Annons

Sony A200 eller Olympus E-510???

Produkter
(logga in för att koppla)

FsD

Medlem
Jag har kollar runt jättemycke nu på systemkameror och kan verkligen inte bestämma mig.
Det står mellan Sony A200 och Olympus E-510.
Dom verkar ha ungefär samma specifikationer och samma pris så jag vet inte vilken jag ska välja.

Någon som har nåt råd, erfarenheter av nån av kamerorna som kan hjälpa mig?
 
Du kan inte välja fel. Båda är bra men E510 har live view + att objektiven som följer med är kanonbra.
 
När du säger "objektiven som hänger med", vilka objektiv menar du då och får man köpa den på nåt speciellt ställe då? Enda stället där jag sett att mer än ett objektiv följer med är netonet..
 
ja, det är så svårt att hitta ställen där man får känna på dom o så bara..
 
Såg att du bodde i Västra Götaland. Du råkar inte händelsevis bo i Göteborg? För i så fall finns det åtskilliga möjligheter för dig att känna på dessa kameror. Det kan du göra på Scandinavian Photo, MediaMarkt, JapanPhoto eller Expert t.ex.

En klar fördel med Sony är att det finns ett enormt urval av begagnade objektiv att välja på. På www.dyxum.com kan du i deras databas Lenses läsa om de cirka 300 olika fasta, makro och zoomobjektiv som finns till Sony/Minolta.

En annan är att lilla Olympus inte kommer att ha en chans att bygga upp ett tillnärmelsevis så omfattande kamerasystem som Sony planerar att göra, det är de för små för. Oly kommer inte heller att ta fram någon digital fullformatskamera. Det kommer bara "De tre stora" att kunna göra (Sonys kommer till Photokina).


Gör man en bedömning om vad som kommer att hända lite längre fram i tiden, så vet vi ju redan att globaliseringen gör konkurrensen alltmer mördande. Det man ser inom alla branscher är att de stora köper upp eller krossar de små. Olympus tillhör (liksom Pentax), "småttingarna" - har cirka 3.000 anställda. Sony är en av världens giganter med över 180.000 anställda. De är större än Canon, och mer än tio gånger så stora som Nikon.

Gör man sedan en bedömning av framtidspotentialen så behöver man ju inte vara något större geni för att inse att hög elektronikkompetens kommer att vara en avgörande faktor när det gäller utvecklingen av framtidens digitala SLR-kameror. De enda som har egen elektronikkompetens är Canon och Sony. I stort sett hela Canons vinst kommer för övrigt från deras tillverkning av kontorsmaskiner - kopiatorer, faxar etc. Men detta är ju knappast något High Tech-område. Sony, däremot, tillverkar bl.a. datorer, och spelkonsoller. Det sistnämnda är definitivt ingenting att fnysa åt - i spelkonsollerna krävs de allra mest avancerade datorerna! Konkurrensen inom dessa områden är stenhård, och där har Sony med PS3 f.n. världens mest avancerade system. PS3-stationen innehåller en 8-core dator (vilket expertisen anser vara den första minisuperdatorn som är tillgänglig för allmänheten).

Sony är också världens ledande tillverkare av bildsensorer och bildskärmar. Nikon är mycket bra när det gäller finmekanik men har ingen egen elektronikproduktion. De köper sensorer och displayer från Sony. Pentax köper dessa från Samsung, och Olympus från Panasonic.
 
Jag måste bara ställa mig frågande till det där argumentet att man köper sig in i ett system. Som förstagångsköpare av systemkamera står man i valet mellan Sony A200, Olympus 510, Nikon D40/60 osv. Med på köpet får man ett kit objektiv som troligen håller rätt låg klass. Men man nöjer sig nog med det eftersom man är van vid kompaktkamerans kvalitet på bilder och då är det nog rejält bättre. Man kanske köper ett 55-200 objektiv också det av billigare snitt och är rätt nöjd.
Drabbas man rejält av fotointresse och känner att man vill byta upp sitt kamerahus mot Sony A700 eller Nikon D300 kommer man ändå inte vilja ha kvar sina kitobjektiv som inte direkt matchar det nya huset.
Vari ligger då värdet i att köpa sig in i ett system?
 
Olympus E520

Jag röstar på E-520, utan att känna till i alla detaljer vad som skiljer den från Sony A200. På:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-520
ser du vad som har tillkommit från E-510.
Om du måste ha iso 3200 och kanske lite mindre brus på höga iso så blir det Sonyn. A300 är bättre än 200an om du vill ta makrobilder eller bilder med stativ om du vill ställa skärpan med skärmen, oxå snabba bilder från marknivå blir enklare. Men Sony A200/300 har inte lika många finesser, tex spegeluppfällning och skärpedjupskontroll saknas.

Säger en Pentaxägare.

FlyerOne skrev:
............En annan är att lilla Olympus inte kommer att ha en chans att bygga upp ett tillnärmelsevis så omfattande kamerasystem som Sony planerar att göra, det är de för små för. Oly kommer inte heller att ta fram någon digital fullformatskamera. Det kommer bara "De tre stora" att kunna göra (Sonys kommer till Photokina).

Gör man en bedömning om vad som kommer att hända lite längre fram i tiden, så vet vi ju redan att globaliseringen gör konkurrensen alltmer mördande. Det man ser inom alla branscher är att de stora köper upp eller krossar de små. Olympus tillhör (liksom Pentax), "småttingarna" - har cirka 3.000 anställda. Sony är en av världens giganter med över 180.000 anställda. De är större än Canon, och mer än tio gånger så stora som Nikon.

Gör man sedan en bedömning av framtidspotentialen så behöver man ju inte vara något större geni för att inse att hög elektronikkompetens kommer att vara en avgörande faktor när det gäller utvecklingen av framtidens digitala SLR-kameror. De enda som har egen elektronikkompetens är Canon och Sony. I stort sett hela Canons vinst kommer för övrigt från deras tillverkning av kontorsmaskiner - kopiatorer, faxar etc. Men detta är ju knappast något High Tech-område. Sony, däremot, tillverkar bl.a. datorer, och spelkonsoller. Det sistnämnda är definitivt ingenting att fnysa åt - i spelkonsollerna krävs de allra mest avancerade datorerna! Konkurrensen inom dessa områden är stenhård, och där har Sony med PS3 f.n. världens mest avancerade system. PS3-stationen innehåller en 8-core dator (vilket expertisen anser vara den första minisuperdatorn som är tillgänglig för allmänheten).

Sony är också världens ledande tillverkare av bildsensorer och bildskärmar. Nikon är mycket bra när det gäller finmekanik men har ingen egen elektronikproduktion. De köper sensorer och displayer från Sony. Pentax köper dessa från Samsung, och Olympus från Panasonic.
Nu är det inte "lilla Olympus" utan Olympus, Panasonic och Leica, och det är ingen svag kombination(akta dig Sony, ha ha).

Sen kan jag upplysa Gunnar Karlsson om att Pentax numera ägs av Hoya, Pentax har ett intimt samarbete med Samsung vad gäller systemkameror.

Jag kan oxå upplysa om att Panasonic och Samsung gör både sensorer, skärmar och elekronik.

Så där faller dina argument
(utom mot Nikon kanske).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.