Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77V

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan-55

Medlem
Hej
Hur fungerar GPSén, Får jag koordinaterna på kortet (står koordinaten tillsammans med tid,bländare) i fotoprogrammet)?
Det står att jag även skall få det på karta, hur mycket kostar det att få en baskarta till datorn.
Drar det extra batteri?

Tackar för hjälp
Stefan Larsson

Hej
Hur fungerar GPSén, Får jag koordinaterna på kortet (står koordinaten tillsammans med tid,bländare) i fotoprogrammet)?
Det står att jag även skall få det på karta, hur mycket kostar det att få en baskarta till datorn.
Drar det extra batteri?

Tackar för hjälp
Stefan Larsson

I bildfilen, .arw eller .jpg, så lagras också metadata enligt en standar som heter EXIF där sådant som kameramodell, bländare slutartid, brännvidd, inställningar osv. Lagras. Använder du A77 me gpsen påslagen så lagras även koordinaterna där.

Högerklicka på en bild i utforskaren i Windows och välj egenskaper så kan du se all sådan information.

Det finns många program som kan läsa den här informationen, inklusive enkla gratisprogram som kopplar visar platsen på google maps eller google earth och de flesta nyare bildsorteringsprogrammen, tex sorteraren i Adobe PS Elements, eller Lightroom 4 kan direkt visa var bilden togs.

Jag har ingen A77 själv så andra som har får fylla i med fakta, men det medföljande programmet Sony Picture motion browser borde kunna visa bilderna ihop med karta.

Ja, gpsen drar ström såklart. Känns dock som trevlig information att ha, så det är värt att ha den påslagen. Komplettera med ett extra batteri att ha med vetja. Är bra ändå.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar