ANNONS
Annons

Sony A700 och kompabilitet till studioblixtar/radiosändare

Produkter
(logga in för att koppla)

J Tjerneng

Aktiv medlem
Jag planerar inköp av lite studioutrustning som jag hade tänkt skulle funka med Sony a700. Den får även gärna funka med a100, eftersom jag tänkt behålla den som en trevlig reservkamera.

Det jag är ute efter är alltså studioblixtar med tillbehör och radio/IR-sändare som är kompatibla till Sony. När jag tittat runt har jag hittat flera alternativ, där det dock alltför ofta dykt upp raden "Inte kompatiblel med Minolta/Sony Alpha" eller något i den stilen...

Någon som kan rekommendera något? Budgeten ligger på 7000-9000 kronor totalt för hela paketet (2 blixtar, sändare, stativ, softbox etc)

Sony a700 nehöver ingen radiotrigger alls. Använd den interna blixten som trigger, ställ blixtstyrning till <Manuell> och styrkan till <"Lagom lågt">. Detta förutsätter att Du skaffar blixtar med inbyggd slavcell, men det tror jag de flesta har i dag.

tannler skrev:
Sony a700 nehöver ingen radiotrigger alls. Använd den interna blixten som trigger, ställ blixtstyrning till <Manuell> och styrkan till <"Lagom lågt">. Detta förutsätter att Du skaffar blixtar med inbyggd slavcell, men det tror jag de flesta har i dag.

Ok, det är ju också ett alternativ. Men är det inte irriterande att den interna blixten också skjuts av då? Jag förstår ju att det inte får så stor effekt på bilden om den lilla interna, dessutom med nedsatt styrka, kombineras med två kraftiga studioblixtar, men ändå. Jag brukar iallafall instinktivt kisa när den interna blixten kommer, även när jag satt ner effekten, vilket jag inte brukar göra av studioblixtar. Det är som om det vore något psykologiskt, så det kanske bara är jag? ;-)

Och den inställningen går väl inte att göra på a100, eller har jag bara inte hittat den?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto