Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A6000 för uv-fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_99

Aktiv medlem
Ska köpa en ny kamera för uv-fotografering och som det ser ut nu så står valet mellan Olympus E-M10 Mark II och Sony A6000.
Kom med pro & cons för dessa modeller så att jag kan välja rätt.

/ Anders

Jag har A6000 samt undervattenhuset till den, tyvärr är den fortfarande oprövad i dyk sammanhang. Om en månad blir det Dominikanska Republiken så då lär jag veta mer. I övrigt är A6000 en mycket bra kamera som givit mig många fina bilder.

Vilka vatten ska du fotografera i?

Jag har själv tittat på A6000 för uv-foto, men objektivutbudet är lite av en svaghet. I alla fall på makrofronten.

Ska köpa en ny kamera för uv-fotografering och som det ser ut nu så står valet mellan Olympus E-M10 Mark II och Sony A6000.
Kom med pro & cons för dessa modeller så att jag kan välja rätt.

/ Anders

Hur fotar du?
Har du kollat hur smidigt det är att justera bländare, tid och ISO på respektive kamera?

Exempelvis så är det minst tre knapptryck på tre olika knappar för att justera ISO på en A6000. Sen som redan nämts så är macroutbudet till A6000 magert.

Hur fotar du?
Har du kollat hur smidigt det är att justera bländare, tid och ISO på respektive kamera?

Exempelvis så är det minst tre knapptryck på tre olika knappar för att justera ISO på en A6000. Sen som redan nämts så är macroutbudet till A6000 magert.

Det stämmer inte. På en A6000 trycker man en gång på högra sidan av hjulet på baksidan och vrider sedan på detsamma för att justera ISO. Det är inte så himla krångligt ...

Det stämmer inte. På en A6000 trycker man en gång på högra sidan av hjulet på baksidan och vrider sedan på detsamma för att justera ISO. Det är inte så himla krångligt ...

Det låter ju bra för användning på land.
Men för uv-användning måste man då kolla att undervattenshuset tillåter både tryck och vrid på samma ratt. Det är inte givet.

Det stämmer visst.

Tryck på hjulets högra sida (ISO). Tryck på hjulets över eller underkant för att stega upp eller ned, tryck på mitten för att välja ISO. Det är inte så himla krångligt ...

Det stämmer visst.

Tryck på hjulets högra sida (ISO). Tryck på hjulets över eller underkant för att stega upp eller ned, tryck på mitten för att välja ISO. Det är inte så himla krångligt ...

Man behöver inte trycka på över- eller underkanten - det går bra att vrida på hjulet. Sedan behöver man inte trycka på mittenknappen, utan det räcker att trycka lätt på avtryckaren (vilket man ju ändå gör). för att välja.

Man behöver inte trycka på över- eller underkanten - det går bra att vrida på hjulet. Sedan behöver man inte trycka på mittenknappen, utan det räcker att trycka lätt på avtryckaren (vilket man ju ändå gör). för att välja.

Ok, lycka till ....

Bilagor

• static1.squarespace.com.jpg
    static1.squarespace.com.jpg
    161.8 KB · Visningar: 26
Vilka vatten ska du fotografera i?

Jag har själv tittat på A6000 för uv-foto, men objektivutbudet är lite av en svaghet. I alla fall på makrofronten.
Vad är det du saknar?

Det finns i alla fall 4 olika makroobjektiv - 30, 50 och 90 mm med med AF och 100 mm med manuell fokus.

Har du talat med någon som anänvder A6000 för undervattensbruk? Har växlat några ord med två användare och A6000 verkar funka utmärkt. De sa bl.a. att de får bättre video än med DSLR.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar