Annons

Sony A200, A300, skillnader?

Produkter
(logga in för att koppla)

Orcus

Aktiv medlem
har suttit och jämfört dessa två modeller för att se vad det är som egentligen skiljer dom åt.

A300 har liveview samt vinklingsbar skärm som största skillnad vad jag sett, sen är det dessa här nedan som kanske någon kan förklara vad det gör för skillnad.

Sökare:
Förstoring (med 50 mm objektiv vid oändligt) så har A300 0,74x när A200 har 0,83x.
Ögonrelief så har A300 ca20.8mm från det okulära objektivet när A200 har ca17.6mm.

RAW(bildpunkter) är sista grejen jag märkt som skiljer där A300 har 3872x2592 och A200 har 3880x2600. Vid jpg-format så har dom exakt samma antal punkter.

hm... är det att när man kollar i sökaren så ser det man tittar på lite större ut genom A200 mot för A300?

Så egentligen är det enbart live view som skiljer dessa modeller åt? annars är dom helt identiska..

frågan är då ska man vänta ut A300 som enligt vad jag läste i den stora A300-tråden inte kommer dyka upp förräns i april/maj eller ska man köpa A200 nu...

300 350 har ju även 1200 segments exponeringsmätning .

från länken jag postade ovan:
Regular exposure metering without LV uses 40 zones on the Alpha 350. With LV, this changes to 1200 zones which slightly outdoes Nikon’s professional 1002-zone Color Matrix II. The usual Evaluative, Centre Weighted and Spot modes can be set and the range is EV2 to 17, compared to EV2 to 20 for regular TTL. Mladen Sever (Dyxum.com) says that for centre weighted and spot readings the regular metering cells take over, and the only setting using the CCD is Evaluative - the manual, in contrast, says that the modes apply to LV with the altered sensitivities as listed, which implies they may be handled from the LV sensor.

The accuracy of the LV metering is exceptional, but the same can be said for most systems which meter off a CCD sensor receiving the full frame image. White Balance also improves, without being artificially over-corrected. It is not a precise match for the reviewed result, which often looks a little less saturated and may have a secondary colour cast.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto