 Mp.
.

Jag har haft NEX 7 sedan i december 2011, då den första batchen NEX7:eek:r landade i landet. Jag kan ärligt säga att jag inte haft några problem med de vidvinklar eller vidvinkelzoomar jag använt.

Jag har använt följande objektiv:

standardzoomen Sony NEX18-55mm
den nya motorzoomen Sony NEX 16-50.
Konica AR 24mm med adapter
Minolta A-mount 24mm med Sonys NEX-adapter
Sigma A-mount 17-70mm med Sonys NEX-adapter

De första problemen med rödförskjutning som rapporterades som jag läst var ju i Michael Reichmanns test i Luminous Landscape av NEX 7 där han testade NEX 7 mot Leica M9 med just Leica-objektiv. NEX 7 har inte problem med alla Leica-vidvinklar utan det är som Gunnar påpekat avhängigt objektivkonstruktionen hur väl eller illa NEX 7 trivs med Leica vidvinklar.

Sony säger sig vidare ha åtgärdat detta color cast i den senaste firmwareuppgraderingen 1.02. Huruvuda den löser alla dessa tidigare problem får då fråga Leica-killarna om som kör Leica på NEX 7.

Detta "sensor-fel" kan uppträda vid vissa kraftiga vidvinklar. Det går inte att säga en generell gränsbrännvidd, eftersom det beror på objektivets konstruktion. Ju närmare avståndet från dess utgångspupill ligger i förhållande till sensorn, ju snedare strålar, och ju mer färgskiftning blir det i bildkanterana som du kan behöva bildbehandla bort. En tumregel är att undvika att skaffa asymmetriska vidvinkelobjektiv. Ändläget på ditt zoomobjektiv, 28 mm, borde inte ge några större problem.

Det finns en del rapporter om att NEX-6 skulle uppvisa något lägre brus vid höga ISO än NEX-7. Som vanligt verkar dock dessa jämförelser vara gjorda med 100% för allt. Vilket blir 100% fel...

100% innebär ett 1 till 1 förhållande mellan pixlarna från bilden och punkterna på skärmen. Skulle man göra jämförelseutskrifter på samma sätt kommer ju NEX-7 utskriften att bli större än den från NEX-6, och ingen skulle drömma om att jämföra på detta sätt. Men vid jämförelse på datorskärmen gör de flesta helt glatt just så här. För att skärmjämförelser inte ska bli värdelösa måste man förstås skala ner bilden från NEX-7 till mindre än 100% (eller förstora upp NEX-6-bilden till över 100%) ifall man vill "pixel-peepa". Sker sällan..

Du behöver knappast oroa dig särskilt mycket över dessa båda "problem". Välj efter vad du tycker i övrigt. NEX-7 är ju de facto en kolossalt omtyckt kamera, och det finns helt enkelt ingenting liknande den på marknaden. Liten risk att du går fel ifall du väljer den. 24 Mp gör också att precisionen vid manuell fokusering blir större än med NEX-6:ans 16 Mp.
.

Tack FlyerOne!

Jag hade aldrig hört talas om detta "sensor-fel" förrän jag läste Steve Huffs recension av Leica vidvinklar då det klart inte blev bra resultat.
Men som du säger, det verkar bara vara Tessar-linser som framhäver detta problem..
Har sett bilder tagna med Sonys 16mm pancake, med mycket bra resultat.

Precis, NEX 7:s filer har ju större upplösning, så det blir väl svårt att jämnföra.
Hade senast en D300, så vad jag än väljer (6an eller 7an) så kommer höga ISO resultaten vara lovande oavsett.

Angående ditt inslag om "bättre" möjlighet för focuspeeking på 7an, så glädjer det mig väldigt mkt!

det är väl om man använder mätsökarobjektiv som inte är retrofokus och med kortare brännvidd än 28mm som dessa problem kan uppkomma. Aldrig med spegelreflexobjektiv som ovan nämnda Konica AR och liknande. Jag använder såväl ett gammalt Canon 28/3.5 ltm som ett Leica Elmarit 28/2.8 Asph och kan inte säga att jag ser några problem med vare sig Nex-5n eller Nex-7. Av alla mina Canon FD, Konica AR, Minolta MD eller Nikkor AI ser jag inga problem alls, även brännvidd ner till 20mm, för det är inte de som ger problem pga konstruktionen, utan de små rackarna som ligger väldigt nära sensorn, med M39 eller Leicabajonett. Tror inte att speciellt en Tessarkonstruktion skulle ge mer problem än andra.

Jag har en NEX-7 och tycker den fungerar utmärkt, och som andra tidigare skrivit är det framför allt med vidvinklar där ljusinfallet blir väldigt snett (altså objektiv för Leica M och liknande) som det kan bli problem. Detta tror jag dock inte går att råda bot på i någon FW, i och med att kameran förstås inte har en aning om vilket objektiv som är monterat när man kör med adapter.

NEX-6 har snabbare AF än sjuan (med vissa objektiv) tack vare fasdetekterande AF-sensorer på huvudsensorn, men ska du köra manuellt med adapter lär det inte spela någon roll. Jag har heller inte hört något att den skulle ha problem med överhettning vid filmning, vilket förstås inte heller spelar någon roll om man inte filmar.

Jag har mycket svårt att se att antalet pixlar på sensorn påverkar hur bra focus peaking fungerar, då kameran ändå aldrig går ner på pixelnivå när detta används, så där är knappast någon skillnad mellan NEX-6 och NEX-7 (om någon har andra uppgifter som styrker att det skulle vara på det viset vore det kul att se ...).

Båda kamerorna är bra, och det är nog mest en fråga om vilken man tycker är bäst i hanteringen som avgör vilken man ska välja :)

Jag försöker att bestämma mig för vilken NEX jag ska köpa.
Jag vill ha inbyggd sökare så NEX 6 eller NEX 7 är alternativen jag står mellan...

Klämt och känt på båda har jag gjort, och gillar NEX 7 något mer.
Jag har tänkt att använda gamla Olympus OM linser och fota i brännvidsområdet "28-135mm".

Jag har två frågor som många har delade åsikter om...

1. Är det någon som har upplevt detta "sensor-fel" på NEX 7 när man använder vidvinkellinser?

2. Vilken är bäst på höga ISO:n? Är dom väldigt jämnlika?

Tacksam för svar!

/H

Om du kan stilla dig en tid, så viskar Sony Rumor om att en ny Nex 7n lär vara på gång, EVF på den påstår dom skall ha upplösningen 3,8 Mp mot dagens ungefär 2,4 Mp. Den skall också innehålla en ny sensor med något bättre lågljusegenskaper. Allt enligt Sony Rumor, Nex 7 är ju deras topp off the line inom Nex-familjen, så lite bättre blir den nog den nya modellen, personligen avvaktar jag nog dessa Rumors en liten tid till, men något är nog på gång.

//Bengt.

Jag har en NEX-7 och tycker den fungerar utmärkt, och som andra tidigare skrivit är det framför allt med vidvinklar där ljusinfallet blir väldigt snett (altså objektiv för Leica M och liknande) som det kan bli problem. Detta tror jag dock inte går att råda bot på i någon FW, i och med att kameran förstås inte har en aning om vilket objektiv som är monterat när man kör med adapter.

NEX-6 har snabbare AF än sjuan (med vissa objektiv) tack vare fasdetekterande AF-sensorer på huvudsensorn, men ska du köra manuellt med adapter lär det inte spela någon roll. Jag har heller inte hört något att den skulle ha problem med överhettning vid filmning, vilket förstås inte heller spelar någon roll om man inte filmar.

Jag har mycket svårt att se att antalet pixlar på sensorn påverkar hur bra focus peaking fungerar, då kameran ändå aldrig går ner på pixelnivå när detta används, så där är knappast någon skillnad mellan NEX-6 och NEX-7 (om någon har andra uppgifter som styrker att det skulle vara på det viset vore det kul att se ...).

Båda kamerorna är bra, och det är nog mest en fråga om vilken man tycker är bäst i hanteringen som avgör vilken man ska välja :)

De gör en massa saker numera i kameran numera för att korrigera olika optiska problem som eventuellt finns med objektiven och när det gäller vidvinkelproblemen är det väl lite oklart vad de gjort. Klippt från Sonys firmware uppdaterings sida för NEX 7, så står det ju i klartext " •Improvement of image quality when using a wide angle lens".

citat
•Addition of capability to enable or disable the MOVIE button
•Addition of exposure settings of bracket shooting (three frames /1.0EV,2.0EV, 3.0EV)
•Improvement of response for showing auto review image.
•Improvement of image quality when using a wide angle lens
•Improvement of indication when setting “Flexible Spot”.
slut citat

Det är väl inte långsökt att tro att de parerar rödsticken kanske.
I övrigt så har de gjort en hel del för den nya motorzoomen Sony E-mount 16-50mm, vilket jag själv kunnat konstatera. NEX 7 hade automatisk korrigering som fixade att avhjälpa en del av detta objektivs rätt grova distorsion samt vignettering tidigare så det funkade redan innan på NEX 7. När det gäller detta objektiv, så kan man inte ens slå av antivignetteringsautomatiken då Sony förmodligen inte vill riskera att någon av misstag skulle stänag av automatiken. NEX 3 och 5 hade dock inte detta från början så även dessa har fått ny firmeware. Utan den kan man inte använda detta objektiv överhuvudtaget på dessa äldre enklare kameror då bilderna ser helt gräsliga ut. Detta har ytterligare förbättrats för NEX 7 och man har väsentligt snabbat upp objektivets rörelser vid påslag och avstängning i jämförelse mot hur det var tidigare samt även gjort det möjligt att se direkt i sökaren vilket brännviddsläge zoomen står i när man zoomar. Väldigt bra när man filmar tycker jag.

Jo, men jag tror att den förbättringen för vidvinklar endast gäller Sonys egna objektiv - om kameran inte vet vilket objektiv som sitter på kan den inte korrigera något (utan att i så fall korrigera för alla objektiv oavsett brännvidd, och det blir förstås galet). När man använder CornerFix för att rätta till sånt här i efterhand måste man göra en profil för varje objektiv som ska användas, och det blir svårt att göra i kameran ...

Det var problem även med Sonys 16 mm och 11-18 mm innan uppdateringen om jag förstått det rätt, så det är nog de objektiven som avses.

Hej
Jag har en NEX-7
Valde mellan NEX-7 och Nex-6
Mina + för 7an var. billigare, Tri nav, metallhus, gamla blixtskon, samma sensor som a77, inga AF sensorer på sensorn som kan försämra bildkvaliten.
mina - för 7an var ingen wifi, inga af sensorer på sensorn som ger snabbare AF, inga roliga appar

Jo, men jag tror att den förbättringen för vidvinklar endast gäller Sonys egna objektiv - om kameran inte vet vilket objektiv som sitter på kan den inte korrigera något (utan att i så fall korrigera för alla objektiv oavsett brännvidd, och det blir förstås galet). När man använder CornerFix för att rätta till sånt här i efterhand måste man göra en profil för varje objektiv som ska användas, och det blir svårt att göra i kameran ...

Det var problem även med Sonys 16 mm och 11-18 mm innan uppdateringen om jag förstått det rätt, så det är nog de objektiven som avses.

Rödstick kanske inte är någon större omöjlighet att detektera och åtgärda.
Sony har ju specificerat exakt vilka objektiv som fungear med hybrid-AF så varför i så fall hålla sig så allmän i tonen i denna fråga? Det kan ju i så fall väldigt enkelt missförstås.

Rödstick kanske inte är någon större omöjlighet att detektera och åtgärda.
Sony har ju specificerat exakt vilka objektiv som fungear med hybrid-AF så varför i så fall hålla sig så allmän i tonen i denna fråga? Det kan ju i så fall väldigt enkelt missförstås.

Jag tror det är omöjligt för kameran att veta hur mycket ett eventuellt färgstick i hörn och kanter ska korrigeras eftersom det beter sig olika med olika objektiv. Ang. hybrid-AF har jag inte koll på vilka objektiv det funkar med ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar