Annons

Soluppgång i Santa Barbara, nybörjare söker respons!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jäklar! Det är vad jag har att säga. Riktigt bra skärpa, färgerna är otroliga och vad ska man säga? Grym bild helt enkelt!

Jäklar! Det är vad jag har att säga. Riktigt bra skärpa, färgerna är otroliga och vad ska man säga? Grym bild helt enkelt!

Tack! Jag började fota för ungefär 2 månader sedan och har "raketstartat" genom att läsa böcker, på forum med mera dagligen för att lära mig mer.

Sedan jag kom till Santa Barbara har jag fotat rätt mycket. Solnedgången här är inte så lätt att fota då solen går ner över bergen in mot stan. Soluppgången däremot tänkte jag, och tog med min D300 och min nya tripod ner till stranden klockan 0530 på morgonen.

Visade sig vara riktigt vackert, speciellt i början då man kunde se en "sol" av gult ljus som letade sig upp över bergen precis vid havskanten. Var rädd för flare med mitt Nikon 17-55/2.8 (mitt enda objektiv för tillfället), men det gick bra överlag. Vad tycker ni om den flare som finns i denna bild? Stör den tillräckligt mycket för att "förstöra" om man granskar bilden lite närmre? Själv tycker jag att det knappt är märkbart..

Ska granska alla bilder senare ikväll och lägga upp fler! Har tänkt printa någon/några bilder på en fotoaffär för att se hur kvaliteten blir. Kanske inte blir någon på just soluppgången dock.

Mer respons tack!

D.v.s. du lägger till bilden via din sida och sedan publiserar du den förslagsvis i en kritikpool. Sedan är det bara att hoppas på kommentarer. Nuförtiden brukar det tyvärr inte komma särskilt många kommentarer per bild, men man ökar sina chanser lite genom att själv vara aktiv och kommentera andras bilder.

Bilden är i alla fall vansinningt snygg. Den bör du kunna sälja dyrt på nån exklusiv stockfotosajt.

Menar du allvar? Jag är som sagt bara nybörjare, är nöjd med bilden men trodde inte andra skulle gilla den lika mycket som jag ^^. Ska få den printad i lite större format och se hur resultatet blir. Först ska jag dock se om jag kan förbättra den med lite efterbehandling. Typ få fram lite mer detaljer i botten där ett hundratal fåglar sitter.

Tanken att kunna tjäna pengar öht på fotograferande har aldrig ens varit i närheten att korsa mina tankar!

Ska f.ö. publicera och lägga upp i kritikpool, men mer respons här skadar inte!

Senast ändrad:
Menar du allvar? Jag är som sagt bara nybörjare, är nöjd med bilden men trodde inte andra skulle gilla den lika mycket som jag ^^. Ska få den printad i lite större format och se hur resultatet blir. Först ska jag dock se om jag kan förbättra den med lite efterbehandling. Typ få fram lite mer detaljer i botten där ett hundratal fåglar sitter.

Tanken att kunna tjäna pengar öht på fotograferande har aldrig ens varit i närheten att korsa mina tankar!

Ska f.ö. publicera och lägga upp i kritikpool, men mer respons här skadar inte!

Tänk bara på att det är inte bara att gå på vad en person tror,
Kan nog gå att sälja om du rätar upp horisonten för det är en riktigt läcker bild, men sen kan man ju definiera Dyrt,Det finns så sjukt mycket bra fotografer idag så det kan vara svår att sälja dyrt, men det skadar aldrig att prova.
Ingen tråkig utrustning du har börjat med :)

Är det en D300 du har som du skriver här eller en A300 som du skriver på din profil ? :) Objektivet kan du skänka till en en behövadne amatör som mig om det är nikon :)

Jag tycker absolut att du ska ladda upp bilden här på fotosidan! Vidare tycker jag att du ska söka med den till Galleri FS!!

Den är riktigt, riktigt snygg!

Tänk bara på att det är inte bara att gå på vad en person tror,
Kan nog gå att sälja om du rätar upp horisonten för det är en riktigt läcker bild, men sen kan man ju definiera Dyrt,Det finns så sjukt mycket bra fotografer idag så det kan vara svår att sälja dyrt, men det skadar aldrig att prova.
Ingen tråkig utrustning du har börjat med :)

Är det en D300 du har som du skriver här eller en A300 som du skriver på din profil ? :) Objektivet kan du skänka till en en behövadne amatör som mig om det är nikon :)

Det förstår jag självklart, är nöjd så länge folk tycker den är en bra bild.

Min utrustning är riktigt bra ja, är verkligen nöjd. När jag flyttade till USA för en månad sedan hade jag en Sony A300 med Tamron 17-50. Fick dock en grym deal på en D300 med Nikon 17-55 så jag slog till och bytte bort min A300. Har glömt uppdatera min sida bara. Köpte som asgt även en tripod från Manfrotto som har fungerat bra hittils, inte använt den så mycket.

Läser en fotokurs på college här, så planerar att bli mer och mer kunnig under hösten. Känner att jag har koll på kameran och funktioner så som bländare, slutare, ISO, vitbalans/temperatur osv, men har mycket kvar :p.

Senast ändrad:
Tar du såna här bilder redan nu så kan jag knappt vänta på att få se vad du gör om ett par år! :)

Tar du såna här bilder redan nu så kan jag knappt vänta på att få se vad du gör om ett par år! :)

Kanske var nybörjartur vi får se :). Hur kan jag räta upp bilden förresten? Har provat PTLens men då får jag svarta hörn där bilden inte "täcker" längre efter rotation.

Tack på förhand!

PS. Det var dumt av mig, klart man måste croppa. Ska försöka fixa det!

Har du photoshop?

Ta i få fall "linjal"-verktyget och dra ut det efter den sneda horisonten, därefter går du in på menyn och väljer rotera fritt, då fyller linjalverktyget automatiskt in rätt värde. Svarta hörn går inte att undvika, de får man beskära bort.

Har du photoshop?

Ta i få fall "linjal"-verktyget och dra ut det efter den sneda horisonten, därefter går du in på menyn och väljer rotera fritt, då fyller linjalverktyget automatiskt in rätt värde. Svarta hörn går inte att undvika, de får man beskära bort.

Tror jag lyckades, har lagt upp den på min sida, gå gärna in och kolla om det ser bra ut!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar