richardk
Aktiv medlem
Skulle skaffa ett rengöringskit för sensorn för min a7ii idag och fick då höra från affären att för a7ii säger Sony att kameran skall lämnas in på serviceverkstad för rengöring av sensorn, inga garantier gäller tydligen om man varit där själv och försökt göra rent. Tydligen skall sensorn vara extra känslig på a7 serien . Om det skulle vara själva sensorn eller upphängningen av sensorn kunde ingen svara på. Sony support sa ungefär samma sak när jag ringde men kunde inte heller ge någon förklaring till varför just a7 skulle vara känsligare än nåt annat.
Så, undrar, hur gör ni? Och om ni gör rent själva, vad använder ni för grejor? (Såg nånstans på nätet att val av rengöringsmedel kunde vara kritiskt för a7 sensorn, endast något medel skulle vara godkänt av Sony). Och gäller dessa restriktioner för alla a7 modeller eller bara a7ii?
- Hade jag vetat det här innan införskaffande av kameran är det tveksamt om det blivit nån a7:a. Betala 800-1000 kr varje gång man ska göra ren sensorn känns bara löjligt!
Så, undrar, hur gör ni? Och om ni gör rent själva, vad använder ni för grejor? (Såg nånstans på nätet att val av rengöringsmedel kunde vara kritiskt för a7 sensorn, endast något medel skulle vara godkänt av Sony). Och gäller dessa restriktioner för alla a7 modeller eller bara a7ii?
- Hade jag vetat det här innan införskaffande av kameran är det tveksamt om det blivit nån a7:a. Betala 800-1000 kr varje gång man ska göra ren sensorn känns bara löjligt!