Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77 & NEX 6 med trådlös blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Barkismats

Aktiv medlem
Jag har ett (eller kanske flera) problem som jag ska försöka formulera.

Jag har i dag som rubriken anger en Sony A77 och till den en Minota program flash 5600 HSD. De fungerar tillsammans med trådlös blixtstyrning med hjälp av den inbyggda blixten. I andra trådar har det pratats om att den trådlösa blixtstyrningen fungerar sämre i Sonys SLT modeller, men det är inte det som är mitt problem just nu.
Jag har också en NEX 6. Den fungerar inte trådlöst med minoltablixten. När jag läser i manualen, söker på Sonys hemsida och i fotosidans forum hittar jag väldigt lite info om hur det förhåller sig.

Nu till själva problemet.
Jag har behov av en extra blixt för att kunna styra två blixtar trådlöst med A77, men jag skulle gärna vilja kombinera detta med att ha en blixt som fungerar på, och helst trådlöst tillsammans med NEX 6. Sonys HVL-43M har en blixtsko som passar på NEX 6 och den går att använda trådlöst, MEN fungerar den tillsammans med A77 och Minoltablixten?
Kan man överhuvud taget använda den innbygda blixten i NEX 6 för att styra trådlöst?
Kan det vara så att med en passande blixt i blixtskon på nexen kan den styra minoltablixten?

Är det alltså värt de extra tusenlapparna för en HVL-43M eller är det bättre att köpa en äldre 42AM begagnad och strunta i blixt till nexen?
Blir inte riktigt klok på detta.

Hur ofta ska du använda två blixtar? Måste du ha TTL-Styrning?

Om du bara behöver en manuell slav kan det bli väldigt billigt.

Inlägget skrivet med mobil

Jag har ingen aning om hur ofta jag kommer använd två blixtar, men känner mig inte bekväm med att "krångla" med manuell blixt.

Som du redan upptäckt så kan NEX:arnas inbyggda blixtar ej styra externa blixtar trådlöst. Vet inte ifall du redan fått klart för dig hur du kan göra, men för säkerhets skull.

Det finns en liten och lätt blixt (120 g) framtagen för just detta ändamål - HVL-F20M (den kan användas även på A99, som ju saknar inbyggd blixt). Med denna blixt kan din NEX-6 trådlöst styra din Minolta 5600 D(HS) samt alla andra modeller av Sony Alpha-blixtar. Du kan samtidigt styra hur många du vill, har plats för eller har råd med. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar