Hej Jove!
Jag har inte en A7r II men väl en A7 II och de är mycket lika i dessa avseenden vad jag vet. Så jag har testat lite själv nu.
Jag tolkar det som om du har flera problem här. Det första är att du använder ett nonnative-objektiv med en dum adapter. Gör man det så fungerar inte EVF:en exakt som med native-objektiven.
Om man har ett native-objektiv så fungerar det så att EVF:en normalt blir mörkare om man bländar ned förutsatt att "Live View Display" är satt i "Setting Effects On". Vill man att sökaren inte ska visa effekten av en nedbländning/avspegla bländarval, så ändrar man bara samma funktion till "Effects On". Då kommer EVF:en kompensera för mörkret så att den alltid är så ljus den kan under givna förhållanden och inställning.
Om man har ett native-objektiv och kör det i MF-läge eller DMF (Direct Manual Focus) så får man även där ljusförstärkning om även när man kör i förstorningsläget "Focus aid" eller om du så vill "Magnifier". Men tyvärr, så får man inte det med en korkad adapter utan kommunikation med kamerahuset och ett tredjepartsobjektiv i min A7 II och det tror jag inte du får heller i din A7r II. Bländar man ner där så hjälper det ingenting med "Effects Off"
Kör man i DMF med ett AF-objektiv så räcker det dessutom att bara vrida på fokusringen för att man ska hamna i förstoringsläget automatiskt. Det är ofta jättebra - snabbt och bekvämt om man behöver kompensera om AF mot förmodan skulle behöva kompenseras, vilket normalt är helt onödigt då AF i dessa kameror är fantastiskt pålitlig och precis.
Så antingen skaffar du ett native-objektiv eller så får du fokusera fullt öppet med ditt adapterdumma alternativ och sedan blända ner när du satt fokus. Stativ gäller väl också antar jag.
Hoppas att jag inte missförstod dig.
Hei
Norrskensfoto er enklere en det meste: Kameraet står lydig som en hund på sitt stativ. Oftest er det öppen bländare som gjelder -en ting mindre å tenke på.
Men nu blir det riktigt nördigt. For å forstå det jeg nu skal prova å beskrive bör man helst ta med kameraet en tur ut på trappen en mörk kveld
Vel ute ställs kameraet om till nattfoto, typ 1 sek. Iso 3200. f1,4 eller nåt.
Få i gång «bright monitoring» (i menyen på 1-6) og bilden i sökaren ljusnar som en timelaps-soluppgång men får samtidig en enorm hakkig etterslepning. Närmast ett stort blurr.
Når man sen akviverer «focus magnifier» släcks «bright monitoring» ögonblickligen ner till et deppig höstmörker igjen.
Det er det siste som er mitt problem. Resten er en blandning av forutsettninger og utmaningar.
Jeg testet ditt forslag å endre «Live View Display» till «Setting Effects off» Bra forslag. En påminnelse om ikke å vere lat. Jeg har så langt alltid hatt den påslått . Sen vil nog jeg ha kontrollen setting Effects on gir for å se resultatet av mine inställningar.
Bare en tanke:
Med Sigma 24mm f1,4 öppen bländare på adapteren og «Setting Effects off» i Live View Display så blir det något lysere en om den står på on . Det samme hender med Sony 24-70 f2,8 GM påmontert og öppen bländare.
Men med tanke på innställningens navn Setting Effects så burde det vell ikke väre noen skillnad mellan Setting Effects off eller on ved maximal öppen bländare kan man tycka. ettersom det da ikke finnes noen «effect» av minskad ljusinsläpp fra bländaren at inkludera eller ekskludera i monitorvisningen?
PS:
Beklager sen respons. Fikk masse PS jobb, dattera ble syk og min sambo ble roadie for Kent.