Annons

Sony A7 foto till laptop i studio, A-objektiv och batterigrepp vs A99

Produkter
(logga in för att koppla)

wsaar

Aktiv medlem
I onsdags provade jag plåta i studio med Sony A7 kopplad till dator och idag svängde jag förbi Fotokungen och plockade upp ett batterigrepp till kameran så jag tänkte summera mina första intryck här och jämföra lite med erfarenheterna från A99 (som jag använde fram till nyligen).

Jag har inte provat Sonys egen programvara för att koppla A7/A7R till datorn utan köpte istället direkt DNASoftwares plugin till Lightroom 5. Pluginen funkar fint och fotograferandet till dator är identiskt som att plåta med A99, förutom att A7 har en vanlig mobilladdarkontakt medan A99 kräver att man släpar med en mini-USB-kabel. Detta är väl dock den enda egentliga fördelen A7 har för studiofoto jämfört med A99.
http://dslrsoftware.com/tethered_shot.php

Med batterigreppet blir det tydligt att A7 känns ergonomiskt mer lämpad att fungera som en backup till en större kamera för studiofoto, som en A99 eller mellanformatare. För att montera batterigreppet på A7 måste man montera loss batteriluckan med en liten spak medan greppet till A99 har ett hål som sväljer luckan. Greppet till A7 sväljer också totalt 2 batterier, medan A99 låter dig använda 3 batterier samtidigt (som dessutom räcker längre än de små A7-batterierna).

Trots att vertikalgreppet förlänger botten på A7 förblir den en ganska liten kamera och man måste hålla ganska långt upp när man använder kamerans egna grepp för att inte nederkanten av handen ska trycka in avtryckaren på vertikalgreppet. Man har större frihet att placera handen balanserat när man plåtar i porträttläge med greppet eftersom det då inte finns någon knapp man kan komma åt av misstag. Greppets ringa storlek och placeringen av avtryckarknappen gör kanske detta till första gången som någon vill använda ett batterigrepps on/off-switch för att stänga av greppets avtryckare när man plåtar med kamerans egna grepp.

Objektiv som Sony 50/1.4 med LA-EA4-adaptern känns ju redan välbalanserade på A7 utan vertikalgrepp och även Sony 85/1.4 är acceptabelt, även om greppet nog är välkommet för långvarigt fotograferande i porträttläge.

Jag bifogar en bild på min Sony Zeiss 24-70 som man nog inte vill plåta med under någon längre tid i porträttläge utan greppet. Med det objektivet i landskapsläge känns det tydligt att man vill hålla längre ner på kamerans inbyggda grepp så man riskerar trycka in vertikalgreppets avtryckare av misstag. Man förstår att större kameror som A99 fortfarande har en plats i Sonys sortiment :)
 

Bilagor

  • a7_bg_2470.jpg
    a7_bg_2470.jpg
    264.7 KB · Visningar: 119
Vad trevligt att det fungerar bra med anslutning till datorn.
Hur upplever du AF med de gluggarna jmf med A99
Även bildkvaliten är det stor skillnad mellan A7 och A99
 
För min användning med relativt orörliga motiv i studion är det ingen större skillnad på AF hos A7 med spegeladaptern och A99. Kompisen som köpte min A99 och använder den för att plåta fåglar med sin 70-400mm SSM verkar dock uppskatta object tracking och andra kul fokusfinesser som jag inte testat eller vet om de finns hos A7.

Bildkvalitén på låga ISO är det ju ingen direkt skillnad på, och knappast även heller högre ISO så länge man har spegel i båda kamerorna (A7 går ju att köra utan spegel med FE-objektiv och borde alltså kunna få ett litet ISO-försprång mot förlust av viss AF-hastighet).

En till skillnad för studio är dock att A99 har blixtsynkkontakt (PC-synk) för kabelsynk medan man för A7 måste ha blixtutlösare för blixtskon, antingen en trådlös utlösare eller en blixtskosak med kabelsynk (som tur är funkar ju alla standardtillbehör med Sony numera sedan blixtskobytet).
 
Har du testat din A7 med Sonyblixtar? Min NEX-7 är inte så särdeles pålitlig med min lilla blixt (det blir under- och överexponerat om vartannat).
 
Inte provat tyvärr. Har en Sony HVL-F60M som passar A7-blixtskon fint men har bara testat den lite med manuell effektinställning och "dumsynk" tillsammans med studioblixtar.
 
Sony A7 + Elinchrom

Testade min A7:a igår med Elinchrom RX300 + skyport. Tyvärr blir ju sökaren/skärmen väldigt mörk vilket gör det lite svårt att se motivet genom kameran innan tagning (då vid 1/250 sek). I och för sig gör ju fokuslampan ett bra jobb innan tagning. Så bilden är det ju egentligen inget fel på. Njae tycker nog att det är 1-0 till min D700 där eftersom man i den optiska sökaren ser bild och ljus som det faktiskt ser ut. Förresten vad menade du med spegeladapter?
 
Du kan ställa in kameran så att sökaren blir lika ljus oavsett inställd bländare och slutartid. På min NEX heter det något i stil med Live View Effects off eller något liknande.
 
Den här:
te2y5uqy.jpg


En typisk sån där inställning som borde sparas med i customlägena på programvalsratten men inte gör det.

Tror det är fler än jag som gärna och ofta växlar mellan satt ljus och befintligt ljus med samma hus - men Sony verkar tycka att det är något man inte behöver skifta snabbt och lätt...
 
Tack igen, jo den ska sparas i något customläge, ska bli spännande att se hur det funkar när jag kommer hem :)
 
Japp, funkade finemang. Däremot får jag inte 1/250 sek slutartid att funka riktigt (svart band i ovankant av bilden). Har för mig att officiell blixtsynktid för A7 är 1/250 sek. Kör man lite långsammare 1/200 sek försvinner bandet.
 
Lite googlande tyder på att det beror på vilka blixtar eller radiotriggers som används. En del verkar inte få den att synka på kortare tid än 1/160 sekund, och med en del blixtar fungerar det ner till 1/250.
 
Har samma erfarenhet. 1/200 med Cactus V5 och Nikon-blixtar.

Inget ovanligt. Tillverkarnas blixtsynktid är angiven för märkesblixt i skon.

Canon 5d Mk II är ett annat exempel på hus som inte synkar rent hela vägen med triggers...
 
Ok med andra ord inget att hänga läpp för. Bra är det i alla fall att Sony har försett A7 med en blixtsko mod universal så man slipper adapters.
 
Ja, verkligen. Obegripligt att de hängde kvar med Minolta-skon så länge. Nu är det ju bara att trycka i sina vanliga tillbehör :)
 
Ok Anders, nu fattar jag vad du menade; att live view on off inställningen inte finns med bland valen för customisering - synd. Har precis införskaffat kameran, kan den inte riktigt fullt ut än ;)
 
Jag har aldrig saknat att den inställningen inte går att kustomisera i min NEX, men det är kanske för att jag föredrar att använda kameran på samma sätt som om den haft en optisk sökare. Man kan förstås tycka att den inställningen också borde lagras för de som vill växla ofta, i och med att det går att ställa in så mycket annat.
 
Ja, jag tycker ex Nikon har en bättre implementation av sina C-lägen på D7x00/D6x0. Allt sparas, varenda sketen inställning.

I PASM kan man sedan mickla bäst man vill, men vill man till ett garanterat läge knäpper man in ett C-läge och får precis det man sparade undan.

Tycker ändå Sony lyft sig betydligt hanteringsmässigt bara mellan NEX6 och A7, så det finns väl hopp om framtiden :)
 
DNA software tethered shooting

Jag har inte provat Sonys egen programvara för att koppla A7/A7R till datorn utan köpte istället direkt DNASoftwares plugin till Lightroom 5. Pluginen funkar fint och fotograferandet till dator är identiskt som att plåta med A99, förutom att A7 har en vanlig mobilladdarkontakt medan A99 kräver att man släpar med en mini-USB-kabel. Detta är väl dock den enda egentliga fördelen A7 har för studiofoto jämfört med A99.
http://dslrsoftware.com/tethered_shot.php


En fråga; har du med denna plugin för Lightroom en bra bild på hur kameran ser motivet innan du tar bilden?

Med vänlig hälsning,/MoreX
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.