Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a55 alt. EOS 550

Produkter
(logga in för att koppla)

livion

Ny medlem
Ar i Beijing och min flickvan spanar pa en a55 som forsta systemkamera. Har hittat lite knapphandig info och kan konstatera att de ar snarlika forutom detta med halvgenomskinnlig spegel och GPS mottagare i huset pa sonyn.

Vad har ni for tankar? Jag rekommenderar henne en 550D, men det ar framst for att jag endast anvant Canon och har objektiv hon kan lana av mig.

Klamde forovrigt ocksa pa en NEX (De dar nya sonykamerorna som ser ut som kompaktkameror med utbytbara objektiv... Ingen dum ide')

Vad har ni for rekommendationer eller erfarenheter av dessa kameror?

Prismassigt ligger a55 pa 6500 kr med 18-55 kitobjektiv och vaska motsvarande 5800 kr for 550D.

Tacksam for hjalpen!

MvH

Robert
 
Ar i Beijing och min flickvan spanar pa en a55 som forsta systemkamera. Har hittat lite knapphandig info och kan konstatera att de ar snarlika forutom detta med halvgenomskinnlig spegel och GPS mottagare i huset pa sonyn.

Vad har ni for tankar? Jag rekommenderar henne en 550D, men det ar framst for att jag endast anvant Canon och har objektiv hon kan lana av mig.

Klamde forovrigt ocksa pa en NEX (De dar nya sonykamerorna som ser ut som kompaktkameror med utbytbara objektiv... Ingen dum ide')

Vad har ni for rekommendationer eller erfarenheter av dessa kameror?

Prismassigt ligger a55 pa 6500 kr med 18-55 kitobjektiv och vaska motsvarande 5800 kr for 550D.

Tacksam for hjalpen!

MvH

Robert

Kan ingenting om Sony men jag hade i varje fall valt Canon. Dels för utbudet av (begagnade) objektiv.
 
Ar i Beijing och min flickvan spanar pa en a55 som forsta systemkamera. Har hittat lite knapphandig info och kan konstatera att de ar snarlika forutom detta med halvgenomskinnlig spegel och GPS mottagare i huset pa sonyn.

Vad har ni for tankar? Jag rekommenderar henne en 550D, men det ar framst for att jag endast anvant Canon och har objektiv hon kan lana av mig.

Klamde forovrigt ocksa pa en NEX (De dar nya sonykamerorna som ser ut som kompaktkameror med utbytbara objektiv... Ingen dum ide')

Vad har ni for rekommendationer eller erfarenheter av dessa kameror?

Prismassigt ligger a55 pa 6500 kr med 18-55 kitobjektiv och vaska motsvarande 5800 kr for 550D.

Tacksam for hjalpen!
MvH

Robert
A55-s videomöjligheter lär vara bättre, om du vill filma mycket så är kanske A55 att föredra.
Lite mindre urval av beg optik, men recensioner är rätt lyriska om A55. O andra sidan är de också lyriska om 550D...
 
Om man vill ha en kamera med bra sökare väljer man 550D. Om man inte bryr sig om sökare utan klarar sig med lcd-skärm väljer man kanske en NEX istället.

550D vs A55 var valet. Det vill trådskaparen råd om. A55 har sökare. Har inte själv provat.
Dessutom har den snabb AF vid videofilmning, och 10 b/s !!! serietagning.
 
Senast ändrad:
Sökaren är elektronisk på A55. Jämför den med 550D:s sökare. Pröva även att panorera med den, A55 ger lite eftersläp. Oftast så panorerar man ju inte så det problemet är inte stort. Filmfunktionen är en av de saker där A55 briljerar. Sen kan jag ju hålla med dig om att om du har vettiga objektiv att låna ut så är ju det bra, även om hon säkert vill ha egna så småningom. Kan tänka mig att när ni är tillsammans så kan det vara lite frustrerande att låna ut telet när man själv vill ha det. Låna batterier är däremot inte så dumt.
 
Ar i Beijing och min flickvan spanar pa en a55 som forsta systemkamera. Har hittat lite knapphandig info och kan konstatera att de ar snarlika forutom detta med halvgenomskinnlig spegel och GPS mottagare i huset pa sonyn.

Vad har ni for tankar? Jag rekommenderar henne en 550D, men det ar framst for att jag endast anvant Canon och har objektiv hon kan lana av mig.

Klamde forovrigt ocksa pa en NEX (De dar nya sonykamerorna som ser ut som kompaktkameror med utbytbara objektiv... Ingen dum ide')

Vad har ni for rekommendationer eller erfarenheter av dessa kameror?

Prismassigt ligger a55 pa 6500 kr med 18-55 kitobjektiv och vaska motsvarande 5800 kr for 550D.

Tacksam for hjalpen!

MvH

Robert

Du har ju redan en 550D och som Sven Blomquvist skriver, om hon köper en Sony a55 kan ju du låna en bättre kamera och filma med och får tillgång till två begagnad marknader.


Michael - ? -
 
550D vs A55 var valet. Det vill trådskaparen råd om. A55 har sökare. Har inte själv provat.
Nja, TS nämner själv NEX som ett möjligt alternativ. Om man vill ha en kamera med bra sökare är A55 inte ett alternativ, struntar man i bra sökare så tycker jag NEX är intressantare än A55. I NEX-modellerna slipper man kasta bort en stor del av det infallande ljuset.
 
EVF:en i A55 har väl sina svagheter, men också finurligheter, det går att titta på bilderna i sökaren om solens ljus är för stark för monitorn, den visar 100%, man får upp all möjlig information i sökaren, detta är saker som imponerade på DPReview.

/Bengt.
 
Verkar ha missat att det finns gott om Minolta, Konica/Minolta objektiv på beg.marknaden.

Nisse

Jag någon har skrivit att det lär finnas runt 350 objektiv till Sony, då det sista året även har släppts flera nya, tror det är på Dyxom man hittar dessa tabeller, alla gamla som nya blir då också stabiliserade efter som Sony har det inbyggt, även ljusstarka objektiv blir det.

/Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.