Annons

Sony a700

Produkter
(logga in för att koppla)

Spectre

Aktiv medlem
Hejsan forumfolk.

Jag har en liten undran.
Nu har jag en Minolta 7000i, analog kamera då.
Jag har stora funderingar att köpa en Sony a700, då objektiv, blixt fungerar på denna kamera.

Jag skulle gärna vilja höra vad Ni har för åsikt om den.
Mitt intresse är rent Amatörmässigt så. men även möjlighet att kunna ta Bra bilder åxå.

Min första val innan jag fick veta att objektiven passade var canons d450 lr nikons d70.

Då jag sparar en del slantar genom att köpa sonys kamera... så..

Vore Väldigt tacksam för svar/kommentarer.

Mvh
Micke

Har Du redan glas till den - köp-köp-köp-köp. Se till att få version 4 av firmware i kameran.

Hejsan!

När jag köpte min Sony a300 så stod valet mellan a300,a350 och a700!
Jag valde a300 då jag tycker den ger mäst valuta för pengarna!
Jag tror inte att du får bättre bilder med a700an om du inte har
den senaste svindyra objektiven till den!

Hejsan!

OJOJ!! Det var 2st Snabba svar, det hade jag inte räknat med!
Tack till er båda :))

350 tittade jag på först, en av orsakerna till mitt ev. val av a700 är dels att det finns fler packningar i hela kameran. Då jag dels vill använda kameran när jag hoppar fallskärm. Då kondens mm Kan vara lite mer än på marknivå.
De 2 objektiv jag har Nu är Minolta original, 1 100-300mm 4,5(32)-5,6 & standardobjektivet 35-80 4(22)-5,6.

Någon gång har jag även tänkt att införskaffa ett vidvinkelobjektiv.. dock lite dyra :(

Tack igen för tipsen :D (fler får ju gärna kommentera)
Tack på förhand

//Micke

Hejsan!

Jag valde A700 för sökaren, PC-kontakten, snabbheten och i viss mån vädertätningen. Håller helt med dig om att ingen kan se skillnad på en bild tagen med A300 eller A700. A300/350 ger väldigt mycket för pengarna.

Vad har du för blixt? För full funktion krävs HS(D) blixtarna 2500, 3600, 5600 eller Sonys egna. Det finns även en Sigma som fungerar.

Hej igen.

Jag har en 2500 blixt.
Jag var inne i Sony-butiken och fick prova allt så det funkade som det skulle :D och det gjorde det!

...använda kameran när jag hoppar fallskärm...

Då händer det mycket på några sekunder och då kan snabbheten hos A700 vara värdefull, å andra sidan kanske live-view är en fördel i fartvinden för att hitta rätt utsnitt snabbt. En A700 med live-view och filmfunktion är vad vi vill ha!

Undrar hur bra antiskaken funkar i fritt fall *s*

...
Min första val innan jag fick veta att objektiven passade var canons d450 lr nikons d70.
...
Jag har själv använt Canon 400D en del (det är bara smärre ändringar till efterföljaren 450D). Detta är en mycket enkel instegskamera - och det skiljer en värld mellan den och Sony A700! Nikon D70 är en äldre modell, men är ändå ett steg bättre än 450D. Dock når den inte upp till det segment där A700:an ligger.

Jag har själv använt Canon 400D en del (det är bara smärre ändringar till efterföljaren 450D). Detta är en mycket enkel instegskamera - och det skiljer en värld mellan den och Sony A700! Nikon D70 är en äldre modell, men är ändå ett steg bättre än 450D. Dock når den inte upp till det segment där A700:an ligger.

Bugar o bockar för alla ord!

Nikons D70 & Canons 450 tittade jag på innan jag hörde minolta var kompatibelt.
Men vad jag förstår så är iaf Sonys a700 något bra iaf.
Så jag lär inte bli besviken.

(när ja tittade på nikon o canon så gillade jag inte fattningen på nikons, för handen.. stämde inge bra. vart "obekväm" så hade jag inte fått upp ögonen för sonys så hade de blivit canons 450.)

...
De 2 objektiv jag har Nu är Minolta original, 1 100-300mm 4,5(32)-5,6 & standardobjektivet 35-80 4(22)-5,6.
...
Är båda två svarta? De är i så fall lite bättre än sina silverfärgade kusiner, men räkna inte med några underverk med dem. De kommer att få Dig att gråta blod ibland, men Du kommer igång fort med dem.

På sikt bör Du ersätta dem med något bättre saker - 35-70/4 och 70-210/4 är två mycket bra äldre objektiv.

Hej
Har precis bytt upp mig från en Konica-Minolta 5D till en Sony alfa 700 och nu förstår jag att det är skillnad på en "instegsmodell" och en "semiproffs-modell". Sökaren, slutaren, slutarens ljud, bildskärmens storlek och höga upplösning, vädertätade knappar, autofokusens hastighet och noggranhet, programvara, fjärrkontroll, röd autofokusbelysning om det behövs och det inte är avstängt, ögon-aktivering, und so weiter, ja allt känns på något vis mycket mer genomarbetat och kvalitetsmässigt. Har ingen Sony alfa 350 att jämföra med, så i förhållande till den kan jag inte uttala mig, men intyga kvalitetskänslan för Alfa 700 ut i fingerspetsarna det kan jag. Firmware version 4 finns på Sonys hemsida. Bara att ladda hem och uppgradera kameran. Alfan 700 var alltså mkt bättre än jag vågat hoppas på.

Är båda två svarta? De är i så fall lite bättre än sina silverfärgade kusiner, men räkna inte med några underverk med dem. De kommer att få Dig att gråta blod ibland, men Du kommer igång fort med dem.

På sikt bör Du ersätta dem med något bättre saker - 35-70/4 och 70-210/4 är två mycket bra äldre objektiv.

Hejsan.

Japp, dom är båda svarta.
100-300 objektivet har även en "knapp" på sidan som låser fokuseringen.
Någon dag har jag tänkt att köpa ett Bättre objektiv.
Har dock åxå tänkt att se till att få med ett standardobjektiv från Sony när ja köper den.. finns 2 o välja på.. dock så skiljer det 4000:- så blir den billigare..

..... Firmware version 4 finns på Sonys hemsida. Bara att ladda hem och uppgradera kameran. Alfan 700 var alltså mkt bättre än jag vågat hoppas på.

Hmm låter ju bra det, kommer jag inte bli så besviken då iaf :D
fast allt är bättre än det jag har nu så *L*

Hade Nikon D70 innan jag bytte till Sony och skaffade en A100 som jag körde i två år innan jag sedan skaffade A700. Båda uppgraderingsstegen var klara förbättringar över det tidigare, så förstår inte riktigt hur D70 ens kommit med i jämförelsen.

Canon 450D är väl också mer en instegskamera och kanske lämpligare att jämföra med Sonys A200/A300, och inte i samma klass med A700.

Hejsan.

Japp, dom är båda svarta.
100-300 objektivet har även en "knapp" på sidan som låser fokuseringen.
Någon dag har jag tänkt att köpa ett Bättre objektiv.
Har dock åxå tänkt att se till att få med ett standardobjektiv från Sony när ja köper den.. finns 2 o välja på.. dock så skiljer det 4000:- så blir den billigare..

Var inte snabb i avpoletera din gamla optik..... Det finns klart bra gamla 100-300 minoltaoptiker. Så den kan vara mycket bra optik du har redan beroende på vilken av dom olika du har...Här är två exempel på optiker du inte lär bli besviken på. Har du nu tur så är det någon av dessa du har kanske..Dessutom hoppar du ju i fint ljus antar man.. Så därmed är ljuskänsligheten inte nått problem heller...

http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=65

http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=63

Även 35-80 optik finns det med mycket bra prestanda.. Så kolla mer på Dyxum så ser du mer info....Med lite tur har du redan bra optik...

Och välj A700..
Ett skäl är att skärmvisningen i A300 är lite svår att se i ljusa miljöer såsom ofta skärman kan vara .. Så man får skugga skärmen.. Vilket är svårt gissar jag vid fritt fall..

Sedan är väl fallskärmshopp att anse såsom "rätt tuff" miljö att vistas i ...

Så du får sedan lägga ut bilder från dina hopp så vi som knappt törs oss upp för en kulle kitlas av dina bilder....

Senast ändrad:
Sakta nu - jag ville bara ha verifierat att de inte var silverfärgade - då hade rekommendationen ite varit "på sikt byta" utan KASTA.

.Här är två exempel på optiker du inte lär bli besviken på. Har du nu tur så är det någon av dessa du har kanske..Dessutom hoppar du ju i fint ljus antar man.. Så därmed är ljuskänsligheten inte nått problem heller...

http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=65

http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=63

Sedan är väl fallskärmshopp att anse såsom "rätt tuff" miljö att vistas i ...
Så du får sedan lägga ut bilder från dina hopp så vi som knappt törs oss upp för en kulle kitlas av dina bilder....

Hej igen o tack för länkarna... såg dock att det länkarna visade var APO linser.. är Inte det ja har.. Tyvärr *L hade ju varit trevlig! *L Men såg jag rätt så är Ena 100-300mm den jag har.
med solskydd o allt så.. Tack för länkarna igen :D
Själva fallskärmshoppningen i sig kan ju variera i väder mm så..
beror ju vad man väljer att hoppa i så :))

Sen ska jag ju försöka lägga ut några bilder :)) alltid kul o få höra andras kommentarer :))

(började ju bra att gå med här :D )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar