Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony E 16-70/4,0 ZA OSS Vario-Tessar T*

Produkter
(logga in för att koppla)

Memnon

Ny medlem
Hej allesammans

Jag skaffade en Nex-6 med kit objektivet 16-50 för några månader sen samt två fasta objektiv och känner ju sug efter ett bättre zoom objektiv och har börjat titta på detta
Sony E 16-70/4,0 ZA OSS Vario-Tessar T*

Hittar inte så mycket recensioner om detta någon här som har eller har testat detta objektiv?

Stora frågan är om det är värt pengarna eller om man ska titta efter något billigare?

Du kan titta på 18-105/4 också. Har klämt på båda. 18-105:an är kanonfin för video med helt steglös motorzoom - som dock är lite långsam när man drar ringen för hand. I övrigt har båda rapp AF.

Bildkvalitetsmässigt skulle jag tro att båda levererar kanonfina resultat.

Det gör å andra sidan din 16-50 också - om du ger den bra ljus att jobba med - och dessa båda zoomar ger dig bara ett extra steg ljusinsläpp jämfört med den.

Är det bildkvalitet inomhus du inte är nöjd med skulle jag rekommendera att du undersöker om det beror på att bilderna är tagna på ISO 1600-3200, och i så fall funderar på om det kanske är Sony 35/1,8 OSS som du ska titta på istället.

Jag får ISO 640 vid 1/60 hemma i dämpat inomhusljus med 35/1,8.

Oavsett om du kör 16-70/4 eller ditt 16-50 måste du upp i ISO3200 i det ljuset.

Min NEX-6 tar ned slutartiden till 1/30 i A-läge vid f/5,6 i samma ljus, så om du inte plåtar i M-läge blir praktisk skillnad mellan zoomarna i just detta fall enbart slutartid 1/60 eller 1/30. Värt att tänka på, kanske.

(Ursäkta långt inlägg!)

Du kan titta på 18-105/4 också. Har klämt på båda. 18-105:an är kanonfin för video med helt steglös motorzoom - som dock är lite långsam när man drar ringen för hand. I övrigt har båda rapp AF.

Bildkvalitetsmässigt skulle jag tro att båda levererar kanonfina resultat.

Det gör å andra sidan din 16-50 också - om du ger den bra ljus att jobba med - och dessa båda zoomar ger dig bara ett extra steg ljusinsläpp jämfört med den.

Är det bildkvalitet inomhus du inte är nöjd med skulle jag rekommendera att du undersöker om det beror på att bilderna är tagna på ISO 1600-3200, och i så fall funderar på om det kanske är Sony 35/1,8 OSS som du ska titta på istället.

Jag får ISO 640 vid 1/60 hemma i dämpat inomhusljus med 35/1,8.

Oavsett om du kör 16-70/4 eller ditt 16-50 måste du upp i ISO3200 i det ljuset.

Min NEX-6 tar ned slutartiden till 1/30 i A-läge vid f/5,6 i samma ljus, så om du inte plåtar i M-läge blir praktisk skillnad mellan zoomarna i just detta fall enbart slutartid 1/60 eller 1/30. Värt att tänka på, kanske.

(Ursäkta långt inlägg!)

Tack för ditt detaljerade svar

Ska kontrollera om bilderna är tagna med högre isotal men det är säkert så då jag upplever mycket trevligare resultat men mitt Sigma art 30/2.8 medveten om att det är ett budget objektiv .
Skulle det resultera i märkbart bättre bilder om man satsade en ljusstarkare optik som Sony 35/1.8 eller Zeiss touit 32/1.8 istället för en zoom?

Så om jag förstår dig rätt så kommer inte 16-70/4 förbättra bildkvaliteten vid sämre ljusförhållanden?

Precis. I scenariot jag beskrev är inte f/4 snabbt nog. ISO-bruset kommer maskera skillnaden mellan objektiven.

Vinsten blir då enbart mindre rörelseoskärpa eftersom 1/60 oftast räcker för att fånga personer i vardagssituationer, medan 1/30 väldigt ofta ger utsmetade kroppsrörelser.

Du kan själv bilda dig en uppfattning om vilken brusmängd och slutartid just du skulle få med en f/4-zoom, genom att använda ditt (utmärkta) Sigma på f/4 en hel dag och kväll!

Vi har alla olika ljust hemma, men i mitt fall skulle jag ändå landa på ISO 3200 med en f/4-zoom. Och i just ett sånt scenario spelar det större roll att jag med ett f/1,8-objektiv kommer under ISO 800, än om det står Zeiss eller inte på själva röret ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar