Annons

Sony A7R beg i Tokyo, prisnivå?

Produkter
(logga in för att koppla)

glemmy

Aktiv medlem
Det blir en liten tur till Japan tidigt nästa år och tänkte direkt köpa en kamera att använda där, Sony A7R (eller möjligen A7, A7II eller vad det nu blir då).

När jag var där sist fanns ett fantastiskt begagnatutbud och priserna var riktigt bra (tittade mest på Canon och det var nog -30% jämfört med svenska begpriser, i varje fall på "mellanklass"-utrustning).

Men nu har jag försökt reka lite i förväg, och är inte jätteimponerad av priserna jag hittar på nätet.
http://shop.kitamura.jp/used/list.html?q=4905524958454&f[]=k3
Priser mellan 120-140k JPY =8300-9700 kr är ju ganska likt vad svenska priserna ligger på.

Någon som nyligen besökt någon butik i t.ex. Tokyo som har kollat in priserna lite mer noga för Sonys "fullformatare"?

Det blir en liten tur till Japan tidigt nästa år och tänkte direkt köpa en kamera att använda där, Sony A7R (eller möjligen A7, A7II eller vad det nu blir då).

När jag var där sist fanns ett fantastiskt begagnatutbud och priserna var riktigt bra (tittade mest på Canon och det var nog -30% jämfört med svenska begpriser, i varje fall på "mellanklass"-utrustning).

Men nu har jag försökt reka lite i förväg, och är inte jätteimponerad av priserna jag hittar på nätet.
http://shop.kitamura.jp/used/list.html?q=4905524958454&f[]=k3
Priser mellan 120-140k JPY =8300-9700 kr är ju ganska likt vad svenska priserna ligger på.

Någon som nyligen besökt någon butik i t.ex. Tokyo som har kollat in priserna lite mer noga för Sonys "fullformatare"?

Inte kollat Sony men annat i Tokyo, ingen prisskillnad som motiverar de sämre garantierna. (Och sen ska ju moms och ev tull betalas.)

Inte kollat Sony men annat i Tokyo, ingen prisskillnad som motiverar de sämre garantierna. (Och sen ska ju moms och ev tull betalas.)

Var i Tokyo för två år sedan, och var inga extrema skillnader i pris jämfört med här hemma. Några elektroniksaker kanske var runt 10% billigare, men inte såpass mycket att det oftast var värt att släpa hem på.

Det som var intressantast var dock snarare att köpa saker som inte finns att köpa här hemma. Beställde lite saker som jag gärna ville ha på amazon.co.jp, och som inte säjs på .co.uk, .de eller på .com.

Finns massvis med småbutiker i Akihabara, som är kul att gå runt i, men köpte mest prylar på Yodobashi Camera som har butiker över hela Tokyo (gick enkelt att få Tax-Free där).

Var också där för två år sedan och då tyckte jag det var riktigt fördelaktiga priser. 30% på många saker som sagt, både DSLR och objektiv. Men jag kanske hade väl ovanlig tur med det jag köpte.

Visst ska man betala moms och ibland tull när saker förs in i Sverige, men det kanske jag inte har tänkt att göra den här gången.

Var också där för två år sedan och då tyckte jag det var riktigt fördelaktiga priser. 30% på många saker som sagt, både DSLR och objektiv. Men jag kanske hade väl ovanlig tur med det jag köpte.

Jo, och det kan säkert även variera med att valutakursen för Yen går upp och ner i SEK. Vissa saker såg jag var 20-25% billigare, vissa gick på ett ut, och en massa saker som var kanske 10-15% billigare.

Tog kanske i lite i underkant för att TS inte skall bli besviken när han kommer dit. Sedan så handlade jag som sagt mest på de största butikerna (som Yodobashi Camera), och har hört att det är på de minsta butikerna i Akihabara som man kan göra lite bättre fynd.

Kikade lite på Nikon Df, som var helt nysläppt då, men den skiljde inte mer än ungefär 10-15%, och jag tycker inte den lilla marginalen är intressant med tanke på att Nikon inte står för support eller garanti hemma i Sverige då.

Det kunde säkert även ha att göra med att den var precis ny, och att alla butiker som hade den inne därför tog riktpris (den fanns inte heller i lager i småbutikerna).

Så kan ju hända att det ser betydligt bättre ut för andra produkter och att det är klart bättre med dagens kurser. Har för mig att tex för många objektiv så var det klart bättre priser på de där.

Oavsett detta; det var grymt kul att går runt och kika på alla coola butiker och saker som inte riktigt finns att köpa här hemma. En riktigt kul upplevelse i sig! :)

Sedan kan jag som sagt rekommendera att söka lite på japanska Amazon innan, så får man koll på vilka prylar som finns och ungefär till vilka priser (även om Amazon inte alltid är billigast).

Var för övrigt som sagt väldigt smidigt att beställa ifrån amazon.co.jp i förväg och skicka till adressen för mitt hotell i Tokyo. Gick hur smidigt som helst. När jag checkade in så upplyste de mig att två stora lådor ifrån Amazon hade anlänt till mig, och som de sedan levererade upp på rummet.

Hejsan, kan passa på och flagga för ett möjligt problem gällande kameror från just sony (och panasonic) i Japan. De brukar säljas med en mjukvara som bara tillåter japanska. Behärskar du inte språket kan det göra det lite komplicerat... För några enstaka kameramodeller finns det någon som fått in en mer tillåtande mjukvara, men jag vet inte hur det är med a7r (som jag själv använder), personligen skulle jag inte chansa på det.

Optik däremot, funkar finfint, har råkat få med mig 16-35/35/55 från Tokyo.

Ett litet tips också, åk ut till Nakano och gå till Fujiya Camera (www.fujiya-camera.co.jp). Där har du priser i linje med prissökartjänster (som www.kakaku.com), men även ordentligt med begagnat till bra priser. Listorna på begagnat har de även online om du vill titta i förhand. Ta med passet också, så kan du be att få slippa betala moms.

Var för övrigt som sagt väldigt smidigt att beställa ifrån amazon.co.jp i förväg och skicka till adressen för mitt hotell i Tokyo. Gick hur smidigt som helst. När jag checkade in så upplyste de mig att två stora lådor ifrån Amazon hade anlänt till mig, och som de sedan levererade upp på rummet.
Vad var poängen med det? Hade det inte varit smidigare att få grejerna levererade till Sverige direkt?

Vad var poängen med det? Hade det inte varit smidigare att få grejerna levererade till Sverige direkt?

Det gick inte att få godkänt att skeppa hem till Sverige. Iaf inte de elektronikprylarna och tillbehören som jag försökte beställa hem.

Kanske hade gått att ordna via någon tredjepartsadress/kurirservice, men hade blivit för krångligt (och dyrt sammantaget med frakt) för att det skulle vara lönt besväret och kostnaden.

Var saker som tyvärr inte gick att få tag på i Europa eller USA (alla Amazon-shoppar har lite olika sortiment); men å andra sidan inte heller speciellt dyrbara saker.

Eftersom jag ändå skulle till Japan så passade jag på att beställa när jag var där - vilket fungerade hur smidigt som helst att skicka till hotellet. Så jag blev väldigt nöjd i slutändan!

Så det var bara ett tips till de som skall dit ändå... Man flyger ju knappast till Tokyo bara för att kunna hämta upp några paket - isf måste man vara bra sugen på varorna om man gör det. :)

Var i Tokyo för två år sedan, och var inga extrema skillnader i pris jämfört med här hemma. Några elektroniksaker kanske var runt 10% billigare, men inte såpass mycket att det oftast var värt att släpa hem på.

Det som var intressantast var dock snarare att köpa saker som inte finns att köpa här hemma. Beställde lite saker som jag gärna ville ha på amazon.co.jp, och som inte säjs på .co.uk, .de eller på .com.

Finns massvis med småbutiker i Akihabara, som är kul att gå runt i, men köpte mest prylar på Yodobashi Camera som har butiker över hela Tokyo (gick enkelt att få Tax-Free där).
Vet du om man kan trycka på någon knapp för att få amazon.co.ja på engelska ?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar