Annons

Sony A7ii - Stabilisering + S-Log = Mums

Produkter
(logga in för att koppla)

Lobbamobba

Aktiv medlem
Har skaffat en A7ii.
Hade tidigare en A7 vilket var en mycket bra kamera. ATt kunna filma med gamla loppisobjektiv i fllfora var fantastiskt.

Tyvärr var codecen lite klen. Det löste de med den legendariska A7s som var lite för dyr för min smak.
När A7ii kom visste jag vis från mitt köp av en billig A7 att det är smartast att vänta. Nu kunde jag inte hålla mig läge utan det var dags.

A7ii har alltså fixat problemet med S-Log som är riktigt trevligt för videonördar som jag.
De har dessutom lagt till stabilisering!!!

Här är mitt första test av stabiliseringen och jag är mycket nöjd hittills.

https://www.youtube.com/watch?v=rR_LTsRT6JU

Kul att se hur bra stabiliseringen är. Jag har A7:an och saknar det ibland.
En sak som jag stör mig på med A7 är att största bländaröppning vid video är elektroniskt begränsad till 3.5. Är det samma på A7 II?
(Med helmanuella objektiv finns inte denna begränsning)

Kul att se hur bra stabiliseringen är. Jag har A7:an och saknar det ibland.
En sak som jag stör mig på med A7 är att största bländaröppning vid video är elektroniskt begränsad till 3.5. Är det samma på A7 II?
(Med helmanuella objektiv finns inte denna begränsning)

Den begränsningen hade jag inte med A7 och har heller aldrig hört talas om.
Kan du förklara lite mer vad du menar och vad som händer?

Det är väl bara A77 (och andra SLT) som har begränsad bländare? A7 med SLT-adapter beter sig säkert likadant dock.

Vad jag lyckats hitta så är det dessutom bara med en av fyra A till E adapters (LA-EA4).

Så svaret är definitivt nej, varken A7, A7s, A7s, A7ii eller A7rii har någon begränsning i bländaren.

Åh, så är det ju. Jag har ju bara detta bekymmer med LA-EA4 men visste inte att det satt i den. Jag har inget Fe-objektiv med bättre än 3.5 (förutom mitt manuella)
Tack för svar alla!
Nån dag skall jag sälja alla A-mount och adaptern och gå helt in på E-mount.

Åh, så är det ju. Jag har ju bara detta bekymmer med LA-EA4 men visste inte att det satt i den. Jag har inget Fe-objektiv med bättre än 3.5 (förutom mitt manuella)
Tack för svar alla!

Bra vi fick klarhet och jag lärde mig något nytt :)

Tack för svar alla!

Jag försökte sälja mitt Tamron A-mount makro som borde kunna intressera en del för ett par tusen för någon månad sedan men den marknaden är nog rätt död redan. Jag får nog ge bort mina gamla A-mounts till min son som har fått min A580. Orkar inte ens bry mig. Har inte ens fått ett skambud :-(, det brukar man ju alltid få annars tycker jag.

Men jag läste att det var några som betalade 3-4000 för något gammalt Minolta AF (om det var en ljusstark 85:a kanske). Jag undrar varför man köper sånt när det finns bättre grejor nu för E-mount från Sony och om det är för dyrt så kan man ju få en manuell E-mount Samyang 85/1,4 som är riktigt bra optiskt för 2500:-.

Jag undrar varför man köper sånt när det finns bättre grejor nu för E-mount från Sony och om det är för dyrt så kan man ju få en manuell E-mount Samyang 85/1,4 som är riktigt bra optiskt för 2500:-.

Eller Nikon fattning så kan man använda den på Sony, Panasonic, Samsung, Canon, Nikon, Fuji, Bolex, Blackmagic osv.

Jag försökte sälja mitt Tamron A-mount makro som borde kunna intressera en del för ett par tusen för någon månad sedan men den marknaden är nog rätt död redan.
Det jag tycker mig se är att begagnatmarknaden överhuvudtaget är rätt död nu, oavsett märke. Hänger högst sannolikt ihop med att även marknaden för försäljning av nya kameror har krympt under de senaste 2-3 åren. Det är väl bara A7:eek:rna som ökar f.n. ... Såg en statistikuppgift för två månader sedan där Sony E-mount hade ökat till 60% av den spegellösa marknaden.

S-log2 ser verkligen ut att kunna göra STOR skillnad. Kul att Sony har stoppat in denna möjlighet även i sin lilla RX100 IV. :)

Ja om det går så bra för A7:eek:rna och som det gjort med A6000, så borde väl en del vara intresserade av A-mount med adapter. Det är ju en hyfsad lösning trots allt och det finns ju fortfarande en del hål i E-mountutbudet även om det hela tiden förbättras.

Men det är väl allt färre som ser någon mer lysande framtid för A-mount antar jag. Däremot kan ju nya A7 II och A7r II med sina förbättrade AF-system och bildstabilisering verkligen bli intressanta för de som exv. tröttnat på att vänta på att Canon ska komma med något bättre på sensorfronten. Vill man få tillgång till FF med bättre DR än Canon-husen ger, så kan nog A7:eek:rna attrahera en del som ju bara har att skaffa en adapter för att komma på banan.

Även de som kör A-mount behöver inte längre vara hänvisade till en Sony 2 eller 4 adapter för att få fasdetekt-AF och mikrojustering. Det går lika bra med den billigare 3:an som ju inte har någon ljusstjälande spegel i ljusgången.

ND-filter är en lösning.

Sedan kan man förstås låta Sony jobba på att utveckla det hela. ISO 3200 gällde för A7S, men A7R II klarar ISO 800-3200 med S-log2, ifall jag inte missminner mig.

Det är väl bara A77 (och andra SLT) som har begränsad bländare? A7 med SLT-adapter beter sig säkert likadant dock.
Detta är ingen generell begränsning, som många har fått för sig..På A77 finns den enbart när man kör med 12 bild/sek samt med AF-C. Då ställs bländaren in på 1:3,5 (eller största möjliga om objektivet är ljussvagare). Väljer man autofokus AF-S eller manuell fokus kan man välja bländare fritt.

Kör man med 3 eller 8 bild/sek finns inga begränsningar heller, vare sig man kör i AF-C eller AF-S. Ska dock tillägga att när jag har kört med seriebildstagning så har jag bara blåst på med 1:3,5, så jag har inte praktiskt provat de övriga alternativen.

Har inte kört mycket video, och då enbart med manuell fokus. Man kan välja vilken bländare man vill i det läget.

Eftersom tråden handlar om video pratade jag om begränsningar just när kameran används för det. Begränsningen finns endast vid filmning med autofokus, och ingen har påstått något annat.

Hehe, OK, men jag påstår ju att begränsningen till bländare 1:3,5 finns även vid stillbildsfoto (i alla fall med A77 och A77 II), fast enbart vid 12 bild/sek och då enbart vid kontinuerlig autofokus.

Du har ju använt E-mountkameror avsevärt mer och betydligt senare än vad jag har, så hur det funkar vid video har du rimligen avsevärt mycket bättre koll på. Vet inte ens om jag har filmat någon enda gång överhuvudtaget med min gamla NEX-kamera.

F.ö. dinns det gott om folk som har skrivit att bländaren alltid är begränsad till 1:3,5 i alla lägen med A77, även om det inte var så du menade med ditt inlägg.

Man får väl utgå från att det finns tekniska skäl för att denna begränsning finns, som att detta är den bästa kompromissen med den för tillfället tillgängliga tekniken.

Det är möjligt hörrni, men det finns ingen sådan begränsning i något läge.
Ivartfall in i en tråd om A7 eller A7ii.

Intressant.

Bara så att jag har fattat dig rätt, du har alltså kunnat konstatera att med A7/A7 II så går det vid videofilmning att välja antingen AF-S eller AF-C, samt att det går att ställa in godtyckig bländare i vilket som helst av dessa båda lägen, och inte inte enbart med MF valt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar