Jag har en A580 och när jag skall ut och nattfotografera då gäller det exponeringen pilarna blinkar åt både höger och vänster på EV-skalan på LCD skärmen
det är när jag försöker att justera tiden eller bländaren så att strecket skall komma in mot mitten så att man har rätt inställning och i handboken så står det att motiver är för mörkt eller för ljust (i detta fall för mörkt)
men trycker jag ner focus check lv.knappen så fungerar det och kopplar jag sen tillbaka till vanlig visning på LCD-skärmen så fungerar det tills jag har tagit ett kort sen är det samma sak igen.
Jag tycker det skall fungera med LCD eller med focus check lv
Har varit kontakt med sony och deras tekniker säger att det skall vara så
Någon annan som har detta problemet?
Tre saker bestämmer exponeringen.
Slutartiden (hur länge sensorn utsätts för ljus)
Bländaren (hur stor ljusöppningen är)
ISO-talet (sensorns ljuskämslighet)
Kameran har automatik på flera sätt.
Om du ställer programratten på S så bestämmer du slutartiden och kameran bestämmer bländaren.
Om du ställer programratten på A så bestämmer du bländaren och kameran slutartiden.
(Även ISO-värdet kan ställas in på Auto så kan kameran justera det också efter behov, men vi lämnar det härhän så länge)
Detta under förutsättning såklart att det ligger inom gränserna för vad du har ställt in med ISO-talet. Så om du har S-läge och ställer in 1/500 s. och har ISO=200 och det är mörkt ute så finns ingen bländare som är så stor att det kommer in tillräckligt med ljus och då får man problemet som du beskriver.
Gör så här:
Ställ programratten i läge A (bländarförval, Aperture-mode på engelska)
Vrid på ratten vid pekfingret precis under avtryckaren tills du ställer in den största bländaren (= lägsta siffran, t.ex. 3,5 om du har max utzoomat eller 5,6 om du har max inzoomat)
Då ställer kameran in lagom lång slutartid så att det blir bra exponerat.
Om det är mörkt ute så kan tiden bli alldeles för lång så att du får suddiga bilder pga att kameran och/eller motivet rör sig. Då får du öka ISO-värdet (ljuskänsligheten) och det gör du med knappen ISO (surpise
) som sitter på ovansidan av kameran till höger bakom avtryckaren. Ställ in ett högre ISO-värde tills du får acceptabla slutartider. En bra grundregel är 1/brännvidden, alltså att om du har zoomat ill 55 mm så kan du fotografera på 1/60 sek och om du har 18 mm kan du fota på 1/15 sek, men gärna snabbare tider för att det ska bli bra.
Det här är en balans och kompromiss. Alla tre parametrarna har sina för och nackdelar och även speciella egenskaper. Det kommer du att lära dig med tiden.
Om du ökar ISO-värdet för mycket så blir bilderna grynigare (brus). För lång tid gör bilden oskarp pga skakning och stor bländare ger kortare skärpedjup.
Skatta dig lycklig, för nu har du en av världens absolut bästa kameror när det gäller ljuskänslighet!!! Alltså, den här kameran är bättre än i princip alla andra på att kunna fotografera ¨på höga ISO-tal och ändå få rena och fina bilder.
Sen har kameran också inbyggd "Super Steady Shot" vilket gör att du kan använda längre slutartider och ändå få bra bilder utan skakoskärpa.
Det du kan göra för att ytterligare förbättra fotografering i mörker är att använda ett stativ, köpa ljusstarkare objektiv (dyra9 med större bländare, eller att tillföra mer ljus, tex genom att använda blixt.
Sådär, en hel grundkurs i ett inlägg ;-)
Lycka till med experimenterandet.
/Mats