Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7 IBIS

Produkter
(logga in för att koppla)

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
från v2 av A7-serien (men även A6500) har Sony försett sina kameror med IBIS (In Body Image Stabilization) vilket sägs ge antiskakstabilisering på 4-5 steg.

För att kameran skall begripa vilken brännvidd objektivet har för icke original FE optik måste man ställa in denna i menyerna, MEN...

Frågor:
1. Om man använder en FE original zoom kommer då IBIS att uppdateras till rätt brännvidd då man zoomar?
2. Om man använder (och aktiverar) antiskak i optiken OCH även IBIS råder det delade meningar huruvida den ena eller andra gäller, somliga menar BÅDE OCH, dvs. summan av båda.
3. Kan man anta att IBIS brännvidden automatiskt ställs korrekt med original FE fast optik? Och isf. hur ser man det?

Jag tror att man absolut kan utgå ifrån att alla sonys FE objektiv kommunicerar med kamerans IBIS, oavsett om det är fasta eller zoom.
Jag tror dessutom att alla objektiv som är gjorda för sony FE av tredjepartstillverkare, och som kommunicerar elektriskt med kameran och känns igen av den också får rätt brännvidd inställd för IBIS.

Sättet man kan se att IBIS fungerar är så vitt jag vet att prova på långa slutartider med på- respektive avslagen IBIS.

När det gäller stabiliseringen i sonys egna objektiv så samarbetar de med kamerans stabilisering. Hur det förhåller sig med stabilserade objektiv från andra tillverkare har jag ingen aning om.

Jo, originaloptik brukar inte vara några problem på kameror med IBIS. Brukar ställa in sig optimalt helt automatiskt.

Tredjepartsobjektiv och adapterade objektiv kan däremot variera rätt mycket, och är betydligt osäkrare (varierar från fall till fall).

från v2 av A7-serien (men även A6500) har Sony försett sina kameror med IBIS (In Body Image Stabilization) vilket sägs ge antiskakstabilisering på 4-5 steg.

För att kameran skall begripa vilken brännvidd objektivet har för icke original FE optik måste man ställa in denna i menyerna, MEN...

Frågor:
1. Om man använder en FE original zoom kommer då IBIS att uppdateras till rätt brännvidd då man zoomar?
2. Om man använder (och aktiverar) antiskak i optiken OCH även IBIS råder det delade meningar huruvida den ena eller andra gäller, somliga menar BÅDE OCH, dvs. summan av båda.
3. Kan man anta att IBIS brännvidden automatiskt ställs korrekt med original FE fast optik? Och isf. hur ser man det?

Med alla de hus som har stabilisering funkar det enligt Sonys folder för A7 II som jag har enligt följande:

E-mountobjektiv med OSS: (här samarbetar objektiv och kamera för optimal effekt)

Där sköter objektivet "pitch" och "Yaw" (det är den avvikelse som uppstår om du exv. vickar huset så det avviker från centrumlinjen mot motivet - objektivänden rör sig upp-ner höger-vänster.

Huset sköter "roll" (vridning kring z-axeln) och rörelser i X- och Y-led

Om objektivet har knapp för stabilisering på/av, så spelar det ingen roll om man går in i menyerna för det är objektivet som styr, vilket en del kritiserat.

Det finns dock undantag där en handfull objektiv med OSS endast hanteras av kameran:
E PZ 16-50mm (motorzoomen), E 18-55mm (gamla kitobjektivet antar jag), E 18-200mm och E 55-210.

E-mountobjektiv utan OSS:

Här sköter kameran allt och det gäller om man har A-mounts med LA-EA-adaptrarna.

Manuella objektiv med dumma adaptrar måste man hjälpa genom att manuellt ange brännvidden. Den möjligheten tror jag finns default under Fn-knappen.

Det kan också vara bra att veta att A7 II som ju kom först med IBIS fick först inte det fina stöd för tredjepartsobjektiv när det gäller AF. Det krävs alltså en firmwareuppdatering för att exv. ett Sigma 150-500 ska kunna utnyttja AF-sensorerna på huvudsensorn med adapter LA-EA 3 som ju inte har den fasta spegel och inbyggda fokusmotor som LA-EA 2 och 4 har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar