Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sony a100. 300 dpi?
- Trådstartare Guldkant
- Start datum
Tonyeagle
Aktiv medlem
Nej
Detta värde spelar ingen roll. Du ändrar värdet i ditt bildprogram om du t.ex vill skriva ut bilden i en speciell upplösning annars kan du helt bortse från det. Du kan inte ändra det i din kamera. Läs mer här på fotosidan bland artiklar om digitalfoto så förstår du bättre om det här med bildstorlek och upplösning.
Detta värde spelar ingen roll. Du ändrar värdet i ditt bildprogram om du t.ex vill skriva ut bilden i en speciell upplösning annars kan du helt bortse från det. Du kan inte ändra det i din kamera. Läs mer här på fotosidan bland artiklar om digitalfoto så förstår du bättre om det här med bildstorlek och upplösning.
gsol
Avslutat medlemskap
Som sagt är DPI-värdet helt ointressant tills det är dags att skriva ut bilden.
Är det så att du skriver ut mycket bilder och tycker det är jobbigt att sitta och ändra upplösningen för varje bild kan du enkelt göra en batch i Photoshop som fixar upplösningen från 72 till 300 DPI.
Är det så att du skriver ut mycket bilder och tycker det är jobbigt att sitta och ändra upplösningen för varje bild kan du enkelt göra en batch i Photoshop som fixar upplösningen från 72 till 300 DPI.
ondjultomte
Aktiv medlem
Guldkant skrev:
Jag har nyligen fått en Sony a100
När jag fotar i Raw+Jpeg och sen kollar dpi i PS så är det 72 dpi. Men jag vill ha det i 300 dpi.
Kan jag ställa om det i kameran på något sätt?
upplösning per längd enhet är ingen information som relaterat till kameran, den fångar bara ett visst bestämt antal pixlar.
Om du sedan vill pringa/trycka bilden med X antal pixlar med tum/cm ändrar du det efter behov. Bilden blir då större eller mindre i fysisk storlek efter tryck.