Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sommarvik. på DN som fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag sökt. Hoppas jag får chansen. Vill verkligen komma in i pressfoto-branchen. DN är iof lite för bra för att vara sant så man får väl inte hoppas på för mycket ;)

Jag tror på att mitt foto håller 100% men eftersom jag inte har erfarenhet lär jag väl inte få jobbet. Att jag dessutom bor i Norrtälje kommer inte förbättra läget! Fast man måste försöka. och försöka. och försöka. :)

Tror ni bilderna håller? Jag sökte på min portfolio som ligger på www.zapper.se/reine

Varför har du tagit tjänstledigt för att jobba med samma sak som du jobbar med annars Magnus?

Du kommer garanterat få en av platserna om du söker iaf, så kan du inte fixa in mig som vikariat på sändaren eller Redo :)

Anders Lindén skrev:
Undra hur många ansökningar de får in...
Någon som vill gissa, eller kanske till och med vet på en höft?

Min kompis fick tillbaka sin ansökan från Sydsvenskan där de skrev att de fått över 1000 ansökningar innan tidens ens gått ut. Jag har i alla fall gått vidare eftersom jag fick ett vykort som sa att de behandlade ansökningarna.

Hos sydsvenskan fick man bara fylla i ett formulär på deras hemsida och inte skicka några bilder. Antagligen sållades alla bort som inte gått rätt skola eller som har erfarenhet från tidning.

Eftersom de är handtextade så tvivlar jag på att alla få. Men främsta indiciet är att min kompis fick nej-tack och inget vykort. Men de sållar väl gätt grovmaskigt när de kollar igenom CV:

1000 sökande! Aj fan.

Hur tror ni man ska utforma ansökan?

Om man söker via mejl och länkar till portfolio... Hur många bilder ska man inkludera?

Tror ni att 10 bra är bättre än 20 halvbra. Även om de kan påvisa en större bredd...?

Jag har inte visat en enda bild.

Jag nämner bara hur jag ser på dagens bilder i dagspress.

Du skall aldrig visa halvbra bilder.

Förklara vad du är bra på och hur du tänker bild, visa sedan några vassa bilder.

Fast egentligen är Magnus mer lämpad att prata om hur man söker på dagspress.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar