Annons

Sony batteri NP-FZ100 i kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Funderar på uppgradera kamera. Frågan är då om det är någon skillnad på batterikapaciteten mellan Sony NP-FW50 och NP-FZ100? Om NP-FZ100 fungerar bättre av de två, kommer detta då att för mig vara avgörande för vilken Sony A7-kamera det blir.

Bara som referens så tycker jag det är onödigt bökigt att gå runt med ett batteri i fickan för att värma upp det, och ett annat i kameran som snabbt kyls ner till oanvändbarhet igen och måste bytas till det uppvärmda i fickan. Bara för att inte tala om att det vid varje byte blir kallt om fingrarna, som ändå är kalla nog inuti inliners, lovikavantar och handskar vid kyla av att hålla i kamerastativ och kamera/objektiv och ibland ändå behöva tas av för att ställa in och mickla med grejorna.

Kameran innanför jackan är inget alternativ, inte heller i uppvärmd fotoväska, handvärmare tejpad på kameragreppet för att hålla liv i batteriet etc. De tillfällen jag är så stationär med kameran (vanligen astrofoto) att detta skulle kunna vara aktuellt, pluggar jag i stället en batteridummy i kameran och matar med ett packe vanliga uppladdningsbara AA-batterier, vilka uppenbarligen levererar ström i princip oberoende av kyla.

Har ett gäng både original och pirat NP-FW50, alla lägger av efter ett tag redan vid -10C och behöver återuppvärmas för att leverera ström igen. Sony original tycks mig dock vara bättre än piraterna, men lägger som sagt av redan runt -10C.

Någon med erfarenhet av NP-FZ100, säg vid -10C till -25C och en längre tid utomhus så kameran hunnit kylas ned?
Är de bättre i detta avseende än NP-FZ100?
 
Har varit ute med FZ-100 i minus13 några timmar: Fanns batteri kvar men det dränerar fort vid användning. De mindre FW50 har mindre kapacitet att starta med så de är sämre.
Du har ju en work-around som funkar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.