Annons

Sony A9 och A7r III - teknik som saknas: stöd för appar

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är tydligen så att det saknas stöd för Playmemories stödda appar i både A9 och A7r III om jag fattat detta rätt. Något att bry sig om? En del tycker inte detta och andra är i varierande grad upprörda. De som inte tycker detta tycker exv. att appfunktionaliteten istället borde byggas in i kamerorna direkt istället.

Här är Sonys portal med alla appar som finns idag:

https://www.playmemoriescameraapps.com/portal/


Men ett problem som man pekar på är att när en del billigare och enklare kamerahus har detta, så saknas motsvarande funktionalitet helt i de dyrare kamerorna. Bara för att nämna några av de mer populära:

Smooth Reflection (ersätter ND filter och långa exponeringstider med multiexponeringsteknik)

Time Laps (stillbilds multiexponeringsgränssnitt som bygger en bild av många)

Motion Shot (multiexponering som fångar rörelsesekvenser)

Direct Upload (bilder överförs direkt från kameran till telefon när de tas)

Double Expusure (dubbelexponering)

Smart Remote (fjärrstyrning via telefon)

Touchless Shutter (tar bild genom att påverka ögonsensorn i kameran. Minskar vibrationer vid avtryck)


Här kan ni se några andra länkar där det finns en del användarkommentarer:

https://www.thephoblographer.com/2015/08/18/7-extra-features-sony-cameras-can-do-through-apps/

https://www.slrlounge.com/top-5-apps-for-your-sony-camera/


Själv är jag rätt kluven. En del appar ger verkligen en del mervärden och funktioner som kameror som A9 och A7r III faktiskt då kommer sakna och en del konkurrenter har sånt inbyggt idag och det gäller både dubbelexponeringsmöjligheter, time lapse och annat.

Däremot tycker jag Sony byggt en verkligt knölig lösning som tvingar en att bli medlem i hos Sony Entertainment, registrera sina kortuppgifter där innan man kan ladda ner apparna. Det är ju telefoner inblandade här och då hade det ju varit smartare att koppla upp sig till de källor man redan hämtar teleappar från. Där finns ju redan ett avtal att åka på. Sony skulle väl kunnat få sina pengar därifrån som alla andra. Själv var jag registrerad men hade ej lagt in kortuppgifter och hade glömt lösen och jag kunde inte heller lägga in mig på nytt eftersom de använder mailadress som ID och den fanns ju redan. Efter en del svärande fungerade det till sist.

Sedan lyckades jag inte få ner appar till kameran direkt utan måste göra det via Playmemeories Home (som är en datorapplikation) och en USB-kabel. Som sagt ingen direkt smidig lösning men även TV-tillverkare har ju sina egna källor till Smart-TV -appar.
 
Just Smart Remote är för mig helt oumbärlig, så om de inte har fixat någon annan lösning för fjärrstyrning via mobilen så är det en absolut deal-breaker. (Eller det vore det om priset inte redan fyllde den rollen.)

Touchless Shutter är också trevlig när man inte har fjärrutlösaren i väskan, men det räcker oftast med bra med timern.
 
Personligen tycker jag dessa appar är ett otyg. Naturligtvis ska funktioner för t.ex. timelapse och fjärrstyrning redan finnas i en kamera (den senare bara om kameran har wifi då).

Sonys TV-apparater har för övrigt inga egna källor till appar, eftersom de kör Android-TV :)

Edit: de nyare apparaterna alltså - min som är antik i sammanhanget (fast ändå bra som TV) kör Sonys egna junk.
 
Ett officiellt och publicerat API vore förstås det bästa. Då kunde man skriva sina egna "appar" till sin kamera.
 
Själv är jag rätt kluven. En del appar ger verkligen en del mervärden och funktioner som kameror som A9 och A7r III faktiskt då kommer sakna och en del konkurrenter har sånt inbyggt idag och det gäller både dubbelexponeringsmöjligheter, time lapse och annat.

Jag gillar inte app-lösningen, men funktionerna som de ger borde innas inbyggt i kameran direkt istället. Att bara ta bort dem, men inte komplettera kamerans funktioner med dem, eller åtminstone några som är de viktigaste, är ju dumt. Då är det enbart en försämring. Dessutom är jag inte så förtjust i konceptet att behöva betala extra för funktioner genom att köpa till extra programvara.

Den enda appen som jag laddat ned - och betalat 90 kr för - var "tidsförlopp" när jag skulle göra en time-lapse film. Sen visade det sig att den hade begränsningar i antal bilder och tid mellan bilder så jag inte kunde använda den ändå. Dessutom tyckte jag den var krånglig att ställa in.

Så istället gick jag och köpte en fjärrkontroll med sladd som också har timelapse-funktion till Canon 80D. Den visade sig också vara krånglig att ställa in, så jag googlade lite om tips och fick då reda på att Canon 80D har timelapse-funktion inbyggt i kameran :). Den inställningen var synnerligen smidig att aktivera i menyerna, enkel att konfigurera och utan några dumma begränsningar alls. Det var den inbyggda funktionen i 80D som jag sen använde och resultatet blev riktigt bra.

Så ibland hade det lönat sig att läsa manualen eller gå igenom det man redan har innan man börjar härja runt och handla grejer i onödan.

Både Canon och Nikon har timelapse inbyggt i kamerorna.
Att Sony inte har det (eller finns det i A9 och A7Riii?) är riktigt kass.
Sony hade det åtminstone tidigare via appstödet, men om man nu tar bort det så borde det finnas med i kameran istället kan man tycka.


/Mats
 
Just Smart Remote är för mig helt oumbärlig, så om de inte har fixat någon annan lösning för fjärrstyrning via mobilen så är det en absolut deal-breaker. (Eller det vore det om priset inte redan fyllde den rollen.)

Touchless Shutter är också trevlig när man inte har fjärrutlösaren i väskan, men det räcker oftast med bra med timern.

Du kan fortfarande använda PlayMemories Appen på mobil, där kan man se vad man tar kort på ändra tid, bländare, (om du inte har fast på optiken förstås) vitbalans har jag för mig även bilden överförs direkt till mobilen.
 
Ett officiellt och publicerat API vore förstås det bästa. Då kunde man skriva sina egna "appar" till sin kamera.

Är vi verkligen säkra på det? I värsta fall blir det som i datorerna med den öppenheten och en massa skadlig kod i omlopp. Det bästa hade väl varit om man dels kunnat ena sig om EN standard för appar och sedan verkligen se till att kontrollera kvaliteten. Är det något jag tycker är öken så är det proprietära system i kameror, telefoner och TV-apparater men hellre det än en okontrollerad öppenhet där folk börjar ladda ner appar lika hej vilt som datorprogram från källor de inte har en aning om kvaliteten på eller med vilket uppsåt koden gjorts med.
 
Är vi verkligen säkra på det? I värsta fall blir det som i datorerna med den öppenheten och en massa skadlig kod i omlopp. Det bästa hade väl varit om man dels kunnat ena sig om EN standard för appar och sedan verkligen se till att kontrollera kvaliteten. Är det något jag tycker är öken så är det proprietära system i kameror, telefoner och TV-apparater men hellre det än en okontrollerad öppenhet där folk börjar ladda ner appar lika hej vilt som datorprogram från källor de inte har en aning om kvaliteten på eller med vilket uppsåt koden gjorts med.
Om jag skriver egen kod till min kamera så skriver jag förstås inte skadlig kod. :)

Jag skulle knappast ladda in program utan att veta varifrån det kom. I datorvärlden signeras numera en hel del program på ett sätt som garanterar att programmet kommer från en certifierad programmakare, och det är ju lämpligt att ha sådana system även till program som kan installeras i kameror.
 
Om jag skriver egen kod till min kamera så skriver jag förstås inte skadlig kod. :)

Jag skulle knappast ladda in program utan att veta varifrån det kom. I datorvärlden signeras numera en hel del program på ett sätt som garanterar att programmet kommer från en certifierad programmakare, och det är ju lämpligt att ha sådana system även till program som kan installeras i kameror.

Den var bra Per :). Ibland behöver man inte ens ha elakt uppsåt för att ställa till det för både sig själv och andra. Jag har precis som många andra utvecklare gjort det mer än jag vill kännas vid. Detta trots att jag inte haft som affärsidé att skapa två nya fel när jag har fixat ett tidigare.

Jag har aldrig skrivit egna appar men däremot har jag testat andra utvecklares telefonappar (bl.a. för FotoWare) och i det fallet kopierade jag ju bara in beta-fil på rätt ställe. Mer behövdes ju inte i det fallet så jag vet inte ens om en app behöver registrera sig i mobilen för i det fallet jag refererar till så behövdes det inte. Så man kan ju redan idag putta in egna appar i sin egen telefon om man vill men den öppningen har man ju inte i kameran för där har man väl ingen ingång till ett filsystem idag. Vem vet, någon kanske kan frisera en egen ny firmware med en sådan öppning. Du kanske känner dig motiverad. Firmware är väl bara att ladda ner från Sony även om det kanske inte var så Sony tyckte den skulle användas. :)

Jag undrar faktiskt om Sonys appar annars är så värst väsensskilda från andra. Det kanske bara är så att de låter oss ladda ner vanliga Android-appar från deras servrar via PC och kabel eller kamerans WIFI för istället för via ´"Play Butik". Det är väl bara typiskt att en kameratillverkare skulle kunna vara just så proprietär i sin ambition att låsa in folk i sina egna lösningar. Nu är det ju bara "Playmemories" via tar från "Play Butik".
 
Det finns inte något OS i Sonys kameror som det går att göra appar till, och något Android är det absolut inte fråga om. Det har funnits någon enstaka kompaktkamera med Android, men inga systemkameror. Samsung körde sitt eget öppna OS Tizen i sina sista systemkameror, men det hann aldrig komma några appar såvitt jag vet.

Till åtminstone tidigare Sonykameror har det funnits ett API för att göra Android- och IOS-appar som kan styra kamerorna, men det har ju inget med appar i kameran att göra.

Jag tror för övrigt inte att avsaknaden av appar i A7R III och A9 gör det mycket svårare att koppla ihop kamera och telefon; NFC finns väl fortfarande kvar, så det är bara att hålla lur och kamera mot varandra så parar de sig med varandra så snällt.
 
Det finns inte något OS i Sonys kameror som det går att göra appar till, och något Android är det absolut inte fråga om. Det har funnits någon enstaka kompaktkamera med Android, men inga systemkameror. Samsung körde sitt eget öppna OS Tizen i sina sista systemkameror, men det hann aldrig komma några appar såvitt jag vet.

Till åtminstone tidigare Sonykameror har det funnits ett API för att göra Android- och IOS-appar som kan styra kamerorna, men det har ju inget med appar i kameran att göra.

Jag tror för övrigt inte att avsaknaden av appar i A7R III och A9 gör det mycket svårare att koppla ihop kamera och telefon; NFC finns väl fortfarande kvar, så det är bara att hålla lur och kamera mot varandra så parar de sig med varandra så snällt.

Vad är ett operativsystem?

Du kan ladda ner appar idag till kamerorna (utom de senaste) och det finns uppenbarligen ett filsystem därbakom och det är ju basfuktioner i ett OS. Även det är inget Android direkt.

För vad den källan är värd (för jag kan inte värdera inlägg i kommentarfält) så menar någon att det åtminstone finns en Linux-kärna i åtminstone de äldre kameorna så NEX 7.

https://photo.stackexchange.com/questions/35185/what-operating-systems-run-on-todays-dslrs

Sony

BusyBox 1.4.2 (Linux Kernel)
1.NEX-3
2.NEX-5
3.SLT-A35

BusyBox 1.13.4 (Linux Kernel)
1.SLT-A99
2.SLT-77
3.SLT-65
4.NEX-7

Även en kamera är en liten dator idag. Det finns ett filsystem, en processor, minne och styrprogram av något slag. Men bara ett rudimentärt gränssnitt för appar.

NFC är ju kommunikation men det app-gränssnittet ger är ju en integration via Playmemories och utan det tappar man ju mycket av möjligheterna att styra vad som ska gå över denna NFC-kommunikation. Som det nu är gjort så är det telefonen som står för logiken och det är ju tydligt när man exv. kör Smart Remote.

MEN om jag kör Smooth Reflection så funkar den ju helt fri från PlayMenories i telefoner. När den körs så startas den från menysystemet och kompletterar sedan detta med applikationsspecifika val.

Hela menysystemet är ju inget annat än en metadatadatabas som sedan används för att styra processerna i kameran. Jag tycker det verkar som att det mer är det som styr hur en "kameraapp" är konstruerad. I detta fall använder den bara det menysystem som redan finns och sedan använder kamerans vanliga processystem dessa inställningar och data för att styra kameran.

Så att inte ha stöd för appar är ett handikapp i A9 och A7r III. De som har dessa kameror går miste om en hel del funktionalitet som det är idag.
 
Det jag menar är förstås att det inte finns ett OS som är tillgängligt för användaren på samma sätt som Android eller IOS.

Jag har för övrigt haft en Kodak digitalkamera på slutet av 90-talet där det gick att köra DOOM (spel) på skärmen, fast nyttan av det var ungefär lika stor som med de flesta av Sonys appar ;)

Om det ska bli något vettigt av appar i kameror krävs att tillverkarna använder något motsvarande just IOS eller Android. Så länge apparna bara kommer från Sony själva skulle funktionen lika gärna kunna finnas i kameran från början.
 
Om det ska bli något vettigt av appar i kameror krävs att tillverkarna använder något motsvarande just IOS eller Android. Så länge apparna bara kommer från Sony själva skulle funktionen lika gärna kunna finnas i kameran från början.

Ja, Sony kan väl knappast tjäna speciellt mycket pengar på app-försäljningen idag?

De här Sony-apparna kanske beror på att gamla Minolta-ingenjörer är nostalgiska över "Minolta Creative Expansion Card System" till Minoltakamerorna från cirka 1990? :)
 
Ja oj det var länge sedan, hade en sådan kamera och ett kort för sportbilder bland annat, fans en del kort att välja på, minns inte alla typer av kort nu, fast mycket gick så klart att ställa in på vanligt sätt, fans speciella hållare för korten så dom kunde följa med, idén var väl inte så dum egentligen om man kunde köpa till nya funktioner i stället för FW, kameran blev väl aldrig överbelastad med nya finesser att leta efter på det viset. men någon vidareutveckling blev det aldrig.
 
Det jag menar är förstås att det inte finns ett OS som är tillgängligt för användaren på samma sätt som Android eller IOS.

Jag har för övrigt haft en Kodak digitalkamera på slutet av 90-talet där det gick att köra DOOM (spel) på skärmen, fast nyttan av det var ungefär lika stor som med de flesta av Sonys appar ;)

Om det ska bli något vettigt av appar i kameror krävs att tillverkarna använder något motsvarande just IOS eller Android. Så länge apparna bara kommer från Sony själva skulle funktionen lika gärna kunna finnas i kameran från början.

I Pers och min diskussion kring OS i Sony-kameror så menade jag ungefär samma sak men det innebär ju som sagt bara att Sony inte gjort något publikt öppet gränssnitt för användarna att använda. Det innebär inte att kamerorna skulle sakna OS, för det gör de inte. Möjligen förstår jag Sony för om folk skulle börja trycka in egensnickrade eller från obskyra nätkällor hämtade appar av okänd kvalitet så skulle detta kunna leda till en massa problem man inte vill ha. Alla kommer ju inte göra felfria appar som Per :).

Visst kan en del funktioner som exv. dubbelexponering med fördel byggas in men jag ser mer på Playmemories som ett komplement till FW-uppdateringar där man kan välja vilka funktioner man vill komplettera med. Om alla de funktioner som finns i PlayMemories-appar skulle byggas in i kamerorna så skulle det säkert bli än mer gnäll om Kalle Anka-funktioner man inte vill ha.

Det kan ju även vara så att en app i Sonys kameravärld både kompletterar metadatabasen med nya taggar och körbar kod som använder dessa. Vi vet väl inte riktigt hur strukturen och lagren ser ut i Sonys kameralogik för att kunna utröna om en FW-uppdatering faktiskt kan erbjuda samma funktionalitet och i en del fall sker ju dessutom hanteringen genom en kombination av logik i kameran och den som finns i Playmemories-appen i kameran.

Jag kan dock tycka att de kunde bjuda på PlayMenories-apparna och se dem som ett konkurrensmedel för intäkterna kan ju knappast vara svindlande på marginalen och hanteringen via PlyMemories-siten är ju klart irriterande osmidig.
 
...............Om det ska bli något vettigt av appar i kameror krävs att tillverkarna använder något motsvarande just IOS eller Android. Så länge apparna bara kommer från Sony själva skulle funktionen lika gärna kunna finnas i kameran från början.

En kommentar jag glömde till sista stycket:

Jag bryr mig faktiskt inte alls om en möjlighet att köra vanliga Android-appar i min kamera - det är nog mer praktiskt att göra detta i telefonen trots allt. En kamera är ingen generell Swiss Army-knife utan en helt dedikerad hårdvara för foto och filmning. I kameran finns redan en infrastruktur för att hantera styrande metadata och kod som styr funktioner som det finns stöd för i hårdvaran. Kameraapparna består både av funktioner för att bygga ut metadatastruktur som behövs samt det gränssnitt som behövs i kamerans menysystem för att detta ska fungera. Jag tycker apparna i sig integrerar väldigt väl i kameran menysystem och det är väl det naturliga sättet att hantera och styra dem i en kamerakontext kan jag tycka. Varför ska vi bygga en parallell värld till det? Appar som vi känner dem från telefonerna är väl inte alltid de mest effektiva lösningarna på våra gränssnittsproblem.

Om jag ska ge något exempel så är det hur jag styr mitt TV-utbud från Bredbandsbolaget via deras BBB-app för Chromecast castning. Jämför man med hur effektiv, enkel och förståelig en vanlig kanalväljare ofta är så en det lätt att se den skillnaden. Jag kör numera trådlöst Bredband även hemma (funkar fin fint även med Netflix 4K streamin) då jag kapat 700 spänn i månaden på våra telekostnader den vägen men en nackdel är att jag nu inte har någon TP-bredbandbox och TV-box utan stället har BBB-appen via Chromecast som kanalväljare. Jag har länge routat ute i skärgården via en vanlig telefon på somrarna och det funkar fint även det med Netflix och det funkar bra för våra behov utan problem hittills. (Så jag hoppar erbjudandet Bredbandsbolaget givit öborna om fiber i sommarstugan för 25 000.)

Dedikerade produkter är ofta effektivare än generella lösningar som telefoner. Framförallt så har vi under lång tid vant oss med traditionella kanalväljare och alla i familjen vet hur sådana funkar men förhoppningsvis blir alla mer vana vid BBB-lösningen så det blir säkert bra det med - men nu gnölas det en del i familjen om hur bökig telefonappen är.

Samsung-appen i telefon gillar jag inte heller för den var heller ingen hit i jämförelse med den vanliga fjärrkontrollen.
 
Android utvecklades från början för att vara ett operativsystem för kameror, men jag vet inte om någon kameratillverkare nappade på det. Google tog ju över Android rätt snart och styrde om det för mobiltelefoner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.