Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-5 eller Panasonic Lumix DMC-LX5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dentista

Ny medlem
Hej
Jag är i färd att köpa mig en ny kamera och har fastnat rejält i mitt beslut.

Jag är en amatörfotograf som gärna vill utveckla mig lite mer inom fotografi. Dock har jag med åren insett att en stor kamera tar jag aldrig med mig någonstans och en dålig kamera vill jag inte ta några bilder med.

När jag började sondera terrängen fastande jag snabbt för Sony Nex-5:an. Dels för dess utvecklingspotential, men även för de höga ISO-tal man kan använda och den generella kvaliteten som bilderna ändå verkar ha.
Men, man kommer inte undan stora objektiv och med det lilla kamerahuset undrar jag hur det skulle kännas med tex. en superzoom? Plötsligt står jag då där med en liten kamera som blivit stor och jag börjar dra mig för at ta den med i olika sammanhang...
Sen talar många om olika typer av barnsjukdomar som kameran verkar ha (tex. krångligt system när man vill ändra kamerainställningar osv.) Jag funderar dock på om de eventuellt kommer att/redan har försvunnit efter programuppdateringar?
Finns det några rykten om att de snart ska lansera en ny version, en med pekskärm?

Nu har ju en adapter kommit till kameran, så att man kan börja använda alla olika objektivmärken till kamera. Men, för att spara på kamerahusets storlek har ju bildstabilisatorn placerats i objektiven på Nex 5:an. Hur många objektiv finns det ute på marknaden som har bildsabilisator? Är det värt att jubla för en adapter om man ändå inte kan använda så många objektiv?