Annons

Sony a100 kvalitébroblem...

Produkter
(logga in för att koppla)

sofie90

Medlem
Jag köpte min första systemkamera idag, Sony a100.
så när jag kom hem har jag tagit några testbilder som jag inte är riktigt nöjd med.
det är nåt som jag inte fattar..
vad jag förstått av bruksanvisningen ska man ställa upplösningen på L:10M och kvalitén på Fin för att få bösta kvalitén i JPEG. men grejen är att när jag ser bilderna i datorn så är de bara på 2-3 mb och brusiga...

vad är det jag gjort fel?

kört på autoläge hela tiden.. använt porträtt och macro och auto på en där lägesratten. men det är ju fortfarande automatiskt-allt-annat..?

10M står för 10 megapixlar, så bilderna blir inte 10MB stora. ställ in iso 1-400 på kameran manuellt så slipper du iaf att kameran auto-väljer höga iso som leder till mer brus i bilderna.

Och sen ska du leka med kameran som en liten pojke med en ny leksak för att lära dig hur kameran fungerar. Testa alla möjliga olika inställningar för att se vad som händer.

vet inte vad du menar med brusiga, men det kan vara att det är mörk där du tar, exempelvis inomhus... testa att gå ut och ta ett kort och se om det blir likadant. Läs igenom guiderna här på fotosidan i fotoskolan så ska du se att du får toppenresultat och det är bara din egen kreativitet som sätter gränserna (nästan)

Går inte se din bild tyvärr.. Finns ingen direktlänk till bilden? Brusiga bilder blir det för att ISO är för högt och det är för mörkt. För att undvika brus om det är mörkt får du köra med stativ, längre slutartid och större bländare. Du lär dig med tiden men ge inte upp fotointresset bara för att vissa bilder blir brusiga :)

vet inte riktigt vad du menar med brus men jag ser inte bruset så tydligt. Kan det vara "bruset" utanför det motivet du tagit på (katten eller hunden) som de menar är brusigt. För det är det som kallas skärpedjup. beroende på endel inställningar som du eller kameran gör när du valt auto så blir bakgrunden suddig medans det du fokuserat på blir skarpt... Det kanske kan uppfattas som lite brusigt, men det är detta som fok brukar gilla när de byter till en systemkamera... Någon mer bruskunnig än mig kanske kan ta sig en titt, men jag tycker det ser helt okej ut faktikst, kan dock vara att det är en liten bild...

Vad jag vet så kör ISO-auton bara upp på max 800. Men då ska det vara riktigt mörkt för att den ska brassa på på så höga tal.

Kolla EXIF-filen och se vad kameran gjorde för inställningar. Själv kör jag aldrig på autoläge längre ...

FILM) (philip svensson skrev:
vet inte riktigt vad du menar med brus men jag ser inte bruset så tydligt. Kan det vara "bruset" utanför det motivet du tagit på (katten eller hunden) som de menar är brusigt. För det är det som kallas skärpedjup. beroende på endel inställningar som du eller kameran gör när du valt auto så blir bakgrunden suddig medans det du fokuserat på blir skarpt... Det kanske kan uppfattas som lite brusigt, men det är detta som fok brukar gilla när de byter till en systemkamera... Någon mer bruskunnig än mig kanske kan ta sig en titt, men jag tycker det ser helt okej ut faktikst, kan dock vara att det är en liten bild...

njaa det där vet jag ju att det blir "suddigt" bakom motivet.. så ska det ju vara.. men det är ändå brusigt rakt igenom bilden.. syns kankse inte på dne lilla bilden..
men har kommit fram till efter att ha läst alla de svar jag fått nu att jag nog förmodligen är för otålig och vill att bilden ska vara bra på en gång :p

Hm, jag kan inte heller se att det skulle vara nåt fel direkt? Jag hittar iofs ingen bild på nån katt, men hunden ser helt okej ut! :).
Ser i bildinfon (för hundbilden) att inställningarna var bländare 1/5.6 och slutartiden 1/125 s, iso 400. Använde du blixten? Det borde i vilket fall inte bli nåt brus att tala om på iso 400 om ljuset räckte för den slutartiden. Och jag kan inte heller se nåt! Dessutom ser det skarpt och fint ut också, så vitt man kan se på den lilla bilden.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto