Annons

Sony Alpha A5100 eller Fujifilm X-E2

Produkter
(logga in för att koppla)

Yamsing

Ny medlem
Hej!
Är på jakt efter en ny systemkamera och står mellan alternativen i rubriken. Jag vill ha en kamera som kan leverera riktigt bra foton. Har beställt en A5100 då pixlarna tilltalade mig och priset. Som jag förstår så är X-E2 en bättre kamera och de har börjat ångra mitt köp.
Har idag en Lumix dmc-tz60 som är bra men vill ha mer skärpa.
Nybörjare som man är, vad rekommenderar ni?

/Mattias

Fuji:
1. Är man amatör kör man ofta JPEG direkt ur kameran och Fuji ger snyggare JPEG enl många
2. Fujis normalobjektiv är klart bättre. 18-55 slår t o m SonyZeiss 16-70/4 i skärpa ttots att den är billigare. Fuji 16-50/3,5-5,6 är mycket bättre än Sony 16-50. Fuji 55-200 är ett fynd. För att överträffa den måste man lägga ut det dubbla hos sony för 70-200/4 och Fujis billigare telezoom 50-230 slår Sony 55-200.

Fuji har sökare (EVF) som är ovärderligt i solljus. Hos Sony har man bara bakre TFT skärmen.

Sonyn är mycket bättre för film. Här är Fujin riktigt dålig.

Sonyn fokuserar snabbare men man kanske inte köper inte dessa för sport.

Du får xt10 för en billig peng idag kör den vid sidan om sonyn.
Fuji jpg
Sony raw
Så kör jag för tillfället

Tack för ditt snabba svar! Är de Fujifilm X-E2 du pratar om nu? Isåfall känns det som det är den kameran jag ska köra på. Förstår att objektiv spelar roll men men hur kommer det sig att en 16 MG kamera kan vara bättre än en med 24 MG?

Fuji:
1. Är man amatör kör man ofta JPEG direkt ur kameran och Fuji ger snyggare JPEG enl många
2. Fujis normalobjektiv är klart bättre. 18-55 slår t o m SonyZeiss 16-70/4 i skärpa ttots att den är billigare. Fuji 16-50/3,5-5,6 är mycket bättre än Sony 16-50. Fuji 55-200 är ett fynd. För att överträffa den måste man lägga ut det dubbla hos sony för 70-200/4 och Fujis billigare telezoom 50-230 slår Sony 55-200.

Fuji har sökare (EVF) som är ovärderligt i solljus. Hos Sony har man bara bakre TFT skärmen.

Sonyn är mycket bättre för film. Här är Fujin riktigt dålig.

Sonyn fokuserar snabbare men man kanske inte köper inte dessa för sport.

A5100 har samma AF-system som A6000, men den har sämre ergonomi och saknar sökare. Jag tycker den var rätt trist att använda när jag testade, medans A6000 fortfarande är en riktigt bra kamera - i synnerhet när man tittar på priset.

Jag skulle defintivt leta efter en begagnad (eller billig ny) A6000 i stället för A5100 om du vill ha Sony. Då får du också en sökare som gör det lättare att använda kameran i de flesta situationer. Jag har tagit massor med bra bilder med min A6000 :)

Skillnaden i pixelantal mellan Sonys 24 MP och Fujins 16 MP äts i princip upp av det faktum att Fuji saknar AA-filter framför sensorn, vilket gör att bilderna blir något mer högupplösta. I praktiken är det ändå svårt att se skillnad när det totalt bara är 50% fler pixlar i den ena kameran (även om båda skulle ha samma teknik).

Jag har själv bytt från Sony till Fuji, och det är främst för att jag föredrar deras hantering och objektivutbud. Sony verkar inte satsa något alls längre på objektiv till APS-C utan bara till FF, vilket för mig gjorde att A6x00 kändes som en återvändsgränd. Vilken man gillar bäst vad gäller hantering och ergonomi är helt en smakfråga, så där tycker jag inte det går generellt att säga att någon är bättre.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto