Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A57 - bra sökare?

Produkter
(logga in för att koppla)

McAdam

Medlem
Jag har testat första generationens EVF (den i A33, A35 och A55) ett par gånger, och var väl inte helt överväldigad. Lite grynig, lite konstiga färger men det jag störde mig mest på var att uppdateringsfrekvensen upplevdes som långsam, åtminstone inomhus i lite dåligt ljus. Sökaren i A65 och A77 upplevde jag som klart bättre på alla sätt.

Enligt ett test jag läste nyligen skulle sökaren i A57 vara riktigt bra. Frågan är bara hur bra - någon som testat?

Jodå

Jag har provat a57 och a65 samtidigt på Mediamarkt i Barkarby. Blev klart positivt överraskad av sökaren i a57, betydligt bättre än den i a33/35/55.
Den är inte lika högupplöst som den i a65/77 och dynamiken är lite lägre. Däremot känns den lugnare och stabilare att titta på, åtminstone i lysrörsbelysningen där så upplever jag ett svagt flimmer i OLED-sökaren. Ungefär samma ser jag utomhus om det i sökarens överdel finns en ljus himmel och jag fäster blicken på något i nederdelen, då flimrar den ljusa himlen ungefär på samma sätt som en CRT-skärm flimrar mer när den syns i ögonvrån.
LCD-EVF:en i a57 tyckte jag inte alls flimrade.

Hade med mig mitt Minolta 50 mm macro och provade att kika nära på olika produktdetaljer. Gick ju himla bra att konfirmera fokus med peaking och fokusförstoring. Bara den lilla lekstunden fick det att klia i köptarmen.

Måste säga att jag hade räknat bort a57 som uppdateringskandidat (har a100 nu) på förhand eftersom jag var säker på att jag skulle tycka illa om EVF:en. Men efter att ha provat den lutar jag mer åt att slå till när skatteåterbäringen kommer. Hoppas någon pålitlig handlare har ett bra pris på huset då!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar