Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony FE - kan den plattformen vinna pro-kriget?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Såg några intressanta artiklar på SAR som diskuterar bl.a. vad som måste till:

http://www.soundimageplus.com/sound...orless-system-getting-there-for-professionals

http://diglloyd.com/blog/2014/20141125_1826-Sony-whats-lacking.html

Det handlar alltså om: "How Sony can win the PRO battle (Diglloyd and Soundimagesplus). "

samt 3X Ultimate: Resolution - Speed - Sensitivity

Sony kontrollerar ju det mesta av detta själva och sitter på nyckeltekniken det mesta snurrar kring - de ligger i absolut framkant med sensorerna. Det är faktiskt en ganska stark sits men frågan man ställer sig är ju om Sony har råd med denna utvecklingstakt över tid och är tillräckligt uthålligt för att lyckas.

Det känns än så länge ganska avlägset att de skulle vinna något "pro-krig", men de har definitivt kunnandet och tekniken. Tyvärr har de inte optimerat det så bra ännu, och det finns (vilket också framgår av länkarna) en hel del att fila på.

Jag tycker tyvärr att Sony allt för ofta lanserar produkter som känns bra, men kanske inte helt färdiga. Senaste exemplet är A7s med en fantastisk sensor, men med ett kamerahus som många av de som har nytta av sensorn förmodligen inte uppskattar helt (den lär ju komma som A7s II med förbättringarna från vanliga A7 II). Den har också 4k video, men inget sätt att lagra det utan extern inspelare - något som inte varit lättillgänglig förrän nu egentligen.

Så har vi förstås mitt vanliga gnällargument kring objektiven - de är för få, och många av dem är helt enkelt för dåliga för sitt pris.

Det finns stora poänger med Sonys spegellösa kameror (vilket gör att jag använder sådana), men det finns också en hel del nackdelar som en del väljer att bortse från bara för att det är Sony. Jag tror som jag skrivit tidigare att E-fattningen helt kommer ta över, men Sony har långt kvar innan de kan ta över proffsmarknaden.

Ett exempel är en professionel fotograf och utbildare jag talade med på Fotomässan som använder A7 för sin dagliga privata fotografering. Han nämnde dock att han inte vågar använda den på uppdrag, då den inte är tillräckligt pålitlig i framför allt autofokus. Kameran tycker och påstår att skärpan är inställd, men det visar sig senare att så inte var fallet. Det här är något jag känner igen från mina Sonykameror, och håller med om att det är djupt frustrerande. Detta fenomen råkar man inte ut för med tjockkameror från de stora tillverkarna (åtminstone inte i samma grad).

Så nej! Jag tror inte FE kommer vinna pro-kriget :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar