Annons

Sony mfl hårt drabbat av tsunamin

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag talade idag med en person som har affärer med Sony, Nikon Canon, ingen Fototidning Sverige har tagit upp de stora konsekvenser tsunamin har orsakat ej heller här på fotosidan (vad jag har sett) . Flera sensorfabriker är sönderslagna likaså kamera och objektivtillverkningen

De nyheter som är planerade från bla Nikon/Sony/Canon kommer att flyttas fram. Det råder redan nu komponentbrist

Priserna kommer att öka , priserna på beg marknaden likaså

Fotohandlare världen över kommer inte kunna att leverera.

Det ser tufft ut.

Har också märkt detta. Vill slänga upp 15 lax för ett canon 50 1.2 men nästan ingen kan leverera..

Förutom att de inte kan leverera, så kan vi ta köpet av 50/1,2 privat via mail

och jag tror att jag kan få fram ett till dig om du vill ha ett

Det ligger nog en hel i det du säger, bl.a är Canons nya supertelen försenade, något nytt definitivt leveransdatum har väl inte meddelats vad jag vet. Detta gäller då inte bara fotoprylar, jag hörde av en bilhandlare i dag att det råder komponentbrist, med påföljande osäkra leveranstider på nya bilar. Det gäller då i detta fallet en tysktillverkad bil. Mina tankar går i detta läge till de många drabbade av naturkatastrofen i Japan. Låt oss hoppas att de snart kan återuppbygga det som är förstört.

Vi har bara sett början av leveranssvårigheterna. I värsta fall kan hela världsekonomin stanna av - inte så att hela världen går i KK, men att återhämtningen efter den kraftiga nedgången 2008 går om intet. Viktiga insatsvaror för konsumentmarknaden kan inte längre tillverkas, dels för att fabrikerna slagits ut, dels för att Japans samlade resurser kanaliseras till annat än industriåteruppbyggnad.

Den mänskliga tragedi som drabbat Japan är svår för oss att förstå, men om människor mist allt de har - utom sitt eget liv - är de kanske inte de bästa medarbetarna i en oskadad fabrik för tillverkning av kamerasensorer. Fukushima späder på bekymren ytterligare och ett illavarslande tecken på samhällsupplösning är den tilltagande avogheten mot att i sina egna samhällen inrymma de som evakuerats från den förbjudna zonen runt Fukushima.

Japanerna har av tradition vänt sig till varann i kristider, men inslagen av "I, Me and Myself" blir allt tydligare. För mig är det helt främmande att stöta ut sina mest utsatta hjälpbehövande och det förvånar mig att Japan också ska uppvisa detta mindre smickrande beteende.

den tilltagande avogheten mot att i sina egna samhällen inrymma de som evakuerats från den förbjudna zonen runt Fukushima.
Exakt samma betende fanns efter Hiroshima och Nagasaki, då man inte ville ha med dom överlevande från dessa platser nära sig efter som man tror att dom skall smitta/sprida radioaktivitet.

Vi har bara sett början av leveranssvårigheterna. I värsta fall kan hela världsekonomin stanna av - inte så att hela världen går i KK, men att återhämtningen efter den kraftiga nedgången 2008 går om intet. Viktiga insatsvaror för konsumentmarknaden kan inte längre tillverkas, dels för att fabrikerna slagits ut, dels för att Japans samlade resurser kanaliseras till annat än industriåteruppbyggnad.

Den mänskliga tragedi som drabbat Japan är svår för oss att förstå, men om människor mist allt de har - utom sitt eget liv - är de kanske inte de bästa medarbetarna i en oskadad fabrik för tillverkning av kamerasensorer. Fukushima späder på bekymren ytterligare och ett illavarslande tecken på samhällsupplösning är den tilltagande avogheten mot att i sina egna samhällen inrymma de som evakuerats från den förbjudna zonen runt Fukushima.

Japanerna har av tradition vänt sig till varann i kristider, men inslagen av "I, Me and Myself" blir allt tydligare. För mig är det helt främmande att stöta ut sina mest utsatta hjälpbehövande och det förvånar mig att Japan också ska uppvisa detta mindre smickrande beteende.

Men är det verkligen sant?

Kommer snarast ihåg att jag för många år sedan hade svårt att förstå uppgifterna om att de som råkat drabbats av USA:s atombomber över Hiroshima och Nagasaki enligt uppgift behandlades som paria efteråt. Det gjorde mig ledsen då och det gör mig beklämd idag.

Min erfarenhet och reaktion är exakt som oXo:s ovan.

Senast ändrad:
Exakt samma betende fanns efter Hiroshima och Nagasaki, då man inte ville ha med dom överlevande från dessa platser nära sig efter som man tror att dom skall smitta/sprida radioaktivitet.
Jag kan uppbåda lite mer förståelse för reaktionen/beteendet då, när "ingen visste". Idag är det rent ut sagt stötande.

Radioaktivitet är skrämmande för de flesta människor - syns inte, luktar inte, känns inte, låter inte, men dödar osvikligt i för höga doser. I ett upplyst samhälle borde man ha kommit så långt att man inser att det inte "smittar".

Senast ändrad:
Fråga Mr Google - "Fukushima + outcasts" är skrämmande läsning. Källkritik rekommenderas i några fall.

Det var inte det jag menade med "är det verkligen sant", utan att japaner skulle av tradition stötta varann, när vi tvärtom har de andra erfarenheterna för ögonen som visar på helt andra traditioner.

Vet du vilka fabriker som är sönderslagna ? mina inköp är planerade till efter sommaren och det här fick mig att fundera på att tidigareläggre en del inköp.

Alla tillverkare verkar vara drabbade på ett eller annat sätt , några fabriker som är mindre skadade saknar elektricitet.
http://image-sensors-world.blogspot.com/search?updated-max=2011-03-16T16:03:00+02:00&max-results=10 se karta och kommentarer, många fabriker ligger på andra sidan eller tillräckligt långt från platesen och är inte drabbade

Nu låter det värre vad det gäller komponentbrist och det jag fick höra för någon dag sedan

Saknar du något nu så tror jag att du skall leta nu.

Senast ändrad:
Jag talade idag med en person som har affärer med Sony, Nikon Canon, ingen Fototidning Sverige har tagit upp de stora konsekvenser tsunamin har orsakat ej heller här på fotosidan (vad jag har sett) . Flera sensorfabriker är sönderslagna likaså kamera och objektivtillverkningen

De nyheter som är planerade från bla Nikon/Sony/Canon kommer att flyttas fram. Det råder redan nu komponentbrist

Priserna kommer att öka , priserna på beg marknaden likaså

Fotohandlare världen över kommer inte kunna att leverera.

Det ser tufft ut.

Det här låter ju fantastiskt, nu kanske jag äntligen kan komma till skott och sälja några gamla kamerahus som bara ligger ocxh skräpar men som inte haft mycket till andrahandsvärde tidigare (skojade bara lite om eländet). Såg inte att Sony hade något precis vid Fokushima men det är väl långtifrån allt som är med på den där kartan.

Det här är väl delvis baksidan med att globaliseringen driver internationella arbetsfördelningen så långt att man till slut får en single point of failure, som dessutom, mindre smart, placerats på randen av en vulkan bokstavligen.

För längesedan när globaliseringen inte gått lika långt så lagrade försvaret krislager av olika typer av kritiska komponenter och vi hade viss egen tillverkning kvar i landet. Nu har väl det mesta lagts ner. Ska bli intressant att se vilka konsekvenser detta får på sikt.

Senast ändrad:
....................................Japanerna har av tradition vänt sig till varann i kristider, men inslagen av "I, Me and Myself" blir allt tydligare. För mig är det helt främmande att stöta ut sina mest utsatta hjälpbehövande och det förvånar mig att Japan också ska uppvisa detta mindre smickrande beteende.

Det finns en annan kulturell egenhet som uppmärksammats och det är att "rädslan för att förlora ansiktet" möjligen har påverkat informationen till omvärlden. Man tiger istället i värsta fall och hoppas att det ska blåsa över. Problem bara att det blev ännu värre.

Men de är inte ensamma om att mörka i den här typen ev taskiga lägen. Enligt programmet om Tjernobylkatastrofen igår på TV, låtsades ledningen ett bra tag om att de bara "hade en aning ogynnsam strålningssituation" vid Tjernobyl. Men det är också en svår avvägning kring hur man informerar så inte fullständig panik utbryter för det gör ju ofta utrymningar klart mer ineffektiva.

Thom Hogan skrev ett intressant inlägg om detta för ett tag sedan som är läsvärt, http://www.bythom.com/2011 Nikon News.htm, inlägget har titeln "Camera World Still Shaking" och är från 16 April.

Thom skriver:

"Well, at the consumer end (Coolpix, D3100, D5100, D7000, consumer DX lenses) I don't expect a lot of disruption. These products are made overseas (Thailand or China for the most part). While they still have some Japan-produced parts in them, so far we're not hearing of any critical shortages that should greatly impact those products."

Hur vida hårt dessa kameramodeller blir drabbade beror helt och hållet på i vilken takt Sony kan leverera sensorerna....om det visar sig att Sony dessutom inte alls kan producera och leverera sensorer i den takt/kvantitet som behövs så kan det ju också blir så att Sony prioriterar sitt egna behov av sensorer först och främst vilket då kommer att innebära ännu längre förseningar /större brister på kameror från övriga tillverkare som är beroende/använder sig av Sonys sensorer.

Senast ändrad:
Undrar om det inte blir precis tvärtom d.v.s. att Sonys sensorkunder kommer att prioriteras på företagets egen bekostnad. Även Sony är beroende att sprida sina utvecklingskostnader på så långa serier som det bara går och Nikon säljer fortfarande klart fler systemkameror än Sony. Vore väl inte bra att tappa den kunden för framtiden och om Nikon skulle välja en annan partner istället.

Det ligger mycket i vad Sten-Åke säjer. Sony har ju tidigare vid åtskilliga tillfällen uppvisat en förvånansvärd generositet (och/eller näsa för goda affärer på lång sikt) genom att leverera ny teknik till sina kunder innan de använder denna i Sonys egna produkter.

Och som gjort att dessa kunder har kammat in 100% av reklam- och PR-vinsterna genom att belönas med utmärkelser som "Först i världen", "Årets innovation" etc, medan Sony fått 0% av detta (ofta inte nämnts överhuvudtaget). Trots att innovationerna ifråga till 100% kommit från Sony, och till 0% från deras kunder...

Ex. 1: Nikon D90 - världens första systemkamera som klarade att videofilma. Sensorn utvecklades helt av Sony, och erbjöds därefter till Nikon.

När det systemkameror med möjlighet att videofilma, så var ju Sony SIST av alla med att implementera detta (trots att Sony sedan länge totalt har dominerat när det gäller professionella videoutrustningar för de stora TV- och filmbolagen). Fast när Sony väl stoppade in video i sina egna systemkameror, så hade de löst en del av de problem som alla de andra dras med (fortfarande).

Likaså har Sony kommit fram med den enda cross-over kameran värd namnet - NEX-VG10 (som alltså klarar båda världarna bättre än något annat hittills).

Ex. 2: Casio Exilim Pro EX-F1 - världens snabbaste fullupplösningskamera. 60 bilder per sekund vid 6,6 Mp upplösning. Samt 300, 600 resp. 1200 bilder/sek vid reducerad upplösning.

Men det är förstås inte bara skadade, raserade eller helt bortspolade fabriker och forskningscenter samt saknad elkraft (vilket medför att även helt oskadade anläggningar ändå står stilla) som ger väldiga problem, utan även försvunnen och död produktions-, utvecklings- och forskningspersonal.

Vilket förstås är den riktigt stora tragedin.
.

Senast ändrad:
Det ligger mycket i vad Sten-Åke säjer. Sony har ju tidigare vid åtskilliga tillfällen uppvisat en förvånansvärd generositet (och/eller näsa för goda affärer på lång sikt) genom att leverera ny teknik till sina kunder innan de använder denna i Sonys egna produkter.
.

Så har det varit förr ja...Med A900 va Sony först med att använda sig av 24mp sensorn....Med A550 och Nex va Sony först med att använda sig av 14mp sensorn..och av dom senste kamerorna som använder Sonys senaste 16mp så va dom första kamerorna som presenterades/släpptes med den från Sony...nämligen A580 och A55.
Lika så vet vi redan om att A77 kommer använda en sig av en helt ny och enligt Sony själva den bästa sensorn dom har gjort hittills...och blir troligvis blir A77 den första kameran som släpps med denna sensorn om det nu inte visar sig att Nex-7 som enligt rykten också kommer använda samma sensor släpps före.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar