Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Solux halogenlampor? Skrivbordslampa?

Produkter
(logga in för att koppla)

neil

Medlem
Hej!
har precis investerat i ny utrustning för mitt digitala mörkrum...det blev betydligt dyrare än jag hoppats på....nu saknar jag bara en sista sak (hoppas jag..) ett bra dagsljus att betrakta de färdiga utskrifterna i. Jag har läst mycket bra om Solux D5o Halogenlampor, och tror bestämt att det får bli just dessa. MEN kan jag använda dessa halogen lampor till vanliga skrivbordslampor eller behövs det någon "specialare" just för att få ut de utlovade 4700 kelvin? Matton säljer en för just foto (iLux D50 Reference Light) 3000 kr !!!! För mycket för mig!

Någon med erfarenhet/förslag om detta?
 
Solux halogenlampor? Skrivbordslampor

Hej

Om man använder själva halogenlampan i en annan armatur så får man fel värden eftersom halogenlampan skickar det dåliga ljuset bakåt och en vanlig armatur har ju en reflektor för att reflektera allt ljus framåt..

För att få rätt ljusvärde måste du använda en riktig armatur.

3000 kr är ju inte så mycket med tanke på alla misslyckade utskrifter du slipper och så är väl din tid också nånting du kan använda bättre än att sitta och göra nya utskrifter.
lampan säljs också på http://www.photo-shop.se

Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.