Annons

Sony A7r tar tre bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

pic-tor

Aktiv medlem
Matningsläget är inställt på enkeltagning men helt plötsligt börjar kameran ta tre bilder. Har den fastnat i något läge som inte syns på displayen? Vad jag kan se är de tre bilderna identiska så det verkar inte vara någon form av gaffling. Har ingen aning om hur det kunnat bli så här.

Matningsläget är inställt på enkeltagning men helt plötsligt börjar kameran ta tre bilder. Har den fastnat i något läge som inte syns på displayen? Vad jag kan se är de tre bilderna identiska så det verkar inte vara någon form av gaffling. Har ingen aning om hur det kunnat bli så här.

HDR-läge intryckt? Eller något annat läge där kameran tar tre bilder?

Eller har du kommit åt någon custom-funktion i menyläget?

Senast ändrad:
HDR-läge intryckt? Eller något annat läge där kameran tar tre bilder?

Eller har du kommit åt någon custom-funktion i menyläget?

Skulle tro att det har med ISO att göra. Kolla iso inställningarna. Du kan ju ställa vilket isovärde och sen autoiso sen finns det ytterligare en och då tar min A7 tre bilder.

Det lustiga i sammanhanget är att det enbart händer när jag använder FE 1.8/55. I går använde jag också FE 4/70-200 och då "tar" kameran en bild. Mycket märkligt m a o. Kan det ha blivit något knas med informationen mellan FE 1.8/55 och kameran?

Nu är problemet löst. Jag ringde Sony och fick veta följande: I meny 1:4 finns DRO/Auto HDR. Där ska inställningarna vara DRO=Auto och HDR=Auto. Efter den justeringen tar kameran åter enbart en bild. Jag måste av misstag kommit åt de här inställningarna. Men märkligt är ändå att det fungerar som det ska med FE 4/70-200.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar