Annons

Sony DSC-R1, digitalkompakt med stor sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

wsaar

Aktiv medlem
http://www.dpreview.com/news/0509/05090801sonydscr1.asp

Revolution på digitalkompaktmarknaden! Äntligen en kompaktkamera med stor sensor. Sensorn är inte riktigt lika stor som den i Nikon D70/D2X, men tillåter betydligt kortare skärpedjup än alla andra kompakter på marknaden. Med kameran medföljer en brännviddsmässigt väldigt trevlig lins, även om det vore trevligare om linsen var ljusstarkare i teleläget för att verkligen kunna utnyttja den stora sensorns korta skärpedjup.

Inte särskilt förvånande att det är en icke-DSLR tillverkare som driver utvecklingen av de avancerade kompakterna, hoppas det tvingar DSLR-tillverkarna att följa efter med sina kompakter.
 
Såg....

....också denna för en halvtimme sedan och har läst med ett leende. Som tidigare sony fantast så är ju detta precis vad jag väntat på.

Enda stötestenarna:
Alldeles för kort zoom även om man har mycket "crop" att tillgå.

Sony´s förträffliga IR läge kommer att saknas något enormt!

Men såld är den förmodligen om inte någon annan svarar upp med något värre/bättre!
 
Håller med om att Sonys IR-läge var väldigt trevligt. Tycker dock den vida vidvinkel kompenserar gott för brist på tele. Jag tar hellre ett 24 - 120mm objektiv än t.ex. ett 28 - 200+ objektiv.

Om den här funnits för två år sedan skulle möjligen inte gett mig på DSLR-tåget överhuvudtaget. Det jag kan önska är möjligen en lite ljusstarkare lins på telesidan, t.ex. 2.8 över hela spannet. Då misstänker jag att man skulle kunna få ett väldigt fint skärpedjup och att den skulle bli en perfekt porträttkamera.
 
för den som ännu inte...

...gett sig på d-slr tåget så kommer den här ny Sonyn lite bökigt till! Den ser onekligen trevlig ut, och som tidigare sagts så är det EXTREMT välkommet med vidvinkeln. Ordnar hellre en telekonverter efter ett tag om tele är vad man letar efter. Fattas bara att se om sådana "dealbreakers" som högt brus, långsam AF och dåligt d. omfång lyckats unvikas nu. Om så..tja, då kanske det blir en SOny till jul istället.
 
Nu tror jag att KGS drar tillbaka sin KM 5D-beställning.

För övrigt verkar det vara en mycket sympatisk kamera. Sony har valt helt rätt när det gäller objektivet, vilket faktiskt förvånar mig. Brännviddsomfånget är ju klockrent och ljusstyrkan bra. Den här kommer jag att rekommendera min pappa att köpa om ett par år när den gått ner en smula i pris. Det kommer att bli den perfekta ersättaren till hans F60 för barnbarnsplåtandet.

I mina ögon är det här den mest uppseendeväckande kameran som lanserats på flera år.
 
Mycket intressant kamera. En ny standard med samma storlek på pixelytan som bla d2x. Förlängningsfaktor som d20 dvs 1.6.

Denna kamera har förutsättningar att ge bra återgivning/bilder upp till 800iso. En reportage kamera utan dammproblem till ett rimligt pris.
Det verkar som samarbetet har intensifierats mellan Nikon och Sony. Reglage/knappar, och vissa lösningar/histogram påminner om d2x.

Vi är bara i början.
Mikael
 
Wow

Det här är ju vad jag letat efter, 3:2, vidvinkel, vettiga rattar och knappar på rätt ställe, zebramönster, mer dynamik, Advanced Gradation Control System (?kan det här verkligen vara bra?), inget damm på sensorn, osv.

Skulle gärna se ett lite ljusstarkare objektiv och en större buffert.

Kompakt är lite synd att kalla den, 1Kg och större än canons D350. (-ja jag fårstår varför men ändå)

Blir kul att få se lite riktiga tester..
 
Vad kan Sonys samarbete med KM ge?
En Dslr som inte är en SLR? Äntligen så börjar KGs vision om digitala sökare gå mot verkligheten, blir KM först med ett sådant hus så ligger de återigen på topp när det gäller teknikutveckling.

En systemkamerna med digital sökare och AS samt 10Mp+ blir en hård konkurent för Cannon och Nikon.
 
Nome Nescio skrev:
En systemkamerna med digital sökare och AS samt 10Mp+ blir en hård konkurent för Cannon och Nikon.

Skojar du? En spegelreflexsökare är oändligt tydligare än vilken elektronisk sökare som helst. Visst, jag skulle gärna ha en systemkamera med vridbar skärm som också kan användas som sökare men aldrig att jag byter en spegelreflexsökare mot en elektronisk dito.
 
Spegelreflex sökaren har sedan länge passerat datum för mera utvecklingen, den finns och fungerar men kommer inte bli mycket bättre.
Elektroniska sökare har just kommit, utvecklingen kommer att fortsätta och en dag så blir de bättre än de optiska, frågan är bara när?

Resten av argumenten låter jag KG stå för.
 
Krille skrev:
Skojar du? En spegelreflexsökare är oändligt tydligare än vilken elektronisk sökare som helst.

I dagsläget, ja. Frågan är hur det kommer att vara om något år.
Det här med spegelreflex är ju trots allt en rätt klumpig lösning som på många sätt begränsar konstruktionen av både kameran och objektiven.
När tekniken är mogen tror jag också att det kommer systemkameror med elektronisk sökare.
 
Enligt DPreview är också manuell skärpeinställning med hjälp av EVF-sökaren lättare med den större sensorn än tidigare, pga skillnaden i skärpedjup. Kanske manuell fokus faktisk kan vara något att ha på Sonyn (brukar annars inte räkna med att den funktionen är användbar på kompakter).
 
"Digitalkompakt" var ordet... allt är ju relativt men speciellt kompakt skulle jag inte säga att den är... =D Men sony får gärna stoppa in samma sensor i sina mindre digitalkameror, de jag brukar definiera som digitalkompakter. Då blir jag glad.
 
Nome Nescio skrev:
Elektroniska sökare har just kommit, utvecklingen kommer att fortsätta och en dag så blir de bättre än de optiska, frågan är bara när?

Elektroniska sökare har funnits i drygt 20 år på videokameror. Visst, de är otvivelaktigt bättre nu än för 20 år sedan. Men inte otroligt mycket bättre. Och att tro att de kommer att utvecklas så väsentligt inom de närmaste åren att de slår en spegelreflexsökare är verkligen att ha övertro på tekniken.
 
Krille skrev:
Elektroniska sökare har funnits i drygt 20 år på videokameror. Visst, de är otvivelaktigt bättre nu än för 20 år sedan. Men inte otroligt mycket bättre. Och att tro att de kommer att utvecklas så väsentligt inom de närmaste åren att de slår en spegelreflexsökare är verkligen att ha övertro på tekniken.

Teknik utvecklar sig inte av sig själv, det måste finnas en marknad också och det tror jag snart att det gör.
Jämför med utvecklingen av ljuskänsliga sensorer, som också har gått rätt fort under de senaste åren jämfört med de föregående 20.
 
Krille skrev:
Elektroniska sökare har funnits i drygt 20 år på videokameror. Visst, de är otvivelaktigt bättre nu än för 20 år sedan. Men inte otroligt mycket bättre. Och att tro att de kommer att utvecklas så väsentligt inom de närmaste åren att de slår en spegelreflexsökare är verkligen att ha övertro på tekniken.
Precis. Vi har väntat på bättre EVF sökare i minst 5 år nu och utvecklingen har i princip stått still.
Jag tror inte de kommer att bli så mycket bättre de kommande 5 åren heller, och definitivt inte ens hälften så bra som bra spegelreflexsökare.
Med Canons 5D har (D)SLR kamerorna fantastiska sökare igen och är i praktiken totalt överlägsna även om EVF ger en del intressanta funktioner.
 
Precis. Vi har väntat på bättre EVF sökare i minst 5 år nu och utvecklingen har i princip stått still.
En stor sensor kan mycket väl vara den utveckling vi väntat på, om det kortare skärpedjupet gör manuell fokus lättare och därmed användbar i EVFer. De små optiska sökarna i 1,5x/1,6x DSLRer är i min mening också av tveksam användning för manuell fokusinställning de med.

Canon 5D har kanske en bättre sökare men den kostar 20kkr mer än Sonyn, och för den summan får du nog en väldigt sjysst 32 - 42tums LCD/Plasma-TV som du kan koppla Sonyn till för en EVF som slår alla optiska sökare :)

Efter att ha använt en EVF på min gamla Olympus C-750 skulle jag nog lätt kunna övergå från D70ins optiska sökare om bara EVFen på Sonyn ger ljusförstärkning när det är mörkt (Olympusen blev mörk, men flera andra kameror förstärker ljuset i EVFen).

Det är väldigt trevligt att kunna få fram all information som ISO, histogram/zebraläge, blixtläge, exponeringskompensation etc. i sökaren och dessutom kunna se och komponera bilderna i svartvitt eller sepia innan man tar den (något jag saknade när jag skaffade D70n, även om min gamla manuella filmbakgrund gjorde tillbakagången till optisk sökare lättare).
 
Den ser ju intressant ut för att vara en "kompaktkamera" (dom är ju inte så kompakta längre, om man ändå ska ha en så stor kamera kan man väl lika gärna bära på en dSLR...).

När man kan montera ett 700mm f/5.6 objektiv/telekonverter kombination på den så ska jag allvarligt överväga att köpa en. :)
 
Jag ser faktiskt inte riktigt anledningen till varför man skulle spendera sina pengar på denna kamera? Anledningarna man hade innan som jag ser det att investera i en sån här kamera var att dom kostade betydligt mindre än en dslr, det gör dom inte idag dom kostar mer! Och kompaktkamera kan man väl ändå inte kalla denna kamera som väger runt kilot? Vad skulle jag vinna på att köpa denna kamera istället för min D70 tex? Priset blir det samma ungefär och så även vikten, skillnaden är att jag på min D70 kan bestämma helt själv över vilken brännvidd jag vill använda.

Men visst, är man inne på att köpa en dslr med endast ett medföljande kitobjektiv typ 28-90 och inte har en tanke på att köpa fler objektiv då hade jag nog ändå lutat åt sonyn.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.