Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC-P200 klickljud??

Produkter
(logga in för att koppla)

Helion

Medlem
Hej!

Jag fick en underbar kamera i julklapp, en Sony DSC-P200. Jag är ingen proffsfotograf så för mig är detta en fantastisk kamera. Men det finns dock ett litet problem.

När jag ska spela in rörlig film i movie mode så ger kameran ifrån sig ett oregelbundet klickande ljud som är väldigt störande, detta ljud fastnar även på inspelningen. Någon som vet vad detta beror på? Är det fel på just mitt exemplar?

Kan inte minnas att min kompis har samma problem med sin Sonykamera (dock annan modell).

Kan tillägga att när jag väljer bort Multi focus och istället väljer t ex 0.5m, 3m osv så försvinner klickljudet. Men ska man verkligen behöva kompromissa på det sättet?

Enda saken jag kan komma på är att den kanske ändrar bländaren. På Ixus i så "klickar" det när bländaren ändras.

Testa att filma någon mörkt och sen rikta in kameran i en lampa och hör ifall ljudet har något samband med det.

Ja förmodligen är det autofokusens motor ja, men ska det verkligen behöva vara så? Det gör ju denna inställning under inspelning mer eller mindre oanvändbar. Kan det inte bara vara så att det är fel på just mitt exemplar eller är det så det är på denna modell.

På ett annat forum skriver en kille såhär:

"I had previously thought that it was the sound of the autofocus motor. But after reading your post and listening to the S75 again, the electrical noise theory does sound plausible.

One observation is that the noise only occurs when the autofocus should be working: It only happens in record mode. It doesn't happen in manual focus mode. It doesn't happen when the LCD is turned off (except when pressing the shutter button).

If it were just noise from the camera CPU, then noise would be expected when JPEG compressing, etc.

The frequency of the noise pulses increases when half-pressing the shutter button. I don't see why interference noise from the CPU would produce that effect.

Based on all the observations, the noise is directly related to autofocusing. Whether it's the motor, eletrical noise from the motor, electrical noise from reading off the CCD in quick pulses for autofocusing, or something else, I'm not sure."

Det verkar vara normalt för denna typ av kamera men det vore ändå skönt att få veta att det är så 100% så jag slipper gå tillbaka till butiken för att eventuellt byta kamera.

Så om någon har en DSC-P200 så vore det riktigt bra.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar