Annons

Sony Alpha A5000

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik747

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är ny här på forumet och tänkte höra om jag kunde få lite bra input kring ett kameraköp.

Det är så att jag är Helt ny på foto, det enda jag har tagit i mitt liv är i princip mobilbilder.
Då jag och min sambo är mycket ute i natur med hundar känner jag att jag kanske borde uppgradera mig på kamerafronten, det vore ju härligt att kunna föreviga alla äventyr på ett bättre sätt. Sen är man ju lite av en tekniknörd också :)

En kompis till mig började sin fotokarriär med en Sony NEX-nånting, därför har jag som fastnat lite för Sony, de verkar små smidiga och ligger bra i pris.

Nu har jag kollat runt lite, mina ögon har fastnat lite på Sony A5000, som verkar ska vara en efterföljare till NEX-serien.

Nu till frågan, är detta en bra nybörjarkamera? Det jag ska fota är natur, jaktbilder, hundar i rörelse och ett och annat norrsken.
Är kameran tillräckligt snabb för att fånga hundarnas rörelser i skogen? Jag vill såklart att det ska bli skarpa och fina bilder trots att hundarna rör sig.
Jag såg att man kan använda en mobilapp som fjärrutlösare och man kan tydligen i mobilen se det kameran ser, vilket är ett stort plus. Wifi, NFC och dyl. väger också tungt.
Som jag förstår verkar det vara en fin kamera med bra ljuskänslighet.
Hur är det med Sony E/FE-objektiv, är de lätta att få tag på begagnat? Dyra i inköp? Bra kvaltiet?

Som sagt, jag är helt novis på området så all hjälp är uppskattad :)

MVH Patrik

Edit: Enligt specsen på prisjakt.nu tar den 3.5bilder/s i sekvens, är detta tillräckligt bra? Innebär det att jag kan få skarpa bilder MEN den tar färre per sekund? Eller innebär det att kameran är "långsam" och gör att jag inte kan få skarpa bilder?
 
Jag hade satsat på a6000 istället för a5000 för någon tusenlapp mer.
Den kameran är väldigt populär och snäppet vassare än a5000.
Jag tror att du kommer att ångra dig om du köper a5000, när du väl lärt dig att gå ifrån autoläget så att säga :)

Själv kör jag sony A7mk2 med diverse objektiv för olika tillfällen :)
 
A5000 är inte jättesnabb på något. Efterföljaren A5100 är i mångt och mycket lika snabb som A6000 (alltså betydligt snabbare), men saknar liksom A5000 sökare. Jag skulle under inga omständigheter köpa något under A5100 idag.
 
Nu till frågan, är detta en bra nybörjarkamera? Det jag ska fota är natur, jaktbilder, hundar i rörelse och ett och annat norrsken. Är kameran tillräckligt snabb för att fånga hundarnas rörelser i skogen? Jag vill såklart att det ska bli skarpa och fina bilder trots att hundarna rör sig.

När det gäller att fånga rörliga motiv och sätta fokus på dem blir det som andra påpekat mycket enklare med A5100 (som är en uppdaterad version av A5000) eller A6000.

Dessutom är de enklare att följa rörliga motiv om man har en sökare, vilket är den kanske viktigaste fördelen hos A6000 jämfört med A5000/A5100. Att följa rörliga motiv genom att titta på skärmen baktill är rejält svårt.

Hur är det med Sony E/FE-objektiv, är de lätta att få tag på begagnat? Dyra i inköp? Bra kvaltiet?

Utbudet av objektiv för de här kamerorna har varit lite sisådär, men har växt rejält de senaste åren. Utbudet av begagnade objektiv är därför inte så stort, men begagnatpriserna brukar vara rätt bra. Nya objektiv kostar väldigt olika, det finns allt från ganska enkla och billiga till rejält påkostade och därmed dyra. Generellt skiljer sig inte nypriserna så mycket från motsvarande objektiv till andra märken.

Edit: Enligt specsen på prisjakt.nu tar den 3.5bilder/s i sekvens, är detta tillräckligt bra? Innebär det att jag kan få skarpa bilder MEN den tar färre per sekund? Eller innebär det att kameran är "långsam" och gör att jag inte kan få skarpa bilder?

Där är A5100 snabbare med max 6 bilder/sek och A6000 väsentligt snabbare med max 11 bilder/sek. Rent principiellt har inte serietagningen någon speciellt med skärpan att göra, men samtidigt ger en snabbare serietagning ofta bättre odds att få lyckade bilder i svårförutsägbara situationer - du får helt enkelt fler chanser att få en bra bild varje sekund där något händer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.