Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R II - Focus magnifier+bright monitoring

Produkter
(logga in för att koppla)

beaivi

Aktiv medlem
Hei
Jeg har en Sony A7 R2 og et nattfokus problem.
Kan man ha kameraetinstillningene «focus magnifier» og «bright monitoring» aktivert på samme gang?

Altså se en delforstoring i okularet og samtidig få den stora ljusforstärkningen av motivet som gör det enklere å stille fokus mauelt på natten.

Mener jeg använde den kombinationen under hele nordlyssesongen i fjor.
Det kan jo väre så at Sony har tagit bort den muligheten i en firmware oppgradering, eller at jeg faktiskt minns fel.

Fotar med:
-Sony A7 R2
- firmware 3. 20
-Novoflex adapter for Nikon
-Sigma24mm f1,4 DG Art
-Kalla hender

Hilsen Jove i Kiruna.

Hei
Jeg har en Sony A7 R2 og et nattfokus problem.
Kan man ha kameraetinstillningene «focus magnifier» og «bright monitoring» aktivert på samme gang?

Altså se en delforstoring i okularet og samtidig få den stora ljusforstärkningen av motivet som gör det enklere å stille fokus mauelt på natten.

Mener jeg använde den kombinationen under hele nordlyssesongen i fjor.
Det kan jo väre så at Sony har tagit bort den muligheten i en firmware oppgradering, eller at jeg faktiskt minns fel.

Fotar med:
-Sony A7 R2
- firmware 3. 20
-Novoflex adapter for Nikon
-Sigma24mm f1,4 DG Art
-Kalla hender

Hilsen Jove i Kiruna.

Hej Jove!

Jag har inte en A7r II men väl en A7 II och de är mycket lika i dessa avseenden vad jag vet. Så jag har testat lite själv nu.

Jag tolkar det som om du har flera problem här. Det första är att du använder ett nonnative-objektiv med en dum adapter. Gör man det så fungerar inte EVF:en exakt som med native-objektiven.

Om man har ett native-objektiv så fungerar det så att EVF:en normalt blir mörkare om man bländar ned förutsatt att "Live View Display" är satt i "Setting Effects On". Vill man att sökaren inte ska visa effekten av en nedbländning/avspegla bländarval, så ändrar man bara samma funktion till "Effects On". Då kommer EVF:en kompensera för mörkret så att den alltid är så ljus den kan under givna förhållanden och inställning.

Om man har ett native-objektiv och kör det i MF-läge eller DMF (Direct Manual Focus) så får man även där ljusförstärkning om även när man kör i förstorningsläget "Focus aid" eller om du så vill "Magnifier". Men tyvärr, så får man inte det med en korkad adapter utan kommunikation med kamerahuset och ett tredjepartsobjektiv i min A7 II och det tror jag inte du får heller i din A7r II. Bländar man ner där så hjälper det ingenting med "Effects Off"

Kör man i DMF med ett AF-objektiv så räcker det dessutom att bara vrida på fokusringen för att man ska hamna i förstoringsläget automatiskt. Det är ofta jättebra - snabbt och bekvämt om man behöver kompensera om AF mot förmodan skulle behöva kompenseras, vilket normalt är helt onödigt då AF i dessa kameror är fantastiskt pålitlig och precis.

Så antingen skaffar du ett native-objektiv eller så får du fokusera fullt öppet med ditt adapterdumma alternativ och sedan blända ner när du satt fokus. Stativ gäller väl också antar jag.

Hoppas att jag inte missförstod dig.

Jag är inte helt säker på vad du menar med "den stora ljusförstärkningen"? Sten-Åke är inne på live effects off men jag undrar om det inte är fucus peaking du menar alltså den kontrastförstärkning som kan kombineras med focus assist. När det är mörkt blir focus peaking satt på "low" för svagt och kanske måste du ha på high vid samtidig förstoring eftersom det stjäl ytterligare ljus. Gå in på kugghjulet i menyn och till 2:3 för att ändra styrkan. Ibland kan det vara bra att ändra färgen också. Jag föredrar gult på natten och rött på dagen. Förstoringen når du med knappen C1. Tycker focus assist på Sonyn är suverän och saknar den mycket på min Nikon som å andra sidan har en grym autofokus till skillnad från Sonyn.

Senast ändrad:
Hej, jag har löst mina norrskensfokuseringsproblem genom att helt enkelt sätta skärpan på oändligt på dagen och märka ut var på avståndsskalan den optimala punkten finns.
Jag jobbar med Sony A6300 och ett Samyang 12 mm f/2,0 utan adapter och utan kontakt med kameran.
När jag hade A7 och Samyang 14 mm f/2,8 tejpade jag fast optiken på rätt ställe.
Med hjälp av fokus peaking är det enkelt att se när skärpan ligger på stjärnor, måne mm.

Bilagor

• Norr-W.jpg
    Norr-W.jpg
    57 KB · Visningar: 58
Underbart vacker bild - helt magisk!
Verkar som om du fått till det ordentligt!

Peakingen är peakingen och den kan ställas i tre steg.

Men det jag talar om är att undvika att EVF:en bländas ned lika mycket som objektivet ger vid nedbländning. Om man stänger av "Effects on" så kompenseras EVF:en och det blir ljusare och enklare att sätta skärpan vid den bländare man valt.

Har man "Effects on" så avspeglar EVF:en annars bländarens inställening. Stänger man av den känns EVF:en mer som en DSLR (alltid fullt öppen) i dagsljus och på kvällen blir den ljusare om "Effects" står i "off". En av de stora fördelarna med en bra EVF i förhållande till en optisk sökare är att det blir mycket enklare att sätta skärpan manuellt än med en mörk optisk sökare.

De som exv. har försökt använda manuella dumma Samyang-objektiv på Canon-kameror har vittnat om detta bl.a. i recensionerna över dessa objektiv här på FS. Bländar man ner med en helt manuell bländare som i Samyang-objektiven blir det ofta mörkt och svårt att sätta skärpan med enbart en vanlig mattskiva som hjälp.

Jo det är helt otroligt med ex-vis A7S den "ser" verkligen i mörkret! RII:an ger också en ljusare bild än vad ögat uppfattar men inte lika tydligt som 7S.

De som exv. har försökt använda manuella dumma Samyang-objektiv på Canon-kameror har vittnat om detta bl.a. i recensionerna över dessa objektiv här på FS. Bländar man ner med en helt manuell bländare som i Samyang-objektiven blir det ofta mörkt och svårt att sätta skärpan med enbart en vanlig mattskiva som hjälp.

Man kan ju faktiskt också använda LV på Canon precis som de flesta kameror. Det är så man sätter skärpan som bäst på natten.

/Stefan

Hej Jove!

Jag har inte en A7r II men väl en A7 II och de är mycket lika i dessa avseenden vad jag vet. Så jag har testat lite själv nu.

Jag tolkar det som om du har flera problem här. Det första är att du använder ett nonnative-objektiv med en dum adapter. Gör man det så fungerar inte EVF:en exakt som med native-objektiven.

Om man har ett native-objektiv så fungerar det så att EVF:en normalt blir mörkare om man bländar ned förutsatt att "Live View Display" är satt i "Setting Effects On". Vill man att sökaren inte ska visa effekten av en nedbländning/avspegla bländarval, så ändrar man bara samma funktion till "Effects On". Då kommer EVF:en kompensera för mörkret så att den alltid är så ljus den kan under givna förhållanden och inställning.

Om man har ett native-objektiv och kör det i MF-läge eller DMF (Direct Manual Focus) så får man även där ljusförstärkning om även när man kör i förstorningsläget "Focus aid" eller om du så vill "Magnifier". Men tyvärr, så får man inte det med en korkad adapter utan kommunikation med kamerahuset och ett tredjepartsobjektiv i min A7 II och det tror jag inte du får heller i din A7r II. Bländar man ner där så hjälper det ingenting med "Effects Off"

Kör man i DMF med ett AF-objektiv så räcker det dessutom att bara vrida på fokusringen för att man ska hamna i förstoringsläget automatiskt. Det är ofta jättebra - snabbt och bekvämt om man behöver kompensera om AF mot förmodan skulle behöva kompenseras, vilket normalt är helt onödigt då AF i dessa kameror är fantastiskt pålitlig och precis.

Så antingen skaffar du ett native-objektiv eller så får du fokusera fullt öppet med ditt adapterdumma alternativ och sedan blända ner när du satt fokus. Stativ gäller väl också antar jag.

Hoppas att jag inte missförstod dig.

Hei
Norrskensfoto er enklere en det meste: Kameraet står lydig som en hund på sitt stativ. Oftest er det öppen bländare som gjelder -en ting mindre å tenke på.
Men nu blir det riktigt nördigt. For å forstå det jeg nu skal prova å beskrive bör man helst ta med kameraet en tur ut på trappen en mörk kveld

Vel ute ställs kameraet om till nattfoto, typ 1 sek. Iso 3200. f1,4 eller nåt.
Få i gång «bright monitoring» (i menyen på 1-6) og bilden i sökaren ljusnar som en timelaps-soluppgång men får samtidig en enorm hakkig etterslepning. Närmast ett stort blurr.
Når man sen akviverer «focus magnifier» släcks «bright monitoring» ögonblickligen ner till et deppig höstmörker igjen.
Det er det siste som er mitt problem. Resten er en blandning av forutsettninger og utmaningar.

Jeg testet ditt forslag å endre «Live View Display» till «Setting Effects off» Bra forslag. En påminnelse om ikke å vere lat. Jeg har så langt alltid hatt den påslått . Sen vil nog jeg ha kontrollen setting Effects on gir for å se resultatet av mine inställningar.

Bare en tanke:
Med Sigma 24mm f1,4 öppen bländare på adapteren og «Setting Effects off» i Live View Display så blir det något lysere en om den står på on . Det samme hender med Sony 24-70 f2,8 GM påmontert og öppen bländare.
Men med tanke på innställningens navn Setting Effects så burde det vell ikke väre noen skillnad mellan Setting Effects off eller on ved maximal öppen bländare kan man tycka. ettersom det da ikke finnes noen «effect» av minskad ljusinsläpp fra bländaren at inkludera eller ekskludera i monitorvisningen?

PS:
Beklager sen respons. Fikk masse PS jobb, dattera ble syk og min sambo ble roadie for Kent.

Ibland vill jag koppla ur "focus magnification" vid manuell fokusering, går det?

Om man har nonnative-objektiv så är aktiveringen av "Magnifier"-läget en aktiv handling. Där är grundläget alltså avstängd. Man kan konfigurera vilken knapp man vill lägga den funktionen på om man vill ha den även med manuella objektiv. Men i min A7 II kan man dumt nog inte stänga av funktionen helt vilket är dumt. Man kan välja mellan 2 och 5 sekunder som den aktiveras när man sätter skärpan och "No limit" men alltså inte helt stänga av.

Om man har nonnative-objektiv så är aktiveringen av "Magnifier"-läget en aktiv handling. Där är grundläget alltså avstängd. Man kan konfigurera vilken knapp man vill lägga den funktionen på om man vill ha den även med manuella objektiv. Men i min A7 II kan man dumt nog inte stänga av funktionen helt vilket är dumt. Man kan välja mellan 2 och 5 sekunder som den aktiveras när man sätter skärpan och "No limit" men alltså inte helt stänga av.

Tack Sten-Åke! Ja du har också varit i den återvändsgränden ser jag.

Hei
Norrskensfoto er enklere en det meste: Kameraet står lydig som en hund på sitt stativ. Oftest er det öppen bländare som gjelder -en ting mindre å tenke på.
Men nu blir det riktigt nördigt. For å forstå det jeg nu skal prova å beskrive bör man helst ta med kameraet en tur ut på trappen en mörk kveld

Vel ute ställs kameraet om till nattfoto, typ 1 sek. Iso 3200. f1,4 eller nåt.
Få i gång «bright monitoring» (i menyen på 1-6) og bilden i sökaren ljusnar som en timelaps-soluppgång men får samtidig en enorm hakkig etterslepning. Närmast ett stort blurr.
Når man sen akviverer «focus magnifier» släcks «bright monitoring» ögonblickligen ner till et deppig höstmörker igjen.
Det er det siste som er mitt problem. Resten er en blandning av forutsettninger og utmaningar.

Jeg testet ditt forslag å endre «Live View Display» till «Setting Effects off» Bra forslag. En påminnelse om ikke å vere lat. Jeg har så langt alltid hatt den påslått . Sen vil nog jeg ha kontrollen setting Effects on gir for å se resultatet av mine inställningar.

Bare en tanke:
Med Sigma 24mm f1,4 öppen bländare på adapteren og «Setting Effects off» i Live View Display så blir det något lysere en om den står på on . Det samme hender med Sony 24-70 f2,8 GM påmontert og öppen bländare.
Men med tanke på innställningens navn Setting Effects så burde det vell ikke väre noen skillnad mellan Setting Effects off eller on ved maximal öppen bländare kan man tycka. ettersom det da ikke finnes noen «effect» av minskad ljusinsläpp fra bländaren at inkludera eller ekskludera i monitorvisningen?

PS:
Beklager sen respons. Fikk masse PS jobb, dattera ble syk og min sambo ble roadie for Kent.

Ta det lugnt" Ibland kör det ihop sig. Att ha "Effects on" är ofta jättebra då man ju i realtid ser hur inställningen påverkar exponeringen men det finns problem med den man bör vara medveten om. Jag har tyckt den varit rent olämplig exv. under dagtid när jag haft motiv med stora kontrastskillnader vid spotmätning för då blir man nästan yr i huvudet av skiftningarna i sökaren. Så den funkar väl bäst med "Multi"-mätning på.

Tack Sten-Åke! Ja du har också varit i den återvändsgränden ser jag.

Du har en poäng i det du skriver och ibland kan man ju reta sig på att man faktiskt tappar perspektivet när "Magnifiern" automatiskt går i gång. Det enda man kan göra i så fall är att ställa ned till 2 sekunder men 2 sekunder kan faktiskt vara för lång tid det med. Det här skulle Sony enkelt kunna fixa i nästa FW om de vill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar