Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony GPS-CS1 till icke Sonykamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Prylnörd som jag är så funderar jag på att skaffa en Sony GPS-CS1 gpsmottagare som registrerar positionen regelbundet och vars data sedan kan kopplas ihop med EXIF-informationen från bilderna. Men på Sonys hemsida finns bara uppräknat de Sony digitalkameror som GPSen funkar ihop med.
Men eftersom jag läst olika uppgifter i olika tidningar om att den funkade ihop med alla digitalkameror resp. att den bara funkade med Sonys kameror så mejlade jag Sonys support med följande fråga:
Jag har en fråga angående er GPS-mottagare GPS-CS1.

Jag har läst olika uppgifter om produkten. Ibland står det att den bara
fungerar ihop med Sonys digitalkameror och ibland har jag läst att den
fungerar oberoende av kamera?

Vad är det som gäller?

I pdf-handboken för produkten som jag hämtat från er sajt har jag klippt
följande:

Första klippet: Lägga till positionsinformation för bilder med hjälp av
"GPS Image Tracker! Starta det medföljande programmet (GPS Image
Tracker) och importera GPS-loggen som är lagrad i GPS-enheten till din
dator. Importera bilderna till datorn från din kamera, passa ihop
bilderna med GPS-loggfilen och lägg till positionsinformationen för de
platser där du tog bilderna.

Andra klippet: Lagra av en GPS-logg i GPS-enheten. Slå på GPS-enheten
innan du börjar ta bilder med din digitalkamera, videokamera eller
digitala systemkamera (i fortsättningen kallas alla dessa kamerasorter
helt enkelt för "kamera"). GPS-enheten lagrar en GPS-logg (färdvägen)
under din resa ända tills den stängs av.

Tredje klippet: GPS Image Tracker. Du kan importera GPS-loggfiler som
lagrats i GPS-enheten till en dator för att kunna titta på och bearbeta
GPS-loggfilerna. Du kan lägga till positionsinformation för bilder som
du tagit med din kamera.

Fjärde klippet: Anslut GPS-enheten till datorn och importera
GPS-loggfilen till det medföljande programmet "GPS Image Tracker". Genom
att sedan importera de bilder du tog medan GPS-loggen lagrades kan du
lägga till positionsinformation för bilderna.

Slut på klippen.

I inget av ovanstående klipp som alltså är hämtade från pdf-handboken
för GPS-enheten och som hämtats från er sajt står det något om att man
måste ha en Sony-kamera för att det skall fungera! Stämmer det alltså
att GPS-CS1 fungerar oberoende av kamera?

Svaret jag fick från Sony var en länk till deras egen sajt där deras kameror finns beskrivna! Alltså inte något som helst svar på min fråga!

Mejlade samma fråga igen och fick följande svar, eller vad man nu vill kalla det:
Som sagt dessa kameror är de enda vi kan garantera att den är kompatibel med, även de nya cannon, testa hos en återförsäljare. (Lägg märke till hur de stavar till Canon!)

Tydligen funkar deras GPS tillsammans med nyare Canonkameror.
Finns det någon i detta forum som vet besked?
 
Inte svar på din fråga, men jag är lite nyfiken på varför du just skall köpa Sony-gpsen. Varför inte köpa en riktig gps och använda någon annan programvara för att synka trackloggen med bilderna? Samma pengar plus att du har ett instrument du dessutom kan använda till navigering, vilket ju inte går med Sonyn. Eller missar jag någon egenskap hos Sonyn som gör den till ett självklart val?
 
jimh skrev:
Inte svar på din fråga, men jag är lite nyfiken på varför du just skall köpa Sony-gpsen. Varför inte köpa en riktig gps och använda någon annan programvara för att synka trackloggen med bilderna? Samma pengar plus att du har ett instrument du dessutom kan använda till navigering, vilket ju inte går med Sonyn. Eller missar jag någon egenskap hos Sonyn som gör den till ett självklart val?

Jag visste inte att det går att göra med en "riktig" GPS. Sedan är Sonyn liten, som en liten MP3-spelare, och kan lätt hänga i t.ex. remmen på kameraväskan. Dessutom är priset, ca en tusenlapp, lite mer överkomligt.
Sedan har jag egentligen inget behov av en GPS för navigering.
 
Jag har också luskat lite i detta med Sony gpsen.

Det jag lyckades hitta var att Sonygpsen endast skriver ned en ström med NMEA data i en fil du kan komma ihåg. Denna info går sedan lätt att omvandla till ett spår som du kan använda i andra geotagging program.

Så svaret på din fråga är ja.

// Erik
 
ergu skrev:
Jag har också luskat lite i detta med Sony gpsen.

Det jag lyckades hitta var att Sonygpsen endast skriver ned en ström med NMEA data i en fil du kan komma ihåg. Denna info går sedan lätt att omvandla till ett spår som du kan använda i andra geotagging program.

Så svaret på din fråga är ja.

// Erik

Ursäkta, men vad betyder NMEA? Och vad är det för spår som skall användas i andra geotagging program?
Menar du att den information som Sonygpsen lagrar går att mha det medlevererade programmet lägga in i bildernas EXIF-data. Eller går informationen att läsa in direkt mha CS2/CS3 och/eller Bridge?
 
NMEA är en standard för hur gpser kommunicerar med andra apparater. Photoshop kan inte läsa det, och du kan sannolikt inte använda Sonys program för att tagga bilder från kameror av andra fabrikat. Då behöver du ett separat program, t ex det här.
 
När det gäller vanliga gpser kanske jag lovade för mycket när jag sa att de kostade lika mycket. Det finns gpser under tusingen, men kanske inte någon med datakabelanslutning. Garmin Geko 201 har serieport och den kostar runt 1500. Sen tillkommer förstås en kabel för urtankning om man inte är snål och gör en själv som jag ;)
 
NMEA är en standard sm gpser använder för att skicka ut information, som position o dylikt till andra enheter.

Från de olika positionerna och tidpunkterna skapar ett geotagging program ett spår(engelska trail) över hur du rört dig. Sen används tidsstämpeln i bilderna för att hitta positionen där bilden togs.

Såvitt jag vet kan inte Photoshop användas till detta, utan du får hitta ett annat program(dock ej Sonys som bara går med Sony kameror)
 
ergu skrev:
NMEA är en standard sm gpser använder för att skicka ut information, som position o dylikt till andra enheter.

Från de olika positionerna och tidpunkterna skapar ett geotagging program ett spår(engelska trail) över hur du rört dig. Sen används tidsstämpeln i bilderna för att hitta positionen där bilden togs.

Såvitt jag vet kan inte Photoshop användas till detta, utan du får hitta ett annat program(dock ej Sonys som bara går med Sony kameror)

Men är det inte så att programmet som följer med Sonys GPS "bara" länkar ihop bildernas EXIF-information med GPS:ens data? Ser inte EXIF-infon likadan ut oberoende av vilken kamera bilderna är tagna med, frånsett att kamerans namn/modell m.m. också finns med.
 
vaktmästaren skrev:
Men är det inte så att programmet som följer med Sonys GPS "bara" länkar ihop bildernas EXIF-information med GPS:ens data? Ser inte EXIF-infon likadan ut oberoende av vilken kamera bilderna är tagna med, frånsett att kamerans namn/modell m.m. också finns med.

Såvitt jag vet så har Sonys program vara inbyggda spärar som gör att den enbart funkar med Sony kameror. Av vad jag har läst om Sonys programvara så ska den inte vara så där jätte bra utan det ska finnas bättre program från andra tillverkare.

Om du vill läsa lite mer om Sonys GPS och andra kameror så kan du kolla in den här länken

http://scilib.typepad.com/science_library_pad/2006/09/my_review_of_th.html
 
ergu skrev:
Såvitt jag vet så har Sonys program vara inbyggda spärar som gör att den enbart funkar med Sony kameror. Av vad jag har läst om Sonys programvara så ska den inte vara så där jätte bra utan det ska finnas bättre program från andra tillverkare.

Om du vill läsa lite mer om Sonys GPS och andra kameror så kan du kolla in den här länken

http://scilib.typepad.com/science_library_pad/2006/09/my_review_of_th.html

Tack för länken. Jag läste den info som finns där och har klippt följande:
... Software: GPS Image Tracker is a very basic and somewhat confusing version 1.0 Windows application that will match GPS tracks with photo times and stamp the location into the photo EXIF (geocode the photo)._ It does not require photos from a Sony camera...
... Software install was as basic as you could get - one choice is the GPS Image Tracker application, the other is Sony Picture Utility Update Program, but the latter only works if you have pre-existing Sony camera software...
... Any images that support EXIF 2.1, with time stamp info, are fine; it doesn't have to be Sony camera photos._ In the example below, I am using images from my Canon PowerShot S70...
... At this point, I'm not sure what happens if you have Sony images._ If you do not, it gets VERY confusing._ As I mentioned, I am using photos from my Canon S70._ It said "Applying GPS information to the photo [photoname] is not supported._ Do you want to continue?"_ At that point, I was quite disheartened._ But it turned out, if you say yes, it will stamp the location to the photo EXIF._ So when it says "do you want to continue", really it means "do you want me to try to update the photo EXIF anyway"...
... If I don't have a Sony camera, could I still use the GPS-CS1 (and any bundled software) to geocode photos from e.g. my Canon PowerShot S70?
A: Yes...

Jag tycker det verkar helt klart att det fungerar med andra kameror.
 
Svar från Sony

Jag har nu fått svar från Sonys Support i Stockholm, och deras svar kan närmast liknas vid "Goddag yxskaft"! Det enda de egentligen sa var att GPS:en funkade med vissa av Sonys kameror. Och det visste jag ju innan.

Därför frågade jag om samma sak hos Sonys Infocenter i Malmö. Och då fick jag ett ordentligt svar och det lyder:
Vi har själv aldrig prövat denna Gps med ett annat fabrikat. Men efter lite efterforskning har vi kommit fram till att detta går. Du kan använda den till vilken kamera som helst som har en funktion där den lagrar tid och datum när bilden är tagen.
Det fungerar så att det medföljande programmet synkar position och datum från GPS:n och sedan med tid och datum från kameran.


Det är alltså som jag gissat hela tiden!
 
Re: Svar från Sony

vaktmästaren skrev:
Det är alltså som jag gissat hela tiden!
Hmm.. Jag tycker du skall återkomma till dem med frågan om det även gäller råfiler. Förutsatt att du fotograferar i råformat alltså. För jag håller det för rätt osannolikt att deras svar gäller i så fall.
 
Om det råfiler innehåller EXIF-metadata så går det förstås inte, Om en råfil däremot har standard EXIF-data så går det utmärkt bra att märka upp den med data från en GPS.
 
EXIF är en sak, filformat en annan. Att struktur på metadata är definierat betyder inte att sättet att lagra det på är det. Jag har som sagt väldigt svårt att tro att Sony skulle skrivit programvara som klarar av råfiler från andra fabrikat.
 
Jag har en EOS 350D och EXIF-versionen är 2.21. Alltså bör det funka eftersom Sonyn stöder alla bilder med EXIF 2.1 eller högre.
Den test jag refererar till har gjorts med en Canon S70. Den har RAW men det framgår inte om RAW använts vid testet. Men om det inte hade funkat med RAW hade det kanske stått så, min gissning.
Men helt klart är att det funkar med bilder från andra kameror än Sonys. Och när man behandlat en RAW-bild och sparat i annat format så hänger ju EXIF-datat med.
Den programvara som medföljer GPS-en funkar alltså oberoende av kameramärke. (Q...If I don't have a Sony camera, could I still use the GPS-CS1 (and any bundled software) to geocode photos from e.g. my Canon PowerShot S70?
A: Yes...

Jag skall beställa en Sony GPS CS1 i veckan som kommer.
 
Test av GPS:en

Jag har nu under några timmar testat min Sony GPS CS1.
Det enda program som jag hittills använt är det medföljande GPS Image Tracker. Det används för att koppla ihop infon från GPS:en och bildernas EXIF-data. Det finns svenska som språkval att välja på vid installationen.

Jag har testat den med bilder tagna med både Ixus 700 respektive EOS 350D. Det funkar alldeles utomförträffligt med jpeg-bilder från de båda kamerorna. Dock funkar det inte, som väntat, med RAW-bilder. Om jag däremot öppnar en jpeg i Camera Raw, som ju går att göra i CS3, och sparar den direkt till en dng-fil så bibehålls GPS-infon i den bilden!
Så man kan kanske säga att GPS:en funkar tillsammans med råbilder ändå?
Jag har ännu inte varit utomhus och testat GPS:en utan bara inomhus. Där har den haft något lite problem med att ta emot info. Men det beror kanske på att betongväggar o.dyl. påverkar mottagningens kvalitet? När jag har haft GPS:en i närheten av fönstren så har jag inte märkt några problem.
Än så länge har jag bara testat att koppla informationen med kartbild med hjälp av gratisversionen av RoboGeo, så positionen på kartan hamnar någon kilometer fel. Det är ett medvetet fel som lagts in i gratisversionen och som försvinner om jag köper programmet.

Är det förresten någon som kan tipsa om något bra, billigt, gärna gratis, program för att kunna presentera en kartbild/flygfoto som visar var fotot är taget?
 
Re: Test av GPS:en

vaktmästaren skrev:
Jag har ännu inte varit utomhus och testat GPS:en utan bara inomhus. Där har den haft något lite problem med att ta emot info. Men det beror kanske på att betongväggar o.dyl. påverkar mottagningens kvalitet? När jag har haft GPS:en i närheten av fönstren så har jag inte märkt några problem.
Signalen från satelliterna är väldigt svag, så det är mycket svårare för en GPS-mottagare inomhus att få tillräckligt bra signal för att göra en positionsbestämning. Moderna GPS-mottagare är bättre än äldre, och hur antennen ser ut och hur den är riktad spelar rätt stor roll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.