Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A1 med radiokontrollerad blixt - osynkat!

Produkter
(logga in för att koppla)

Spygg

Aktiv medlem
Jag blir smått galen här...
Jag har införskaffat en blixt av modellen Sony HVL-F60RM samt en radiosändare av modellen Sony FA-WRC1M för att kunna köra off camera blixt, men av någon mysko jävla anledning så synkar inte blixten med själva avtryckare. Jag har parat ihop blixt och radiosändare enligt instruktionerna, och när jag trycker på avtryckaren så löses blixten ut MEN bråkdelen av en sekund INNAN själva fotot tas. WTF liksom?!? Antagligen är det väl jag som är dum i huvudet, men jag FATTAR verkligen inte vad som händer och hur jag ska få blixten att synka med fotot istället för typ - som det verkar nu - när autofokusen låses...
 
Det är inte så enkelt att du kör TTL?
För i så fall är det helt naturligt att blixten fyrar av i förväg för att mäta ljuset innan bilden tas.
Bilden får sin riktiga blixt också. I synk.


Hur blir bilderna?
 
Blixten utlöstes innan själva kortet togs. Testade till och med att fota själva blixten, och då ser man att den inte löses ut i synk, utan den är helt mörk och blixtrar till bråkdelen av någon sekund innan.

DOCK - skumt nog - efter att ha monterat av såväl blixt och radiosändare så monterade jag den igen idag, och vips - så funkade det plötsligt! Fan vet vad som hände, men tack och lov verkar allt funka som det ska nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.