Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A390

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurre2011

Medlem
Hejsan.
Jag börjar med att tala om att jag här helt ny på detta med systemkamera, det finns många inställningar som man lär sig med tiden. Men nog om detta. Jag undrar vilka objektiv som passar till denna kamera, enligt försäljaren så skulle Minolta objektiv passa så långt bak som från 80talet? jag är ute efter ett porträttobjektiv samt långzoom ( dock inte så jag kan zooma in planeten pluto )

Vidare då, såg att en person hade kopplat sin kamera till datorn sen hade han riggat upp kamerna i ett stativ. När han satt vid datorn så valde han att fotoa via den, nu var detta med Sofortbild och mac dator. Jag har ingen Mac och därför inget Sofortbild program, så vad gör man då? Jo söker som en idiot på youtube efter hur andra har gjort, Adobe Lightroom ser ut att vara något som används. Så jag testade, men icke ingen kamera hittades i det programmet.

Sist men inte minst är min fråga, har alla studio blixtrar samma synkkabel ( nu menar jag anslutning till kameran ) Denna kamera jag har måste jag köpa en adapter till för kunna ansluta synkkabel. Men hur vet jag om Studiopaketen jag hittar passar till kameran?

Alla tips är varmt välkomna
// Gurre

---
Jag undrar vilka objektiv som passar till denna kamera, enligt försäljaren så skulle Minolta objektiv passa så långt bak som från 80talet? jag är ute efter ett porträttobjektiv samt långzoom ( dock inte så jag kan zooma in planeten pluto )
---
Det är korrekt. Samtliga Minolta AF objektiv passar, och denna fattning introducerade Minolta år 1985.
De tidigare objektiven för manuell fokusering passar inte. Kallas ofta MC och MD-objektiv, men fattningen heter egentligen Minolta SR. Det står Rokkor på dessa objektiv, och de kan således inte användas.

Här finns en länk till en komplett lista över samtliga original-objektiv som tillverkats nu och tidigare, dvs Minolta AF och Sony Alpha-objektiv:
http://www.mhohner.de/sony-minolta/lenses.php

Sedan passar förstås också alla tredjepartsobjektiv med fattning för Minolta AF och Sony Alpha (ibland märkta med enbart α).

---
Vidare då, såg att en person hade kopplat sin kamera till datorn sen hade han riggat upp kamerna i ett stativ. När han satt vid datorn så valde han att fotoa via den, nu var detta med Sofortbild och mac dator. Jag har ingen Mac och därför inget Sofortbild program, så vad gör man då? Jo söker som en idiot på youtube efter hur andra har gjort, Adobe Lightroom ser ut att vara något som används. Så jag testade, men icke ingen kamera hittades i det programmet.
---
Denna möjlighet finns normalt bara för semipro- och promodeller, i Alpha-systemet f.n. Sony A700, A850, A900 samt Konica Minolta D7D. Kan ev. komma till SLT-A77 senare via en firmware uppdatering - ifall vi användare tjatar tillräckligt på Sony. :)

---
Sist men inte minst är min fråga, har alla studio blixtrar samma synkkabel ( nu menar jag anslutning till kameran ) Denna kamera jag har måste jag köpa en adapter till för kunna ansluta synkkabel. Men hur vet jag om Studiopaketen jag hittar passar till kameran?

Alla tips är varmt välkomna
// Gurre
Många studioblixtar har samma kontakter, men det finns några med egna. Ett större problem är dock att en del studioblixtar kan ha mycket högre synkspänning än vad dagens billigare systemkameror pallar för. De klarar ofta inte mer än 6 eller 7 V, eller i något fall kanske 24 V, men vissa studioblixtar kan ha betydligt högre spänningar än så. Därför är standardlösningen att skaffa en blixtskoadapter med inbyggt överspänningsskydd. Tyvärr brukar dessa vara ganska dyra.

Här är en länk:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FA-ST1AM

De kameror du inte behöver köpa någon adapter till är de semipro- och prokameror jag nämnde ovan, samt den nya Sony SLT-A77 kameran. Dessa har en inbyggd PC-synkkontakt som klarar 400V, såväl positiv som negativ polaritet (kanske bäst att säga att 400V och valfri polaritet gäller kamerorna ovan - kameror från andra fabrikat med PC-kontakt kan ha andra spännings-gränser).

Det finns förstås även andra och biligare lösningar för ditt studioblixt-synkproblem, där du inte behöver någon dyr skyddsadapter. Bor du i närheten av Göteborg kan du titta in till mig, så kan jag visa dig. Använder själv lite billigare alternativ, som du kan prova ifall du vill.
.

Senast ändrad:
Jag skulle vilja tipsa om den här sidan:

http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

Man kan läsa om vad användarna tycker om olika objektiv.

Sen så skulle jag vara lite försiktig med äldre tredjepartsobjektiv, tex Sigma. Inte alltid de funkar helt med moderna hus och dessutom har jag läst om att de har en rätt bräcklig konstruktion när det gäller autofokus. har själv haft tre som kameran dragit sönder rätt omgående. Det ena reparerade jag för 1375 kr, det andra fick jag fixat gratis av Tura Scandinavia, det tredje är fortfarande trasigt, inte värt att kosta på.

Tusen tack

Tackar så mycket för mycket bra svar av er. Just nu sitter man och försöker förstå hur ett objektiv fungerar osv. Det är lite som min huvudräkning = totalt katastrof, men man lär sig som sagt.

Svar till FlyerOne: Tyvärr bor jag inte nära GBG utan en bra bit där i från, men hade varit kul att se hur du löst detta med studio blixtar m.m .Du kan om du vill få fota och sända i ett mail till min e-post [email protected] hur du har gjort. Men det är bara om du känner för det, eller varför inte leka loss i paint :)

---
Svar till FlyerOne: Tyvärr bor jag inte nära GBG utan en bra bit där i från, men hade varit kul att se hur du löst detta med studio blixtar m.m .Du kan om du vill få fota och sända i ett mail till min e-post [email protected] hur du har gjort. Men det är bara om du känner för det, eller varför inte leka loss i paint :)
Inga problem, det gör jag förstås gärna. Du får ge mig lite tid bara, så ska jag "samla ihop" lite alternativ.
.

---
Sen så skulle jag vara lite försiktig med äldre tredjepartsobjektiv, tex Sigma. Inte alltid de funkar helt med moderna hus och dessutom har jag läst om att de har en rätt bräcklig konstruktion när det gäller autofokus. ...
---
Riktigt. Huvudproblemet med Sigma är att de av allt att döma snålar för mycket. Ett av problemen med Sigmas objektiv har länge varit att de använder (olämplig) plast i AF-kuggkransen i objektiven. Plastkuggkransar är det normala i de flesta kompaktkameror (och även där pajar dessa ofta), men inte för DSLR-kameror. Vad jag vet använder alla andra tillverkare metall i AF-kuggkransen där, och är därför inte utsatta för detta problem.

Ett annat område Sigma snålar på gäller överföringsprotokollet mellan objektiv och kamerahus. För att komma undan kostnader betalar Sigma inga licens-avgifter till originaltillverkarna, utan använder sig av "reverse engineering" istället. Sedan sparar de tydligen ytterligare när det gäller att anställa kompetenta ingenjörer, eftersom Sigma är MYCKET sämre på detta än de övriga tredjepartstillverkarna...

Konsekvensen av Sigmas profithunger är att kunderna får betala istället. När de olika tillverkarna uppdaterar sina kameror kan de också ibland ta i anspråk lite andra funktioner i överföringsprotokollet. Då fungar Sigma-objektiven plötsligt inte längre som de ska, eller inte alls..

Att det är hos Sigma problemet ligger är lätt att se. Dels är inte de äldre Minolta AF-objektiven drabbade, och dels är det inte bara med Sony utan även med andra tillverkares hus (Canon, Nikon etc.) som det blir problem med Sigmaobjektiv.

Till råga på allt har Sigma väsentligt sämre produktionskontroll än de övriga tillverkarna. Finns gott om rapporter där man fått testa både 3, 4 och upp till 7(!) olika objektivexemplar på raken innan man hittade något som var acceptabelt.

Tamron verkar inte ha sådana problem, så ifall du funderar på tredjepartsobjektiv borde dessa vara betydligt säkrare val. Huruvida Tamron för att klara detta betalar licensavgifter till originaltillverkarna eller betalar för betydligt kompetentare ingenjörer än vad Sigma gör, vet jag inte säkert.
.

Senast ändrad:
Funderar på detta med kvalité på objektiv som ni pratar om. Gäller det samma sak med blixtar som man kan köpa som passar från tredjepart. Nu menar jag inte studio blixtar utan vanliga som man sätter på kameran.
Finns det något i den avdelningen man bör akta sig för?

Gissa en gång... :)

Sigma är billigare än Sony original, men det är stor risk för strul.

Metz håller alldeles utmärkt kvalitet, men är å andra sidan inte nämnvärt billigare än originalblixtarna.

Det finns även en del andra, som Nissin, Soligor, Panasonic etc., men dessa vet jag inte så mycket om. De är inte så vanliga här.

En sak som jag har råkat ut för med två Sigmaobjektiv är att den svarta lacken har blivit klibbig och mjuk. Det ena objektivet var mitt eget och har legat i en fotoväska i över 5 år. När jag tog fram det var det inte klibbigt men för var dag blev det allt klibbigare. Till sist gick det inte zooma längre. Det andra var ett 400mm som jag testade för att kanske köpa. Det hade också legat länge i ett fodral och fotoväska. Det blev också klibbigt efter några dagar. Troligtvis är det fukten i luften som tas upp av lacken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar