Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC F707

Produkter
(logga in för att koppla)

fbvl

Ny medlem
Ni pratar mycket om G2, någon som vet något om SONY DSC F707? Tycker personligen den verkar vara ett mycket bra alternativ till G2.
/Fredrik

Bildkvaliteten är superb, designen är snygg och det finns tusentals med funtioner..
Jag vill påstå att den slår G2 på samtliga punkter men det finns nackdelar..

Den saknar RAW format som iallfall jag skulle vilja önska på en så dyr kamera.
Den använder memorystick!! :mad:
Iallafall tycker jag att detta är en stor nackdel då de är dyra och finns i små storlekar.. har faktiskt läst om att de ska komma i storlek på 1GB!! men frågan är hur många miljoner dessa kommer att kosta..

En 5megapixel kamera skapar hyffsat stora filer och iallafall med TIFF format.. :p
Till detta behövs enligt mig stora och billiga minneskort och inte memorstick!

Har du inte behov för RAW och kan leva med Memorystick är nog F707 en knall kamera med superb bildkvalitet.

Håller med dig, Peter.

F707 verkar vara överlägsen G2. Visst, den är dyrare, men kan man lägga 10' så kan man nog lägga 14'. Jag menar - köper man en "lyxvara" för 10' så borde det finnas marginal, annars skall man avstå. I detta fall verkar det vara värt att lägga till för att få en F707.

--> Har du, eller någon annan, någon erfarenhet av färgåtergivningen på F707?

--> Vet du, eller någon annan, något mer om tidshorizonten för Memorystick på 1G ?

Såsom nybliven pappa kommer jag att mass-fotografera och har bestämt mig för digitalt. Vill dock att färgerna skall spegla verkligheten.

/Fredrik

Jag har faktiskt ingen aning om när detta 1GB kortet kommer?

Ang bildkvalitet så kan du titta på testbilder från Dpreview - här

Det handlar mycket om smak och behov när man köper en digital kamera, och det som finns på en kamera saknas på den andra osv..

Både G2 och F707 är bra kameror och båda har fördelar och nackdelar..
De som tänker köpa F707 får också kanske lite problem med att välja mellan Olympus E10 som kostar lika mycket..

Hmm.. du har helt rätt! Inte direkt "superb" bildkvalitet...

Jag har tittat på lite andra bilder och denna bild är iallafall superb
här

Det med färgerna är kanske inte direkt ett problem eftersom det är lätt att ändra på i ett bildbehandlingsprogram om det behövs... men å andra sidan är normala färger bättre..

Är du riktigt kräsen får du väl göra som jag! spar till en Canon D30!

färger

Jag köpt just en S70. Kanske det är så att färgerna blir lite för bra med Sony. Jag tycker inte det är ett problem heller, eftersom det vanligtvis går att kompensera i programen senare, men i gott dags ljus blir färgerna lite fel. Tex två jackor i rött och orange, blev mycket lika.
Vid normalt svåra ljusförhållande (ss inom hus, mulen Januari dag) är färgerna bra.
S70 är också något äldre så........

Angående pris så finns F707 för 734USD på www.amphotoworld.com.

Hans, tror du man vågar köpa från USA? Stor prisskillnad kanske gör att det är värt risken.

Blir det verkligen så stor skillnad på pris? Läggs det inte på kostnader för moms, frakt och tull?

Andra problem är att man säkert får en annan batteriladdare/ac adapter?

Och vad händer vid produktfel?

:confused:

Ja..Sonys DCS-F707 verkar ju inte så dum..men att den skulle vara överlägsen Canon G2 vet jag inte om jag är beredd att hålla med om. Iallafall inte med den information jag har fått från oberoende tester. F707 får mycket bra kritik..men inte bättre än G2.

Handling: 8/9
LCD-screen: 8/9
Interface: 9/9
Software: 6/10
Power use: 8/8
--------------------> 7,8 / 9
Image Q,outdoor:9/10
Image Q,Flash: 9/9
Meeting: 9/9
Focus: 9/9
Lins Quality: 9/9
--------------------> 9 / 9,2

Dem första siffrorna anger poängen som F707 har fått i testet. Dem andra siffrorna G2:an. Totalbetyget för Sony blir alltså i denna test 7.8/9 medan Canon får betyget 9/9.2.
Det tycker jag inte tyder på att F707 skulle vara överlägsen G2:an. Betänk att G2:an ligger lägre i pris och dessutom erhåller du RAW!

Men detta är ju förstås bara en test...
Vill ni läsa testen finns den på denna länk:

www.megapixel.net

Mvh
Jonas

ja

Det går utmärkt att handla från USA.
Jag har gjort det för cykel prylar, men per telefon. Det jag inte har erfarenhet av och inte förstått är detta med kreditkort och säkerhet. (Men det borde inte vara "farligare" för oss än för jänkarna som tycks göra det regelbundet. Det kanske hjälper med en begränsad kreditgräns??????)

Dock är det som tidigare nämnts tull, frakt och moms på totalen. Men med lite matematik så blir det ändå en bit kvar.

Ett alternativ är att åka på semester och ha resan betald.

707=rött

Jag har fotat ett par hundra bilder med 707:an under julen (enbart inomhus med inbyggda blixten). Den tenderar att göra det röda ordentligt rött! Recensionen i dpreview tar också upp detta. Sen sitter zoomknappen upp-on-ner men man vänjer sig väl så småningom....
Stor men trevlig kamera, lite bökig och den speciella konstruktionen funkar bara för liggande bilder. Jag väntar ut Coolpix 5000 pga bättre vidvinkel och lite bättre (hoppas jag) macro.
:)

Jag har oxå en 707a och jag är nöjd med den.
Alla bilder jag har publicerat här på fotosidan.se är tagna med den kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar