ANNONS
Annons

Sony Blixt HVL-F36AM

Produkter
(logga in för att koppla)

rickard_s

Medlem
Har tänkt skaffa en blixt till min KM Dynax 5D och är nu mest inne på att köpa en av Sonys, förmodligen HVL-F36AM. Några funderingar som jag hoppas få svar på:

Har någon upplevt några problem med HVL-F36AM ihop med KM D5D?

Är det stor skillnad på HVL-F36AM och HVL-F56AM? Är den sistnämnda värd det dubbla priset? Jag är ju inte proffsfotograf och för mig är 4000 kr nog väl saftigt för en blixt.

Tacksam för alla synpunkter!

Kristoffer Fagerlund skrev:
Behöver du kunna vinkla bilder ( blixten ?, min anm. ) i porträtt läge? Det saknas på 36an
Den skillnaden är inget argument emot - blixten går att köra trådlöst från KM D5D = full frihet att vrida och vända i alla riktningat. Utmärkt val.

tannler skrev:
Den skillnaden är inget argument emot - blixten går att köra trådlöst från KM D5D = full frihet att vrida och vända i alla riktningat. Utmärkt val.

hm bilden ? blixten menar jag så klart. Jo, men oftast sitter blixten på kameran.

56an är lite kraftigare också.

Jag hade Minoltaversionen av den blixten tidigare
som jag aldrig fick att lira riktigt med D5D:n

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=47972

Kan vara att mjukvaran är uppdaterad i Sonyversionen. Läs min tråd och testa noga.

Själv köpte jag Sony 56:an och den har funkat klockrent. 36:an går bara att köra i Auto. 56:an
kan du köra manuellt. Kan t ex vara bra om du ska ta porträttbilder. Då slipper du förblixten vilken ofta orsakar ögonblink på personen.
Att vrida den vertikalt är ett argument för mig, oavsett vad Lennart skriver. Min blixt sitter alltid på kameran. Annars ska du hålla blixten med en hand och kameran med den andra. Alt måste du ha nånstans att ställa blixten, bökigt tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar