Annons

Sony A77 kamerafel

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Jag har köpt ett härligt gammalt objektiv, ett Meyer-Optik Görlitz Orestor 135mm f/2,8 med 19 bländarlameller så det blir helt runda oavsätt val av bländare. Till det har jag köpt en m42-adapter med AF-confirm som är programmerad med 135mm 2,8.

Till problemet. Ofta (ca en av tre) när jag exponerar så står det kamerafel i displayen och jag måste stänga av kameran. Jag har ställt kameran på MF och att det ska gå att exponera utan objektiv.

Jag har testat objektivet och adapter på en A33, då fungerar det utan kamerafel.

Är det någon som har någon ide om vad det kan vara?
 
Jag har köpt ett härligt gammalt objektiv, ett Meyer-Optik Görlitz Orestor 135mm f/2,8 med 19 bländarlameller så det blir helt runda oavsätt val av bländare. Till det har jag köpt en m42-adapter med AF-confirm som är programmerad med 135mm 2,8.

Till problemet. Ofta (ca en av tre) när jag exponerar så står det kamerafel i displayen och jag måste stänga av kameran. Jag har ställt kameran på MF och att det ska gå att exponera utan objektiv.

Jag har testat objektivet och adapter på en A33, då fungerar det utan kamerafel.

Är det någon som har någon ide om vad det kan vara?

Om du har en AF-confirm adapter så ska du inte behöva "Utlösning utan objektiv".

Det finns ändringar i protokollet med A77 jämfört med tidigare modeller och din AF-confirm är tydligen inte kompatibel med det. Sigma råkade ju ut för samma sak med deras HSM-objektiv som behövde återkallas och uppgraderas i firmware för att de skulle funka med A65 och A77.

AF Confirm-chip har inte alls samma backup som en välkänd objektivtillverkrre, så att hoppas på att få en uppgradering av den är inte lönt. Bara att gilla läget och vara glad att det funkar åtminstone ibland med andra ord.


/Mats
 
Det är säkert någon kompabilitets problem som Mats skriver.
Det som är lite skumt är att det funkar med A33, hade inte den också problem med sigma objektiven??
Eller kanske de har utökat "protokollet" så det gäller fler objektiv.
Har du provat att det funkar på A33 efter du använt den på A77??
Kan kanske vara glapp i kontakterna. Att de inte sitter riktigt 100% rätt så om du vrider lite på bajonetten/objektivet så funkar det ibland??

Har kört mycket med adapter och bälg. Men då använt exponera utan objektiv. Har funderat på chip.
Kanske värt att googla om det finns problem??
 
Det som är lite skumt är att det funkar med A33, hade inte den också problem med sigma objektiven??

Det har varit två problem.

Det första som gällde A55 och A33 var ett mekaniskt problem med att bländarstyrningen rörde sig för långt och kunde fastna på Sigma-objektiv. Det gäller alla Sigma-objektiv för alla SLT-kameror.
http://www.sigma-photo.co.jp/english/news/info_100910.htm

Det finns också ett nyare som är programvarurelaterat och enbart gäller de Sigma-objektiv med HSM AF-motor i kombination med A65 och A77.
http://www.sigmaphoto.com/news/noti...pha65-owners-using-sigmas-sony-fitting-lenses

Mitt fina Sigma 70/2,8 Macro som är till salu till ett väldigt bra pris är givetvis åtgärdat för detta :)

Om det är problem så går det ju alltid att pilla bort AF confirm-chipet. Det behövs ju knappast på A77 då fokus peaking ju är en betydligt bättre confirm än den där lilla gröna lampan.



/Mats
 
Mats, det kan vara så att protkollet på A65 och A77 är ändrat så att AF-confirm inte fungerar.

Efter en del googlande så hittade jag en tråd på Flickr som beskriver samma problem på A65. Senare i tråden skriver han att man måste ha kameran inställd på samma bländare som chippet är programmerat till. Jag får testa det i morgon.
http://www.flickr.com/groups/sony-dslr/discuss/72157628094893482/

Det är säkert någon kompabilitets problem som Mats skriver.
Det som är lite skumt är att det funkar med A33, hade inte den också problem med sigma objektiven??
Eller kanske de har utökat "protokollet" så det gäller fler objektiv.
Har du provat att det funkar på A33 efter du använt den på A77??
Kan kanske vara glapp i kontakterna. Att de inte sitter riktigt 100% rätt så om du vrider lite på bajonetten/objektivet så funkar det ibland??

Har kört mycket med adapter och bälg. Men då använt exponera utan objektiv. Har funderat på chip.
Kanske värt att googla om det finns problem??

Ja den är testad på A77 först sedan på A33. Ev glapp har jag inte tänkt på, får testa det.

Om det är problem så går det ju alltid att pilla bort AF confirm-chipet. Det behövs ju knappast på A77 då fokus peaking ju är en betydligt bättre confirm än den där lilla gröna lampan.
/Mats
Jo det går ju pilla bort eller tejpa över kontakterna. Men har inte antiskak nytta av att känna till brännvidden?
Trist när man fixat ett chip som programmerats till 135mm 2,8 och man väntat två månader på det (första frakten försvann) så fungerar det inte som tänkt.
 
Efter en del googlande så hittade jag en tråd på Flickr som beskriver samma problem på A65. Senare i tråden skriver han att man måste ha kameran inställd på samma bländare som chippet är programmerat till. Jag får testa det i morgon.
http://www.flickr.com/groups/sony-dslr/discuss/72157628094893482/



Jo det går ju pilla bort eller tejpa över kontakterna. Men har inte antiskak nytta av att känna till brännvidden?
Trist när man fixat ett chip som programmerats till 135mm 2,8 och man väntat två månader på det (första frakten försvann) så fungerar det inte som tänkt.

Visst borde anti skak fungera med chip det är ju ända orsaken till chip. (AF confirm i all ära men peaking och sökarförstoring duger)

Skulle kunna vara ett datorfel. Vad kör du för program A,S,P. Tror kameran att du kör bl 4 och objektivet rapoterar 2,8 borde det kunna bli fel.
 
Men har inte antiskak nytta av att känna till brännvidden?

Jo, självklart är det så. Tänkte inte på det.
Det är ju den absolut största nyttan med ett sådant chip på A77.

Trist när man fixat ett chip som programmerats till 135mm 2,8 och man väntat två månader på det (första frakten försvann) så fungerar det inte som tänkt.

Jag förstår det.
Kan du kolla med chip-leverantören om de känner till problemet?
Det kanske finns en lösning med uppgraderat chip.
Om det är ett kompatibilitetsproblem så borde du inte vara ensam om det.


/Mats
 
Skulle kunna vara ett datorfel. Vad kör du för program A,S,P. Tror kameran att du kör bl 4 och objektivet rapoterar 2,8 borde det kunna bli fel.

Jag är ganska säker på att jag använde A. Idag testade jag igen och tog ca 10 bilder utan problem, det spelade heller ingen roll vilken bländare jag ställde på kameran. Men när jag ställde kameran på P så blev det kamerafel efter två bilder.

Jag förstår det.
Kan du kolla med chip-leverantören om de känner till problemet?
Det kanske finns en lösning med uppgraderat chip.
Om det är ett kompatibilitetsproblem så borde du inte vara ensam om det.

/Mats
Det är förvånansvärt svårt att hitta någon som skriver om det på nätet.
 
Men när jag ställde kameran på P så blev det kamerafel efter två bilder.

.

Kör på A. Du väljer bländare manuellt och kameran väljer tiden??
P är ju ingen mening då kameran inte kan ställa in bländaren och passa det med tiden, då tycker ju kameran att det blir fel. Inte så konstigt tycker jag??
 
Kör på A. Du väljer bländare manuellt och kameran väljer tiden??
P är ju ingen mening då kameran inte kan ställa in bländaren och passa det med tiden, då tycker ju kameran att det blir fel. Inte så konstigt tycker jag??

Jag ska använda A eller M, P använde jag igår för att se om det gick att framkalla kamerafel. Jag får testa vidare i helgen när jag har mer tid.
 
Du kommer säkert finna att "felet" beror på detta. När kameran inte kan ställa in bländaren, så kan man förstås INTE använda P eller A, som kräver detta.

M-läget kan man alltid använda, och oftast A (det finns dock enstaka kameramodeller där den senare möjligheten är borttagen).
.
 
Qué

Himla konstigt.
Skulle stacka lite bilder idag så jag monterade på bäljen (en med M42 adapter utan chip)
Efter ett kort klagade kamran på att objektivet inte passade och att det gick att ställa in i menyerna att det skulle gå??
Har inte hänt innan?
Har kamran på "exponera utan objektiv"
Gick att "återställa" genom ett tryck på utlösaren?

Tror man på konspirations teorier tror man ju att det är något tidsprogrammerat???
 
Hej
Hittade felet på min.
Det var så att M42 gängan var lite långt in monterad så den gick emot bländar makaperen ibland så då trodde kameran att det var ett annat objektiv på. Det var också skummt för ibland funkade det massor av gånger ibland inte alls utan det kom upp ett varningsmedealande om att objektivet ej var kom
Fixade detta med ett litet mellanlägg
 
Jag har tagit 20-30 bilder till utan kamerafel. Nu har jag skaffat en M42-adapter utan chip så jag kan testa utan också.
 
Det kan vara något så enkelt som bajonettlåset som kanske inte går in ordentligt. då kan det bli såna här konstiga fel på en del kameror, särskilt när man använder en adapter som inte passar precis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.