skogsbaronen
Aktiv medlem
Min kompis mor har för avsikt att köpa en kamera åt sin son (min kompis dvs). Hon har sett två i senaste reklamutskicket och har nu rådfrågat mig om vilken som hon ska köpa.
Som titeln antyder handlar det om följande kameror:
Sony DSC-S40
och
FujiFilm FinePix A-350.
Funktioner och storlek är ju i princip detsamma.
FF har 5.2MP
Sony har 4.1
Båda har 3x optisk zoom med samma brännvidder.
Detta är en försumbar skillnad för mig. Likväl har Sony Zeiss-optik medans FF har Fujinon-optik.
På min FF s5000 sitter det fujinon, vilken jag inte är imponerad av. Visserligen har jag en 10x zoom-optik som borde prestera sämre, men jag är ändå skeptisk till fujinon.
Sonyns optik verkar vara mer integrerad i kameran, om man tittar på bilder av kameran. Detta ser jag som en fördel då optiken blir mindre utstickande och mer skyddad.
Som det kanske framgår är jag mest positiv till Sonyn.
Vad anser ni?
Som titeln antyder handlar det om följande kameror:
Sony DSC-S40
och
FujiFilm FinePix A-350.
Funktioner och storlek är ju i princip detsamma.
FF har 5.2MP
Sony har 4.1
Båda har 3x optisk zoom med samma brännvidder.
Detta är en försumbar skillnad för mig. Likväl har Sony Zeiss-optik medans FF har Fujinon-optik.
På min FF s5000 sitter det fujinon, vilken jag inte är imponerad av. Visserligen har jag en 10x zoom-optik som borde prestera sämre, men jag är ändå skeptisk till fujinon.
Sonyns optik verkar vara mer integrerad i kameran, om man tittar på bilder av kameran. Detta ser jag som en fördel då optiken blir mindre utstickande och mer skyddad.
Som det kanske framgår är jag mest positiv till Sonyn.
Vad anser ni?